– Ja, ja, sier Johnsen om rommet, hvor det også henger kart fra hele verden på veggen.
Etter det Kapital kjenner til, tørket en hushjelp støv av manualene.
– Det følger med et eget gjestehus og en leilighet i hovedhuset. Man kan ha hjelp uten at hjelpen bor i huset. Det er plass til både aupair og bestemor. Huset passer til en familie med flere barn. Det er for eksempel fire stuer.
– Alt er kanskje ikke up to date hvis det er bygget for over 20 år siden?
– Det er kanskje naturlig å ta bad og kjøkken, sier Johnsen, før han begynner å snakke om kvaliteten på listene i huset, og at Brudevold opprinnelig var murer.
– Det er arvingene som selger, hans kone og tre barn. Det er heller ingen dramatikk i det, sier han.
Var god for en halv mrd.
Brudevold var god for en halv milliard kroner da Kapital skrev om ham i artikkelpakken “Snart 100 og i 100” i 1996.
“Et av hans store varp var da han på 1960-tallet kjøpte opp en hel rekke bygårder i Sinsen-området. På det meste satt han med over 4.000 leiligheter rundt omkring i Oslo,” skrev Kapital for noen år siden. Møtet med Brudevold var nettopp i Holmenkollåsen.
Finn én feil: – Huset ligger i Holmenskollens vestside med gode solforhold, reklamerer megler Tom E. Johnsen. Utsikt er sjelden mangelvare i Holmenkollen, men kveldssol skorter det ofte på. Foto: Zovenfra / Zovenfra
“Huset kostet over 20 millioner kroner å bygge, er oppført i utsøkt naturstein og står i sterk kontrast til de beskjedne kårene han vokste opp i på Hedemarken i 1920-årene. Ifølge ham selv ble familien sett på som riktige fattigfolk ... I 1941 tok Brudevold mesterprøven, og sommeren 1943 – bare 23 år gammel – etablerte han seg med eget murermesterfirma,” skrev Kapital den gangen om Brudevold, som var god venn med Olav Thon – nå 98 år.
De første boligene ferdigstilte han på Høvik i Bærum i 1949, men prosjektet som gjorde ham til en stor entreprenør var Brattlikollen. Her var gevinsten tilsvarende flere hundre millioner kroner målt i dagens kroneverdi.
Kunsten er sladdet
Det er stadig flere eiendomsmilliardærer på listen over landets rikeste, og svært mange av dem deler en stor kunstinteresse, deriblant Pål G. Gundersen, Carl Erik Krefting, Petter Neslein, Selvaag -brødrene og Christian Ringnes.
I boligannonsen ser man at Brudevold også var opptatt av kunst. Kapital mener å skimte gullalderkunst og kanskje Arne Kavli eller dets like.
– Trappeoppgangen er som et galleri, sier da også Johnsen.
– Men hvorfor er kunsten sladdet?
– Vi gjør det av og til når det er kostbare ting som Nikolai Astrup. Kunsten på veggen har ikke noe å si for salget, sier han.
Liker Munch-grafikk: Pareto-gründer Svein Støle. Foto: Eivind Yggeseth
Så lur var ikke Svein Støles eiendomsmegler i forkant av at Pareto-gründeren skulle flytte til Sveits. Da kunne man “gå” fra rom til rom i boligannonsen og se hva Støle, som startet karrieren i Kapital og nå er mangemilliardær, hadde av kostbar Edvard Munch-grafikk og annet på veggene.
Støles hus ble lagt ut for 60 millioner kroner. Rederarvingen Thomas Wilhelmsen, som også er på listen over Norges 400 rikeste, “fikk” Støles hus for 57 millioner kroner. Kapital har ikke kjennskap til hvilken kunst Wilhelmsen eventuelt begjærer.