+ mer
Interessen forplanter seg: Per Kleivas serigrafi “Helsing til Ho Chi Minh” fra 1969 ble solgt for 25.000 kroner pluss omkostninger hos Grev Wedels Plass Auksjoner i fjor. Forhåndsvurderingen var 10.000–15.000 kroner. Foto: Grev Wedels Plass Auksjoner

Grafikkskole

Hva bør man se etter når man handler grafikk? Kapital har snakket med flere kunsteksperter. Her er tipsene.

Først en liten avklaring: Hva er grafikk? I kunstverdenen brukes grafikk som en samlebetegnelse for kunst trykket på papir. Det finnes en rekke teknikker. For enkelhets skyld kan man si grafikk, grafiske verk eller rett og slett trykk. Felles for nesten all grafisk kunst er at det er motiver som er trykket opp i flere eksemplarer. Ofte er grafiske motiver en form for “kopier” av kjente malerier, men utført av kunstneren selv og dermed fullt lovlig. Det hender også at motivene kun er laget for grafisk fremstilling.

Kostet nada: Per Kleivas silketrykk “Amerikanske sommerfugler” kostet en slikk og ingenting da det ble trykket opp på 70-tallet. Nå omsettes det for godt over 200.000 kroner omkostninger inkludert. Foto: GWPA

Brorparten av store kunstnere har laget grafikk. Dermed kan du få kjente motiver for en billig penge. Det finnes uante mengder grafikk og som ikke koster mer enn noen tusenlapper, men likevel er fullverdig kunst. Hvis du kjøper smart, er det muligheter for at verket også blir hyggelig økonomisk, eller i hvert fall holder seg i verdi. Dét kan man ikke si om mye annet interiør.

Sjekklisten

I tiden fremover avholdes flere auksjoner både i Norge og internasjonalt. Blomqvist legger kontinuerlig ut grafikk på nett, og Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA) arrangerer nettauksjonen Kunst på papir fra 1. til 13. juni.

Rekord: Harald Sohlbergs fargelitografi “Vinternatt i Rondane” solgt for 500.000 pluss omkostninger hos Blomqvist. Foto: Blomqvist Fotoarkiv

Kapital har vært i kontakt med flere eksperter for å få tips om hva som er lurt å tenke på ved kjøp av grafikk i annenhåndsmarkedet, altså at kunsten har blitt omsatt en gang tidligere. Man kan selvfølgelig kjøpe grafikk i førstehåndsmarkedet, primært fra gallerier. Mange av de samme tipsene gjelder da.

Kort oppsummert ser huskelisten slik ut ved kjøp av grafikk:

  • Den kunstneriske verdien er viktigst.
  • Kjøp grafikk av etablerte kunstnere.
  • Gå for den beste perioden og det beste arbeidet.
  • Den tekniske tilstanden er kritisk.
  • Jo mindre opplag, jo bedre stort sett.
  • Signatur bør være med.
  • Kjøp av seriøse aktører og helst i annenhåndsmarkedet.

Mangedoblet i pris

Heldige er de som kjøpte eller har arvet grafikk av for eksempel Per Kleivas mest kjente motiver. Silketrykket “Amerikanske sommerfugler” kostet en slikk og ingenting da det ble trykket opp i 175 eksemplarer som en politisk protest mot Vietnamkrigen på 70-tallet. Nå omsettes det for godt over 200.000 kroner omkostninger inkludert.

Grafikk

I kunstsammenheng brukes grafikk som en samlebetegnelse for kunst trykket på papir. Det finnes mange metoder for trykking: tresnitt, litografi, linoleumssnitt, silketrykk – også kalt serigrafi, kobberstikk og radering, som etsning kommer under, for å nevne de mest kjente.

Den grafiske kunsten er en disiplin som startet for mange hundre år siden. Opprinnelig var intensjonen å mangfoldiggjøre allerede eksisterende kunstverk. Et grafisk blad finnes i flere eksemplarer, men ikke alltid. En såkalt monotypi er kun fremstilt i ett eksemplar. Men det utgjør et unntak.

Edvard Munch kolorerte eksempelvis oppå noen av de grafiske arbeidene sine. Da regnes de som selvstendige arbeider, kalt unikaer. Munch nummererte sjelden grafikken sin. Det varierte også om han signerte den. Mens Pablo Picasso, derimot, hadde orden i sysakene og sirlige systemer for grafikken sin med både tall og signatur. Stort sett er grafikk nummerert nederst i et hjørne og gjerne med en tittel. Det er et pluss hvis grafikk også er signert.

Kilder: Kunst og kunstpriser og Snl.no
Regnet som unikt: Edvard Munchs fargelitografi “Løsrivelse II” er håndkolorert. Det ble solgt for 2,1 millioner kroner pluss omkostninger i fjor. Foto: GWPA

Kleivas silketrykk var ikke basert på et maleri, slik som Harald Sohlbergs fargelitografi av hans kjente “Vinternatt i Rondane”. Det største og endelige maleriet er datert 1914 og er i Nasjonalmuseets eie. Tre år senere lyktes Sohlberg med å overføre motivet til en litografisk stein og fikk trykket opp 250 fargelitografier av ikonmotivet.

Den grafiske versjonen av “Vinternatt i Rondane” har tatt av i pris nesten 100 år etter det ble laget. Det høyeste tilslaget har mer enn doblet seg de siste ti årene. Nå selges trykket for opptil over en halv million kroner. Men det er langt fra alle som oppnår en slik pris, for når man snakker om grafikk, har den tekniske tilstanden på verket mer å si enn for mye annen kunst.

Doblet seg: I snitt har Gunnar S. Gundersens motiv “Sort sol” doblet seg på fem år. Rekordtilslaget er 152.000 kroner. I etterkant har samme motiv blitt solgt for mindre. Mange av kunstnerens andre motiver selges fra ca. 10.000 kroner og oppover. Foto: Morten Henden Aamot

Tenk tilstand

– For kunst på papir er tilstanden særlig viktig, sier Hans Richard Elgheim hos GWPA. 

– Man bør se etter fargeendringer i lysåpningen, rifter og andre merker, beskårede marger etc., sier han.

Kunstrådgiver Anette Krosby i Brundtland & Krosby, som også er representanter for det internasjonale auksjonshuset Sotheby’s i Norge, påpeker at rifter, bleking og andre skader kan være ødeleggende for den økonomiske verdien av arbeidet.

Dette gjelder naturligvis all grafikk, også den som koster langt mindre enn eksemplene over. Det gjelder å ikke ha slike kunstverk direkte eksponert for sollys. Hvis man vil selge et trykk en gang, er det et stort minus om kvaliteten ikke er på topp.

Solblekede bilder med svake signaturer er vanskeligere å selge.
Pascal Nyborg, Christiania Auksjoner

– Solblekede bilder med svake signaturer er vanskeligere å selge og må prises mye mer nøkternt for å få solgt, sier Pascal Nyborg, en av mennene bak Christiania Auksjoner. 

– På de dyreste arbeidene blir samlerne litt som frimerkesamlere veldig opptatt av papiret, teknisk tilstand, farge osv. En annen viktig faktor på grafikken er at bildene skal ha store marger, helst hele arket, legger han til.

– Ikonene vil stige

De grafiske arbeidene til Gunnar S. Gundersen, kalt Gunnar S., har også opplevd verdistigning de siste årene. Motivet “Sort sol” har i snitt doblet seg på fem år. For snart et år siden solgte GWPA en versjon for 152.000 kroner pluss omkostninger. 

Nylig skrev det samme auksjonshuset i sin Preview-katalog foran juniauksjonen at Anna-Eva Bergmans grafikk har hatt en kraftig verdistigning de siste ti årene, opp mot 300 prosent på både malerier og grafikk. Dette bekreftes av de andre Kapital har vært i kontakt med.

Spørsmålet er om det er mer å gå på for på grafikksiden for henne, Gunnar S., Kleiva og Sohlberg?

– Ikonene i norsk grafikk vil fortsette å stige, om enn ikke nødvendigvis i samme hastighet som vi har sett de siste årene, mener Elgheim.

Det samme mener Nyborg. 

– Selv “Vinternatt i Rondane” tror jeg kan gå langt over 500.000 kroner på sikt. Fra Gunnar S. er det mye som kan gå høyt fra 60–70-tallet, som er den beste perioden. Bergman er i vinden, og alt selger bra. Kvinnelige kunstnere er generelt i vinden over hele Europa, påpeker han.

Steget over 300 prosent: Anna-Eva Bergmans grafiske arbeider er etterspurt og selges nå for anslagsvis mellom 5.000 og 20.000 kroner – i både inn- og utland. Her er  “Formørkelse/Éclipse” fra 1967. Foto: Blomqvist Fotoarkiv

Pushet opp Push

Daglig leder Knut Forsberg hos Blomqvist trekker også frem Pushwagner: 

– Eldre Pushwagner-trykk øker, godt hjulpet av utrolig prising i førstehåndsmarkedet. Munch i lavere prisklasser, under 100.000 kroner, har steget. Norske urban art-kunstnere som Whatson har steget mye. Inger Sitter, Gunnvor Advocaat, Håkon Bleken og Kjell Nupen stiger hele tiden, mener han.

Blomqvist har rekorden for Sohlbergs “Vinternatt i Rondane” på 500.000 kroner.

– Det lokker endel verk ut i markedet, og det blir spennende å se om det holder. Alt tyder på det. Vi mener det er mye å hente på Sohlbergs andre grafiske verk. Gunnar S. har hatt et løft, og enkeltarbeider som “Sort Sol” og “Flukt” oppnår rekordpriser, over 100.000, noe som nok vil påvirke prisingen av hans andre arbeider, sier han og tilføyer: 

– Sohlberg og Gunnar S. er et norsk fenomen i motsetning til Bergman, hvor vi har internasjonale kjøpere. Der tror vi det er langt igjen til toppen, sier Forsberg.

Picasso innen rekkevidde

– Generelt kan man si at gode malere ofte også lager spennende grafikk som kan være gode investeringer, sier Krosby.

Generelt kan man si at gode malere ofte også lager spennende grafikk som kan være gode investeringer.
Anette Krosby

Picassos malerier er blant de dyreste i verden og selges for opptil 1,7 milliarder kroner inkludert omkostninger. Mens grafikken hans omsettes fra noen titusenlapper og oppover. 

– De aller flotteste og dyreste linosnittene i klare, sterke farger har vist seg å være særlig gode investeringer, sier hun. 

– Disse kan koste opptil noen millioner kroner, men for de mer normale lommebøker er det masse sort-hvitt litografiske arbeider å velge i fra cirka 50.000 kroner og oppover. Da tenker vi særlig på motiver fra mytologi, tyrefektning og atelierene hans.

Picasso i Norge: “Le Faune – Faunen”, 1958, Pablo Picasso, fargeetsning, 264/300. Vurdert til 40.000 kroner av. Christiania Auksjoner. Foto: Christiania Auksjoner

“Blue chip”-kunstnerne

Krosby trekker også frem såkalte "blue chip"-kunstnere innen grafikken som har opplevd en jevn prisstigning. Det er grafikk laget av Picasso, Basquiat, Jeff Koons, Warhol, Keith Haring, Joan Miró, Takashi Murakami og Yoshitomo Nara. 

De senere årene har for eksempel prisene på Banksy-trykk ledet foran “blue chip”-kunstnerne. Kusama, som nå har blitt 92 år, er fremdeles blant topp ti i antall omsatte verk. 

Prisøkningen på vår egen Munch har heldigvis vært jevnt stigende, avslutter Krosby.

Har knust “blue chip”-kunstnerne: Banksy-verket som ble makulert etter at det hadde blitt solgt og året etter ble solgt igjen for 16 millioner pund, fikk enorm oppmerksomhet. Det samme motivet finnes som trykk og har rekord på nesten to millioner pund. Grafikken hans har steget mye de siste årene. Foto: Dominic Lipinski

Kapital tilføyer at det er et ganske stort utvalg av endel utenlandsk grafikk på auksjoner i Norge også. 

– Alle de store, Munch, Picasso, Miró, Chagall og Warhol, har steget veldig internasjonalt for gode arbeider i topp stand, sier Nyborg.

Man må i snitt legge til omkostninger på 25 prosent på kjøp av grafikk i annenhåndsmarkedet, både via kjøp i Norge, men også når man handler via Sotheby’s.

Må være perfekt: – Alle de store som Munch, Picasso, Miró, Chagall og Warhol har steget veldig internasjonalt for gode arbeider i topp stand, sier Pascal Nyborg hos Christiania Auksjoner, som har vurdert Miró-etsningen “El Pi de Formentor” til 40.000 kroner. Foto: Christiania Auksjoner

– Her blir det prisfall

Forsberg kommer med en liten advarsel: 

– Norsk grafikk har generelt høye priser i førstehåndsmarkedet sammenlignet med flere andre land. Enkelte firmaer pøser ut grafikk i høye opplag, til og med etter enkelte kunstneres død. Her blir det prisfall. Stort prisfall. Generelt er kjøp i annenhåndsmarkedet mye tryggere når man snakker om bevaring av verdiene, sier han. 

Enkelte firmaer pøser ut grafikk i høye opplag, til og med etter enkelte kunstneres død. Her blir det prisfall.
Knut Forsberg, Blomqvist

Vi får tilføye at Blomqvist opererer i annenhåndsmarkedet. Som en tommelfingerregel er det lite sannsynlig at malerier til over 300.000 kroner i førstehåndsmarkedet vil stige særlig i verdi, selv om det finnes unntak. Hvis grafikk i samme marked, og hvor det kanskje er trykket opp et par hundre eksemplarer, selges for mer enn noen titusener av kroner, er det bare å bruke hodet.

“Kjøp det du liker”

Kapital kan selvfølgelig ikke gi noen garantier. Men hvis du følger ekspertenes tips, øker sjansene for at du i tillegg til å glede øyet, kan si at kjøpet på sikt blir en god investering.

Det finnes mengder av grafikk som er laget av mindre kjente kunstnere og som kan kjøpes fra noen tusenlapper og oppover i annenhåndsmarkedet. For nesten en slikk og ingenting kan du få ekte og original kunst på veggen.

Uansett kan det vært lurt å trykke Nyborgs råd til sitt bryst:

– Man må kjøpe det beste arbeidet man har råd til og kjøpe noe en liker.

Livsstil
Reportasjer