<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Pisket av pandemi: Hotell- og reiselivskonge Petter Storsalen er ned litt i overkant av 10 milliarder kroner på Kapitals 400-liste. – Det betyr ikke noe for meg personlig i det hele tatt, hevder Stordalen. Foto: Fredrik Hagen

– Ingen er too big to fail

Covid-19 har gjort Petter Stordalen ti milliarder fattigere, og det er neppe noen trøst at fallet for Torstein Hagen er enda mye større: 40 milliarder er forduftet for den Basel-baserte cruiserederen. Det er ny rekord for kollaps i formue på Kapitals 400-liste gjennom alle tider.

En usynlig fiende har krøpet inn i pengemaskinene til noen av Norges rikeste menn og bragt dem til full stans – null inntekter! Fra rekordår til krasj-bang, rett i veggen. Selv har Petter Stordalen anslått at han tapte 450 millioner kroner bare i april. Og på NRK “Lindmo“ i mai fortalte han om dårlig nattesøvn og svett sengetøy. Nå ser hotellkongen mer positivt på situasjonen.

– Jeg har vært igjennom mange kriser, men ingen har vært som denne. Vi er den industrien som har blitt desidert hardest rammet. Alt det vi driver med har basically blitt forbudt over natta, sier Stordalen til Kapital.

Jeg har vært igjennom mange kriser, men ingen har vært som denne. Vi er den industrien som har blitt desidert hardest rammet.
Petter Stordalen

– Den tøffeste beslutningen noensinne

– Hvordan har du opplevd å se pandemien ramme livsverket ditt?

– Det har vært utfordrende, men den aller vanskeligste delen handler ikke om meg, men om den tøffeste beslutningen noensinne; nemlig å si opp og permittere ansatte i tusentall. Derfor er det viktigste for ledelsen i alle selskapene å få flest mulig tilbake i jobb, sier Stordalen.

– Hva med fallet ditt på Kapitals 400-liste  nesten 40 prosent av formuen din er borte?

– Nei, det betyr ikke noe for meg personlig i det hele tatt. Det som betyr noe, er å få selskapene tilbake der vi var før krisen. Men vi kommer helt sikkert til å oppleve endel endringer i fremtiden, og det må vi bare tilpasse oss.

– Hvordan ser du på mulighetene for å komme tilbake på samme nivå som i 2019 med 26,6 milliarder på Kapitals 400-liste?

– Det kommer til å ta tid. Det handler om når vi får tilgjengelige vaksiner, og derfra kommer det for tiden mange positive nyheter. Ifølge McKinseys analyser bør det være mulig å få vaksine i slutten av inneværende år eller i begynnelsen av neste år. Jeg er mer optimist i dag enn før, samtidig vet jeg at 2020 er et tapt år. 2021 blir også svært krevende – inntil vi har en vaksine. Jeg tror at flertallet av de som får utfordringer kommer til å få det i slutten av 2020 og begynnelsen av 2021. Hvis man ikke tar høyde for et dårlig 2021, tror jeg man lurer seg selv. Jeg tror at 2022 blir et år for gjenoppbygging, og hvis du spør meg når er vi tilbake på 2019-tall, så er svaret: i 2023, repliserer hotell- og reiselivskongen.

Happy days: Petter Stordalen feiret sammen med ansatte i Ving etter at han og andre investorer gikk sammen og kjøpte konkursboet. Med Covid-19 har kjøpet blitt en skrekkinvestering. Foto: NTB SCANPIX

Hvis man ikke tar høyde for et dårlig 2021, tror jeg man lurer seg selv. Jeg tror at 2022 blir et år for gjenoppbygging, og hvis du spør meg når er vi tilbake på 2019-tall, så er svaret: i 2023
Petter Stordalen

10 milliarder i gjeld

Stordalen har om lag 10 milliarder kroner i gjeld, men er tilsynelatende ubekymret for gjeldssituasjonen, selv under pandemien.

 Du har kjørt høy profil, lånt masse penger og gjort stor suksess i gode økonomiske tider. Tror du noen, som kanskje har tatt mindre risiko enn deg, unner deg å gå på en smell?

– Et meget bra spørsmål, men ett premiss er feil: Du sa “lånt masse penger“, sannheten er at vi var hos banken 24. februar i år og presenterte historisk gode tall for alle selskapene våre. Vi hadde utlånsgrad (LTV) på rundt 50 prosent på eiendommene våre, og således svært konservativ finansiering. Hotellselskapet hadde i overkant av to ganger EBITDA i belåning, som er svært lavt. Vi hadde nettopp ikke lånt masse penger, vi hadde ikke høy belåning, ellers hadde vi ikke klart oss igjennom den krisen som vi nå kommer oss igjennom. Vi hadde tillit, ikke bare hos bankene, men også gårdeiere og andre samarbeidspartnere. Hva andre så måtte gjøre av egne analyser, uten at de har innsikt, det bruker jeg svært liten tid på.

 Hvor lenge kan du holde hjulene i gang med dagens minimale inntekter?

– Jeg er helt sikker på at selskapene skal komme igjennom dette, men som for hele reiselivsbransjen er det mange x-faktorer som vil avgjøre på hvilken måte. Som restriksjoner for reise og forsamlinger, hvor tidlig vi får en vaksine og hvilke tiltak som settes inn av myndighetene.

 Er det ditt gode forhold til DNB som redder deg fra ruin i en situasjon der inntektene har falt dramatisk?

– Ja, inntektstapet har vært brutalt i alle selskapene. Når folk basically ikke får lov til å reise mellom de nordiske landene eller arrangere store konferanser eller får dra til Mallorca eller Kapp Verde. Det er klart det rammer både hotellselskapet, Ving, Spies, Sun Class Airlines og Hurtigruten, men da er det også viktig å si at selskapene er godt finansiert og har sterke eiere.

Avviser krevende bankdiskusjon

Stordalen forteller at DNB har vært hans hovedbankforbindelse i hotellselskapet gjennom 20 år. 

– De kjenner selskapet ut og inn, og i den grad vi måtte ha behov for økt likviditet, så ville vi få det, hvilket vi også har fått, men det handler også en tett dialog med gårdeiere og samarbeidspartnere. I tillegg er det viktig for hele bransjen det myndighetene har gjort med kompensasjonsordningene og tiltakspakkene, og ikke minst at de forlenget permitteringsordningene, for det handler om de ansatte, at de som står i en utrygg situasjon skal få større grad av trygghet. Men nei, vi har ikke hatt noen diskusjoner med våre hovedbanker som har vært krevende.

Vi har ikke hatt noen diskusjoner med våre hovedbanker som har vært krevende.
Petter Stordalen

 Har du blitt såkalt too big to fail?

– Det der er bare tull, glem det! Det er ingen som er too big to fail. Du må drive en fornuftig butikk, du må legge frem fornuftige planer, du må være åpen i møte med bankene om situasjonen man står i og hvordan du skal komme ut av krisen. Da må man selvfølgelig selv bidra med det man har, og der hadde jeg stor grad av tillit og svært sunn økonomi før krisen, og vi kommer til å klare oss bra når vi er ute av krisen, sier Stordalen og legger til:

Det der er bare tull, glem det! Det er ingen som er too big to fail.
Petter Stordalen

– Noe interessant er: Endel store internasjonale hotellkonsern har vist interesse for å gå inn i Norden, og vi har fått henvendelser på våre eiendommer som ligger 5–10 prosent under nivåene før krisen. Jeg tror de fleste som sitter i store, internasjonale konsern har samme oppfatning som oss, at denne krisen har vært dypere og vil vare lenger enn de foregående, men at den, som alle andre kriser, kommer til å gå over.

– Har lært masse

 Hva har du personlig lært av Covid-19-krisen med hensyn til risiko?

– Hvis det er noen som ikke har lært noe av dette, så bør de tenke seg om en gang til. Vi har lært masse, blant annet om hvordan vi kan drive selskapet under nesten umulige forutsetninger. Vi har lært at alle de investeringer vi har gjort i mennesker og kultur i snart 25 år aldri har betalt seg bedre enn nå. Vi har også lært at bransjen vår er avhengig av at folk reiser, flytter på seg og at det arrangeres konferanser og sammenkomster av alle mulige varianter, sier Stordalen.

Hvis det er noen som ikke har lært noe av dette, så bør de tenke seg om en gang til. Vi har lært masse, blant annet om hvordan vi kan drive selskapet under nesten umulige forutsetninger.
Petter Stordalen

– Det er gjort store analyser i Ving og Spies som viser at det første folk vil gjøre når vi får trygghet og vaksiner er 1: besøke familie og venner og 2: deretter skal de ut og reise.

– Så du frykter ikke at folk vil unngå fly, hoteller og ansamlinger av mennesker på mer varig basis? Og heller øke bruken av digitale møteplasser?

– Overhodet ikke, jeg husker etter 9/11 hvor man sa at “nå slutter folk å fly og reise”. Det tok akkurat 24 måneder, og så var man tilbake på nivåer man ikke hadde sett maken til før! Ser man på globale megatrender, er jeg også den første til å innse at for visse typer møter kan Zoom og Hangouts funke. Men skal du gjøre business, kan du glemme slike møteplasser. Det funker dårlig. I møter med informasjon og enveiskommunikasjon kan det funke, men er det mange til stede, så funker det svært dårlig. Å tro du kan skape kultur på Zoom og Hangouts, blir det samme som å tro at du kan dra på sydenferie ved å se et reiseprogram på TV eller dra til Antarktis ved å se på National Geographic. Kultur bygges ved at mennesker møtes, og opplevelser baserer seg på at mennesker reiser og opplever. Det har de gjort gjennom uminnelige tider, og det kommer de til å fortsette med!

Å tro du kan skape kultur på Zoom og Hangouts, blir det samme som å tro at du kan dra på sydenferie ved å se et reiseprogram på TV eller dra til Antarktis ved å se på National Geographic.
Petter Stordalen

 Er du like glad i mandager nå som før pandemien?

– Ubetinget ja.

Bakkerekord i formuesfall: Torstein Hagen har grunn til å se bedrøvet ut. Hans verdier er i fritt fall etter at hele flåten med elvecruiseskip og havgående cruiseskip ligger til kai på ubestemt tid. Foto: Ørjan Ellingvåg/NTB scanpix

Elvens konge flyter lavt

Torstein Hagen har om mulig enda mer grunn til å heie på aktørene i vaksinekappløpet. Den utflyttede nordmannen har alle sine 72 elvecruiseskip, pluss seks havgående cruiseskip, liggende uvirksomme til kai, og der blir de liggende til verden er blitt et tryggere sted. Og det kan ta tid, selv om vaksinejegerne jobber på spreng.

Kraftig belåning og ellevill vekst gav den Basel-baserte nordmannen et byks opp til 60 milliarder i 2019 og andreplass på listen over Norges rikeste – opp fra 52 milliarder året før og 27 milliarder i 2017. Men cruise er en svært lunefull sektor, og nå betaler Hagen prisen for risikoen etter tidligere å ha lykkes i å styre unna noen brottsjøer. I mars 2019 sendte et av Hagens cruiseskip, Viking Sky, ut mayday-signal etter å ha fått motorhavari i forrykende uvær i Hustadvika. Lave nivåer i oljetankene sørget for at dieselgeneratorene sugde luft i stedet for olje da skipet kom ut i høye bølger, og dermed forsvant motorkraften. Med 1.373 personer ombord var Viking Sky en skipslengde fra grunnstøting og en potensiell katastrofe. Heldigvis gikk det bra, men bare ett år senere ble hele cruisevirksomheten paralysert av et mikroskopisk virus. Resultat: To tredeler av Hagens formue – eller vanvittige 40 milliarder kroner – er borte, slik vi vurderer det. Verdimessig er rederen satt mange år tilbake. Litt komplisert er det likevel å beregne Hagens fall, fordi alt er privateid i et cruiserederi som ikke Kapital får tallene fra. Vi har valgt å se hen til børsnoterte cruiserederier som Royal Caribbean og Carnival, som har fått skambank på børsen. Men sikkert er at kursene på Hagens obligasjonslån har stupt mot konkursprising.

Store ringvirkninger

På full fart oppover i 2018 stilte Hagen opp til portrettintervju med Kapital ombord på ett av sine skip i Basel. Nå, under pandemiens herjing, må vi nøye oss med en tekstbit om tingenes tilstand, formidlet gjennom hans portvokter og PR-mann, Jon Mørland, som driver PR-byrået Mørland & Johnsen.

– Det er klart næringen og verden opplever krevende tider, og at verdivurderingen av min formue ser noe annerledes ut i år enn i fjor. Det er nå så, skriver Hagen og fortsetter:

Det er klart næringen og verden opplever krevende tider, og at verdivurderingen av min formue ser noe annerledes ut i år enn i fjor. Det er nå så.
Torstein Hagen

– I Viking er vi veldig opptatt av sikkerhet. Vi var det første cruiserederiet i verden som stoppet å seile da pandemien slo inn over oss. Dette for å forsikre oss om at vi ikke eksponerte ansatte eller gjester til viruset. Det viste seg å være en riktig beslutning. Men det at båter ikke seiler har dessverre også store ringvirkninger på lokalt næringsliv verden over, og vi håper for alles del, inkludert havner i Norge som savner inntekter fra bransjen, at verden kan komme trygt i gang igjen.

Nesten utsolgt i 2021

Men rederen gjør det klart at han er klar til å ta fatt igjen med cruisevirksomhet, så fort det overhodet blir mulig. Og ifølge Hagen tyder mye på at kundene også vil tilbake.

– Det er veldig mye pent å si om etterspørselen, og vi er nesten utsolgt for 2021 og selger bedre enn forventet 2022, så vi har måttet åpne 2023 for salg, legger Hagen til.

Den utflyttede nordmannen, som vokste opp under enkle kår i Nittedal, har vært igjennom det meste. Og det er ikke første gang han står ved stupet. I 2015 var han siktet i en høyprofilert korrupsjonssak, sammen med tidligere Bergen-ordfører Trude Drevland og havnedirektør Inge Tangerås. Men siktelsene ble frafalt. Året ble neppe mindre dramatisk av at hans kone gjennom 49 år ville skilles. Etter en lang og hard tautrekking unngikk de en opprivende rettssak om verdiene. Forliket kom over en bedre middag i London med kona, Hagen og deres to barn.

Tøffe tider: Med pandemien faller Color Line-eier Olav Nils Sunde tungt på årets 400-rike liste. En tapt milliard på Gresvig-konkursen gjør ikke situasjonen bedre. Foto: Håkon Mosvold Larsen

Krevende tider for Color Line

Det er ikke bare giganter innenfor reiseliv og hotell som faller tungt på årets liste. Color Line-eier Olav Nils Sunde får sin formue nærmest halvert, fra 9,5 til 5,25 milliarder. Sunde opplevde noe nær inntektsstopp for sine passasjerferger og preges også av en tapt milliard i Gresvig-konkursen. Rederen er imidlertid dypt uenig i Kapitals verdianslag.

– Dersom du setter verdien av Color Line til null, så stemmer vel dine anslag. Vi tror imidlertid at verdien av Color er mer enn null, tross vanskelige tider, skriver Sunde til Kapital. Han erkjenner dramatisk nedgang, men ikke så mye som Kapital har regnet seg frem til.

Han forteller at Covid-19-situasjonen så veldig skummel ut for alle hans virksomhetsområder i mars/april, men at alle disse områdene, med unntak av Color Line, har klart seg bra. Og det lysner også for fergedriften.

– Color Line har nå fire av seks skip i drift, og vi håper at Sverige vil åpne opp i løpet av høsten slik at alle våre skip etter hvert kommer i drift. Det er en krevende situasjon for Color Line, men vi har god “styringsfart” og regner med å være tilbake til en mer normal situasjon neste sommer, men det forutsetter at problemene med Covid-19 blir løst på en eller annen måte. Og det får vi jo håpe skjer – ikke minst av hensyn til de aller fattigste i verden, avslutter Sunde.

Dersom du setter verdien av Color Line til null, så stemmer vel dine anslag. Vi tror imidlertid at verdien av Color er mer enn null, tross vanskelige tider.
Olav Nils Sunde

Margaret Boel Garmann er ned hele 55 prosent etter å ha solgt seg ut av familieselskapet Awilhelmsen med en saftig rabatt. Hun faller fra ni til fire milliarder.  Reiseliv og hotell er nevnt som farlige sektorer, men også en markant nedgang for oljeprisen har ført til knall og fall for blant annet Kjell Inge Røkke på årets liste (se tabell).

Reportasjer
Næringsliv