Luksusgigant gjenoppliver ikonisk merkevare
Et av den sveitsiske klokkeindustriens største navn blir nytt under LVMH.
Allerede i år har luksuskonglomeratet LVMH re-lansert klokkemerket Daniel Roth fra 1988. Nå bruker franskmennene, ledet av familieoverhodet og verdens rikeste mann Bernard Arnault og hans sønn Jean (24), samme strategi på annen, verdifull merkevare i porteføljen. Fokuset ligger denne gangen på Gérald Genta, merket startet av den sveitsiske klokkedesigneren med samme navn.
Genta står bak en håndfull av verdens mest kjente design innen klokker. Slike som Audemars Piguet Royal Oak, Universal Genève Polerouter, Patek Philippe Nautilus, Omega Constellation, IWC Ingenieur og Cartier Pasha. Det var ikke uten grunn at han ble kalt “The Picasso of watchmaking”. Han er blant industriens aller største og mest gjenkjennelige navn. Designspråket bak flere av hans kreasjoner – mange av dem fra 50-, 60-, 70- og 80-tallet – er fortsatt rådende og påvirker i stor grad nye klokker den dag i dag.
Gérald Genta (1931–2011)
- “The Picasso of watchmaking”. Den sveitsiske klokkedesigneren står bak ikoner som Universal Genève Polerouter, Omega Constellation, Audemars Piguet Royal Oak, Cartier Pasha og Patek Philippe Nautilus.
- I dag er Gentas ettermæle passet på av hans kone Evelyn, gjennom organisasjonen Gérald Genta Heritage. Angivelig finnes det fortsatt nær 3.500 av hans skisser som ennå ikke er blitt virkelighet. Kanskje vi i fremtiden får se enda flere av hans kreasjoner.
- Etablerte sitt eget selskap, Gérald Genta, i 1969. Dette ble senere solgt til Bulgari i 1998.
- Genta startet i 2000 enda et klokkemerke, kalt Gerald Charles. Det ble kjøpt av Ziviani-familien 2003, men Genta fortsatte som creative director frem til hans død i 2011.
- Sotheby’s auksjonerte Gentas personlige Audemars Piguet Royal Oak for nærmere 21 millioner kroner i 2022.
I tillegg til å selge design til store klokkeprodusenter startet han i 1969 et eget merke under eget navn. Her var fokuset på lekent og utradisjonelt design, samt komplikasjoner og bruk av edelt metall. Dette ble senere solgt til Bulgari i 1998. En tid senere ble Bulgari selv kjøpt opp av LVMH, og det var altså slik merkevaren havnet i franskmennenes hender. Her forble Genta en under-kategori hos Bulgari, uten den store oppmerksomheten.
Dyrt, ikke billig
Relanseringen av Gérald Genta vil tilby en rekke nye klokker som er inspirert av de designene som allerede har vært realisert, samt modeller basert på de mange tusen skissene Genta tegnet gjennom sin karriere. Antallet eksemplarer blir angivelig svært begrenset og fokuset vil være på highend-urmakeri.
Gérald selv døde i 2011, men hans kone Evelyn passer ektemannens ettermæle gjennom organisasjonen Gérald Genta Heritage. Hun har ifølge en artikkel i Financial Times gitt prosjektet sin velsignelse.
Til syvende og sist vil relanseringen av Gerald Genta gi LVMH muligheten til å tilby enda flere eksklusive klokker til samlere og entusiaster. Merket vil føye seg inn i luksuskonglomerates portefølje innenfor urindustrien, allerede bestående av blant annet Tag Heuer, Zenith og Hublot. Produksjonen vil foregå ved Louis Vuittons klokkefabrikk La Fabrique du Temps. Prisene blir neppe lave.