<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

– Har lært meg å regne nedgang

Lars Amundsen, mannen bak pengemaskinen Solsiden restaurant, melder om kraftig nedgang både på topp- og bunnlinjen. Men til tross for corona ender resultatet for 2020-sesongen på 2,5 millioner kroner.

Bestselger i år også: Det ble “kun” solgt 7.000 skalldyrtallerkener på Solsiden i sommer. Likevel ble signaturretten en bestselger. Foto: NBT
Næringsliv

Amundsen fikk ideen om en sesongbasert sjømatrestaurant etter å ha studert og jobbet som konsulent i San Francisco. I 1994 åpnet han Solsiden, som har blitt et yndet sted for velbeslåtte i så vel business-sammenheng som på privaten. Under for eksempel Nor-Shipping har det vært umulig å finne ledige bord på Solsiden. Da har det gått med adskillige flasker med dyre, hvite burgundere.

De siste årene har også turister valfartet restauranten, som ligger ved foten av Akershus Festning, vis-à-vis Aker Brygge, og hvor det primært serveres fisk og sjømat med en legendarisk skalldyrtallerken som prikken over i’en.

Vålerenga-mannen Amundsen har ikke bare klart å trekke mye folk, restauranten har blitt en økonomisk suksess med marginer på 20-tallet, noe andre i bransjen bare kan drømme om. Men hvordan gikk det i coronaåret?

– Omsetningen er ned 27 prosent og resultatet ned 64 prosent, sier Amundsen når Kapital møter ham.

– Vært heldige: – Smittetrykket var lavt da vi startet opp, og holdt seg ganske lavt helt frem til vi stengte 12. september. Vi har vært heldige sånn sett, sier Solsiden-eier Lars Amundsen. Foto: Eivind Yggeseth

Til sammenligning var omsetningen i fjor 34 millioner kroner, mot 25 millioner i år. Resultatet for 2020 endte på 2,5 millioner kroner, ned fra syv millioner kroner året i forveien. Toppåret var 2018, med en omsetning på 35 millioner og et resultat på åtte millioner kroner.

– Jeg har lært meg å regne nedgang, sier Amundsen.

– Når var sist dere hadde et resultat på 2,5 millioner kroner?

– Det var vel i 2005.

– Hatt mareritt

Men selv om tallene er “elendige” i Solsiden-sammenheng, er Amundsen fornøyd med årets sesong.

– Vi måtte utsette åpningen med to uker på grunn av corona. Da vi startet opp 14. mai, hadde vi bestillinger til langt ut i juni. Smittetrykket var lavt da vi startet opp, og holdt seg ganske lavt helt frem til vi stengte 12. september. Vi har vært heldige sånn sett, mener han.

Et av triksene for å få inn bestillinger er at Solsiden sender ut “invitasjon” med informasjon om åpningsdatoen til rundt 12.000 tidligere gjester. Det pleier å få fart på bestillingene.

– Vi er heldige med publikummet vårt og kjenner nesten alle personlig. Pris er heller ikke et spørsmål for de fleste, sier Amundsen.

Vi er heldige med publikummet vårt og kjenner nesten alle personlig. Pris er heller ikke et spørsmål for de fleste.
Lars Amundsen

Corona gav likevel hodebry for innehaveren. Grunnet smittevern måtte restauranten fjerne 40 prosent av kapasiteten inne og 50 prosent ute.

– Vi måtte fjerne 130 stoler. Jeg regnet med at det ville bli et tap på 13 millioner kroner, men heldigvis ble det ikke så mye, sier Amundsen, som likevel beholdt alle de 60 ansatte.

– De ansatte er nøkkelen til suksessen vår. Dessuten måtte vi permanent ha to på jobb som sprayet og vasket hver kveld. Jeg har hatt mareritt hver natt om at noen av de ansatte skulle få corona. Fem stykker har ringt inn og sagt at de hadde symptomer. Alle testet negativt, sier han.

Jeg har hatt mareritt hver natt om at noen av de ansatte skulle få corona.
Lars Amundsen

– Solgt mer sprit

Når gjestene kom, var det få som snudde på kronene. Særlig bra har syvrettersmenyen gått i år. Amundsen satte derfro like godt opp prisen med 80 kroner midt i sesongen.

– Ingen reagerte på det nye prisnivået på 995 kroner, sier han.

Den berømte skalldyrtallerkenen ble det solgt 7.000 av i år. Det er halvparten så mange som i fjor, som gav “all-time high” med 14.000. Skalldyrtallerkenen er likevel bestselgeren i år også.

– En overraskelse er at det har gått med mye mer sprit enn noen gang.

– Har gjestene slukket sine sorger?

– Det vet jeg ikke. Vi har fått en ny bartender, som er veldig kreativ. Jeg blir stadig spurt om drinker jeg ikke har hørt om før, sier han.

Ellers er det Amundsen selv som holder i vininnkjøpene til Solsiden. Han kan ikke oppgi navn på dyre flasker det har gått mye av. Men etter det Kapital erfarer, gikk Solsiden tomme for en Bâtard-Montrachet til 5.595 kroner i sommer.

Suksessformel

Staten har bidratt med coronastøtte til utelivet, men Solsiden falt mellom to stoler. De leier bygget i tolv måneder, men har bare drift i fire av dem og fikk ikke godkjent søknaden sin.

– Staten skulle dekke 80 prosent av de faste kostnadene for en viss periode. Solsiden fikk til slutt utbetalt 240.000 kroner. Det er bedre enn ingenting, selv om det bare er fem prosent av de faste kostnadene, sier Amundsen.

Størst var nedgangen i omsetningen i mai, på 51 prosent. I juni lå den under med 23, i juli 19, i august med 17, og de 12 dagene de holdt åpent i september, var tallene nesten tilbake på 2019-nivå.

– Da jeg studerte ved University of San Francisco, gjorde vi en “case study” av Prego Restaurant på Union Street. Foreleseren sa at man burde ha følgende formel ved restaurantdrift: 30 prosent til varer, 30 prosent til lønn, 20 prosent til drift og 20 prosent i bunn. Den følger jeg slavisk. Jeg får ofte spørsmål om hva suksessformelen vår er. I tillegg til formelen min ligger mye av magien i at vi kun holder åpent om sommeren. Flere av naboene våre, altså restaurantnaboene, taper penger i vinterhalvåret, sier han.

Tilbød servitør-fee

De er fire fast ansatte på Solsiden, og nå er det tid for at disse kan prøve andre steder. Firkløveren har spist på Maaemo-avleggeren Vandelay og bestilt på nye Geita ved St. Hanshaugen.

Snart begynner jobben med å skaffe ansatte til neste sesong. I fjor gikk det greit. Året før var de i beit for tre servitører.

– Da ringte jeg en jeg kjenner på Trysil. Jeg sa han fikk bonus på 5.000 kroner for hver servitør han kunne skaffe. Det tok ikke lang tid før han ringte og sa han hadde skaffet tre flinke svensker, rett fra fjellet. Det er utrolig hva penger kan gjøre.

Det er utrolig hva penger kan gjøre.
Lars Amundsen

– Hva har du gjort med alle pengene du selv har tjent?

– Jeg har kone og to barn. Mye forsvinner der. Jeg har stort sett puttet pengene i eiendom. I sommer, da jeg var i huset mitt på Kreta i perioden det var grønt å reise, leste jeg i Finansavisen at Lytix Biopharma hadde inngått en milliardavtale med et amerikansk selskap. Det var moro. Jeg har tenkt at min investering på to millioner i det selskapet har vært tapt, sier Amundsen om bioteknologiselskapet, som har planer om notering på Merkur Market eller Oslo Børs. Kanskje blir den investeringen også en solskinnshistorie for Amundsen.