+ mer
Rolex er fortsatt kongen: Alle vil ha en bit av Rolex-kaken nå til dags. Også på vintage-markedet på auksjon. I Genève i mai solgte dette eksemplaret, en Rolex Daytona i gult gull (og masse diamanter) for hele 16,1 millioner kroner før salær. Foto: Christie's

Dype lommer i dyre dommer

Den første auksjonssesongen i Sveits er gjennomført. Dette er noen av de kuleste klokkene som ble solgt. 

Hver vår og høst inviterer de store internasjonale auksjonshusene til store auksjoner i klokkeverdenens hovedstad Genève. Det er stor ståhei. Folk med dype Goyard-lommebøker kler seg i Loro Piana og sine fineste kåper for å kaste seg rundt i heftige budrunder og bløt ostefondue ved bysjøens bredder. Det største landemerket, fontenen Jet de eau i Genève-sjøenspruter vann opp i skyene, og budgiverne inne i de flotteste hotellene – Mandarin Oriental, Four Seasons og Hôtel La Réserve – spyr ut millionbeløp. Side om side. 

Designerens design: Gerald Gentas personlige Royal Oak, en klokke han designet for Audemars Piguet. Modellen ble introdusert i 1972. Sotheby’s solgte designerens eksemplar for hele 2,13 milloner dollar i mai. Foto: Sotheby’s

Klokkene er fascinerende. I likhet med dagens klokkemarked, som er preget av gigantisk interesse og økende priser. 

Royal Oak-designerens personlige Royal Oak

I år var det spesielt knyttet spenning rundt den personlige klokken til verdens mest kjente klokkedesigner – Gerald Genta. “The Picasso of watchmaking” designet flere av verdens mest ettertraktede modeller for de mest ettertraktede prestisjemerkene. Blant andre Patek Philippes Nautilus og nettopp Royal Oak fra Audemars Piguet. Denne gangen var Gentas egen Royal Oak – som er modifisert av han selv med en bezel i gult gull – mulig å kapre om du brukte budspaden flittig nok. 

Og Sotheby’s klubbet den til 2,13 millioner dollar, tilsvarende 20,6 millioner kroner. Resultatet er verdens dyreste vintage-utgave av modellen solgt på auksjon. 

Ettertraktet: En Vacheron Constantin “Jumbo” 222 fra 1980. Skal ha kommet fra en norsk selger. Solgt for 1,06 millioner kroner hos auksjonshuset Sotheby's. Foto: Sotheby's

Norsk “Jumbo”

Som vi skrev om i Kapital i april, gjenopplivet prestisjemerket Vacheron Constantin nylig sin historiske sportsklokke kalt 222. I det minste i et begrenset opplag. Uansett, de siste årene har den opprinnelige referansen fra 1977 sett økende oppmerksomhet fra samlere. Og en kan nok anta at relanseringen ga en ytterligere boost i interessen rundt denne nokså sjeldne sveitseren. Flere auksjonshus hadde karret sammen opptil flere gode eksemplarer. En norsk-eid 222 i stål gikk eksempelvis for så mye som 1,06 millioner kroner hos auksjonshuset Sotheby’s. 

Uvanlig: Heuer Monaco “Dark Lord” fra omtrent 1975. Solgt for 1,11 millioner kroner hos Phillips. Foto: Phillips

“Steve McQueen” i smoking

Tag Heuers firkantede kronograf, Monaco, assosierer nok de fleste med Steve McQueen i racingdress – mye takket være merkets markedsføring etter at klokken ble brukt i filmen Le Mans i 1971. Best kjent og mest vanlig er utgaven med blå urskive og urkasse i vekselvis børstet og polert stål, en konfigurasjon som fortsatt produseres i dag. 

I vårsolen i Genève solgte Phillips imidlertid en av de aller mest sjeldne Monacoene. En av maks 200 produsert av sitt slag. Blant samlere går denne spesialutgaven fra 1975, hvor både urkassen og urskiven er sort, under kallenavnet “Dark Lord”. Etter endt budrunde endte hammerprisen på 1,11 millioner kroner, nær det trippelte av høyeste prisestimat. 

Gullfunn: En Rolex Daytona i gult gull med en mengde diamanter. Solgt hos Christie’s for 16,1 millioner kroner i mai 2022. Foto: Christie’s

Gull og diamanter

Åjada. Rolex er fortsatt kult, og alle vil ha en del av kaken med krone. Også på auksjon. Christie’s kunne skilte med en Rolex Daytona i gult gull og masse diamanter (og safirer) som sitt mest verdifulle salg. Eksemplaret fra 1985 gikk for intet mindre enn 16,1 millioner kroner. 

Totalt omsatte Christie’s alene for over 220 millioner kroner gjennom den aktuelle helgen. De kunne samtidig rapportere om en større mengde yngre samlere – over halvparten av nye registrerte budgivere var “millennials”. 

Vi tipper de fleste selgerne var fornøyde med at den tidvis ville prisutviklingen i klokkeverdenen tilsynelatende ikke er helt over ennå. 

Livsstil
Reportasjer