Torstein Hagen sto for det største formuesfallet i fjor, etter at coronakrisen skapte massive utfordringer for Viking Cruises og andre cruiserederier verden over. Den siste tiden har utviklingen gått riktig vei, og Hagens formue er anslått, med en god del skjønn, å ha steget med ti milliarder kroner. Dette følger utviklingen til internasjonale cruiserederier som Carnival og Royal Caribbean Cruises, som har hentet inn deler av fallet på børsen. Det er imidlertid knyttet større usikkerhet til Viking Cruises i og med at selskapet ikke er børsnotert.
Bakgrunn
Les Kapitals portrettintervju med Torstein Hagen fra 2018.
Torstein Hagen er vokst opp i Nittedal, utdannet sivilingeniør fra NTNU og har en MBA fra Harvard Business School. Han startet karrieren som konsulent i McKinsey. Der kom han i kontakt med shipping- og cruisebransjen. Det var også som konsulent at han fikk appetitten på risiko, noe han ikke hadde hatt fra før.
Etter hvert ble Hagen sjef i Bergenske Dampskibsselskab og leder for Royal Viking Line. Det har vært elleville opp- og nedturer innen business etter det og før elvecruiseselskapet Viking Cruises ble etablert. Det er tuftet på et russisk elvecruise hans eks-kone dro på, noen gode kontakter og Hagens forståelse av cruiseindustrien.
Hovedkontoret til Viking Cruises er i Basel i Sveits. Selv bor Hagen i Luzern i alpelandet. Butikken styres også fra Bermuda og Los Angeles. Rederen har en stor leilighet på Tjuvholmen, men den er kun en investering. Jobben er hobbyen hans. Hagen har vært i stormen i mediene i den såkalte Drevland-saken og i forbindelse med skilsmisseoppgjøret med sin ekskone.