<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Mæle og Nyhus skilte lag i business, men er fortsatt “samboere“

Tolv år har gått siden Ola Mæle kjøpte ut Arve Nyhus av eiendomsfirmaet de startet sammen. Siden har de to tidligere partnerne fulgt hverandre tett, både sosialt, kollegialt og ikke minst verdimessig.

Jobber sammen: Ola Mæle deler fremdeles kontorlandskap med sin tidligere makker Arve Nyhus. Foto: Eivind Yggeseth
Næringsliv

Han er kanskje best kjent som motekonge, men Ola Mæle er vel så mye eiendomsinvestor. Porteføljen bygget han i sin tid opp sammen med makker Arve Nyhus. Etter vel 20 års samarbeid ble de i 2010 enige om å gå hvert til sitt. Etter bruddet satt Mæle og Nyhus igjen med 1 milliard kroner hver. Dette har investorene fått til å vokse til halvannen milliard på hver sin kant. Ifølge Mæle var det var ingen dramatikk i bruddet, kun ulike ønsker for fremtiden.

– I perioder kan det være riktig å arbeide i partnerskap, mens det i andre perioder kan være mer formålstjenlig arbeide alene. Alt har sin tid, sier han.

Sikret seg bygårder

Seriegründer Mæle kan vise til en innholdsrik CV. I yngre dager kan han skryte av å ha vært både DJ, servitør, bartender, utkaster, skiinstruktør, nattevakt, medic på oljeboringsplattform og reklameshow-produsent. Så tok han medisinstudiet, men i stedet for å begynne som lege gjorde en rekke tilfeldigheter at han de neste årene tjente seg rik på pastellmote til det norske folk gjennom BikBok, Henry Choice og Poco Loco. Når man driver butikk, er mye av jobben å finne utsalgssteder. Grunderen sikret seg således noen bygårder. Tidlig på 1990-tallet ble dette systematisert i selskapet Sjølyst Utvikling, og med seg på laget fikk han arkitekt Arve Nyhus.

– At det ble akkurat oss to er litt tilfeldig. Vi møttes i forbindelse med et prosjekt på Skøyen. Arve var eiendomsutvikler, og Voice skulle være en av leietagerne, forteller Mæle.

Han mener at de to utfylte hverandre godt.

– Vi hadde det man gjerne kaller komplementære kompetanser. Arve med sin faglige dyktighet innen eiendomsutvikling og jeg med min markedskunnskap. Det er en god kombinasjon.

Ulikt fokus

Selskapet vokste i raskt tempo. De to makkerne skjønte tidlig betydningen av den amerikanske devisen “buy land, they don’t make it anymore”, og ble rike på det. Som Mæle tidligere har uttalt som sitt varemerke: “Jeg liker å kjøpe billig og selge dyrt. Jeg kjøper alt jeg kommer over, selger det igjen, og kjøper igjen. På ekte kremmervis.”

På kort tid bygget tospannet opp en betydelig eiendomsportefølje på Østlandet. Så kom nyheten om at Mæle skulle kjøpe ut partneren gjennom to tiår. Nyhus begrunnet den gang separasjonen med at han var blitt en eldre mann og at han kunne tenke seg å ta det litt roligere. I tillegg var barna hans i snitt 30 år eldre enn makkerens, noe som gjorde det umulig å tenke seg en felles løsning med neste generasjon.

Det viktigste Arve har lært av meg er å kjøre motorsykkel!
Ola Mæle

– Arve ønsket å fokusere på eiendomsutvikling, som er hans kjernekompetanse, mens jeg i tillegg ønsket å utvikle prosjekter innen handel og skog, sier Mæle i dag.

Deler kontor

Etter bruddet overtok Mæle brorparten av aktivitetene i Sjølyst Utvikling. Selskapet ligger i dag under familieselskapet Bjerke Industrier. Nyhus ønsket å drive videre for seg selv, og fikk med seg et kontorprosjekt i Sandvika utenfor Oslo, samt noen mindre aktiva og et ukjent kontantbeløp. De tidligere makkerne har i dag ingen forretningsmessige samarbeid, men har fortsatt å dele kontorlandskap.

– Jeg savner egentlig ingenting fra den tiden. Grunnen til det er at vi fremdeles sitter sammen her på Sjølyst. Det er veldig hyggelig. Vi ses ofte på jobb, og vi ses av og til også privat, sier Mæle.

– Hva er det viktigste du har lært av Nyhus?

– Jeg lærte mye eiendomsfaglig kunnskap av ham. I tillegg beundrer jeg hans systematiske og fokuserte tilnærming til prosjektene.

– Og vice versa?

– Han sier at han er imponert over min markedsforståelse og evne til å ta beslutninger, men det viktigste han har lært av meg er å kjøre motorsykkel!