<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Plukket fritt: Investor Christen Sveaas og kunstneren Ida Ekblad under avdukingen av skulpturen "A Deadly Slumber of all Forces", datert 2021, på Kistefos i august. Nå har sistnevnte fått plukke fritt i Sveaas' kunstsamling. Foto: Marte Aubert

– En del bilder er tatt ned fra mine vegger

I London vises en rekke skatter fra Christen Sveaas’ kunstsamling – også den private. Kunstneren Ida Ekblad har plukket kunst signert store navn som Dahl, Munch og Sohlberg samt en rekke stjerner på den internasjonale samtidskunstscenen.

Saken er oppdatert fra den som står på trykk i Kap. 15/21. 

I 2020 ble det kjent at investoren og kunstsamleren Christen Sveaas gav bort ca. halvparten av sin kunstsamling og la den i stiftelsen Christen Sveaas’ Kunststiftelse CS'K. Milliardgaven, som Kapital har skrevet om, besto av rundt 800 verk fra ca. 1920 til 2020. Hva Sveaas eier utover det, er det få som har innblikk i. Han har litt spøkefullt sagt til Kapital at det var pilkastmetoden som ble lagt til grunn i utvelgelsen. Mange samtidskunstbilder ble beholdt privat.

Men nå vises flere bilder fra Sveaas’ private samling før første gang på en utstilling i London som åpnet 28. august og står til 2. januar neste år. Kunstneren Ida Ekblad har fått plukke verkene. Hun blir stadig mer aktuell selv, laget nylig en gigantisk skulptur til Kistefos og er også yndet hos en rekke andre samlere. Ekblad har valgt natten som tema for utstillingen, og har også fått slippe inn hos Sveaas privat.

Fra Sveaas privat: Flik av et Ludvig Karsten-maleri (t.v.), Sigmar Polke-verk (dødninghodet), Vilhelm Hammershøi-maleriet (nr. to f.h. øverst) og Paulina Olowska-oljen øverst til høyre og som er datert 2020. Foto: Stephen White

40 verk fra privat samling

– Korrekt, endel bilder er tatt ned fra mine vegger, skriver Sveaas i en e-post til Kapital, men forsikrer også om at det ikke er helt tomt hjemme hos ham.

– Heldigvis, legger han til.

Kapital har fått listen over hvilke bilder som stilles ut i London. Av de 58 bildene er hele 40 kunstverk hentet fra Sveaas' private samling. Blant kunstverkene er alt fra en I.C. Dahl datert 1823 til et maleri signert den polske maleren og fotografen Paulina Olowska i 2020.

Se hele oversikten her.

Sohlbergs ikonverk

I artikkelen har vi konsentrert oss om verker signert norske kunstnere som det ikke finnes arbeider av i stiftelsen og arbeider av eldre dato fordi de internasjonale samtidskunsstjernene ikke er så kjente i Norge.

Blant de norske skattene som er lånt ut er en akvarell av Harald Sohlbergs ikoniske verk “Vinternatt i fjellene”. Et tilsvarende bilde ble solgt for 16,2 millioner kroner inkludert omkostninger hos Sotheby’s i London i sommer.

Fra utstillingen i London: F.v. Theodor Kittelsens "Skogtrold" og to tegninger, Harald Sohlbergs "Vinternatt i fjellene", et verk av Anna-Eva Bergman og et maleri av Martin Kippenberger. Figurene foran er laget av Isa Genzken. Foto: Stephen White

Vi lurte et øyeblikk på om Sveaas var kjøperen i sommer. Men da vi spurte ham om dette i midten av august, samme dag som Sveaas hadde krepselaget sitt på Kistefos, var svaret: “Jeg kjøpte IKKE Sohlberg i London.”

Flere Kittelsen-arbeider

Den nye utstillingen finner sted på Whitechapel Gallery i London, i bydelen Whitechapel øst for City. Utstillingen er kalt “Christen Sveaas Art Foundation: This is the Night Mail, Selected by Ida Ekblad”.

I alt har Ekblad som sagt plukket 58 kunstverk. De er signert 35 ulike kunstnere. 

Det er fire verk av Sohlberg. Aller flest arbeider er det av Theodor Kittelsen, i ulike teknikker. Kapital har tidligere avslørt at Sveaas kjøpte rekordbildet “Guldhornet” for 12,8 millioner kroner pluss omkostninger på auksjon i 2018. Oljemaleriet som er tatt med til London heter “Skogtrold”.

Munch, Astrup og I.C. Dahl

Det hadde nesten vært rart om en samler av Sveaas’ format ikke hadde Munch. Tre Munch-malerier vises i London. “Kristian Augusts gate i regnvær (Autumn Rain)”, datert 1892 er kanskje det mest kjente.

Vises i London: Edvard Munchs “Kristian Augusts gate i regnvær (Autumn Rain)”, datert 1892. Foto: Stephen White

Ekblad har også plukket ut to bilder av Nikolai Astrup og tre bilder av I.C. Dahl, som er en slags nummer to etter Munch i utlandet.

– Sohlberg og I.C. Dahl var de første kunstnerne jeg kjøpte. Nå har jeg gitt bort endel bilder til Kunsthaus Zürich og til The Metropolitan i New York, fortalte Sveaas til Kapital i våren 2019.

Hammershøi, Karsten, Krohg og Tidemand

En av de danske kunstnerne som oppnår høyest priser for bildene sine på auksjon, er Vilhelm Hammershøi. Rekorden er på opp mot 50 millioner kroner. Ekblad har plukket ut Hammershøi-bildet som heter “Interiør med marmornisje”, 1914. I London vises også et maleri av Ludvig Karsten og flere signert Christian og sønnen Per Krohg, samt Adolph Tidemand.

Flere av de internasjonale kunstnernes verker selger for høyere priser enn de norske. Blant de som vises fra stiftelsen CS’K oppnår verker av kunstnerne Edward Rusha og Martin Kippenberger de høyeste prisene i annenhåndsmarkedet. 

Ifølge prisdatabasen Artprice ligger tilslagsrekordene på henholdsvis 400 millioner kroner og 175 millioner kroner. Men det hører med til historien at dette er rekorder, og at det er et stort spenn i prisene. Et Sigmar Polke-verk er hentet fra Sveaas' private samling, se foto over. Hans kunst selges for opptil 210 millioner kroner på annenhåndsmarkedet. Det er rekordtilslaget, vel å merke.

Skal vise enda mer

– Whitechapel Gallery har gjort visninger av viktige private samlinger i omtrent ti år, forteller direktør for Sveaas’ samlinger, William Flatmo.

Whitechapel Gallery har gjort slike visninger av viktige private samlinger i omtrent ti år.
William Flatmo, direktør for Sveaas' samlinger

– Patrizia Sandretto Rebaudengo og Dimitris Daskalopoulos, for å nevne et par andre, sier han.

Begge disse to har plass i Artnews’ liste over verdens 200 viktigste samlere.

Hengt på styrerommet: De tre Thorvald Hellesen-oljene på t.v. tilhører Sveaas privat og har i hvert fall hengt på hovedkontoret til Kistefos på Aker Brygge. "Bryst"-verket t.h. signert Louise Bourgeois tilhører også investoren. Foto: Stephen White

– Dette er den første skandinaviske samlingen som vises hos Whitechapel. Den er delt opp i fire utstillinger. De fire kunstnerne som velger ut verk til Whitechapel Gallery har fått carte blanche fra hele samlingen, dermed er det også utlånt eldre verk fra Sveaas' private samling.

– Er det gitt enda flere bilder til CS'K etter at stiftelsen ble opprettet?

– Nei.

– Hvor skal bilder fra CS'K og/eller Sveaas' private samling stilles ut neste gang?

– Henie Onstad Kunstsenter og Kunsten i Ålborg for å nevne to, avslutter Flatmo.

Dermed åpner Sveaas mer opp om hva han eier med ytterligere tre planlagte utstillinger.

Svar på Tate Modern

Kapital har vært i kontakt med Whitechapel Gallery. De har ennå ikke fått eksakte besøkstall, men sier det har vært veldig travelt siden utstillingen åpnet forrige uke.

I en anmeldelse av utstillingen i den britiske avisen The Guardian står det at "Kistefos-museet er Oslos svar på Tate Modern", hvilket er en stor fjær i hatten til herr Sveaas.

Inside
Næringsliv