<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Kapital oppdrag 28/6-2021 Wenche Albjerk som eier Albjerk Bil. Foto: Jill Yngland/NTB

Wenche Albjerk utvider stadig sitt imperium

Med andre generasjon bak rattet har Albjerk Bil vokst fra å være en enkeltstående forhandler i Drammen til å bli en av landets største forhandlergrupperinger.

Det startet med én bilforretning og et beskjedent bil- og karosseriverksted. Knappe 50 år senere er Albjerk Bil landets tredje største Volkswagen-, Audi- og Skoda-forhandler. Konsernet omsatte i fjor for 1,6 milliarder kroner, og leverte tidenes beste resultat for de to forhandlerne i Drammen og Lier på hele 80 millioner. Etter oppkjøpet av Hamax Auto tidligere i år er det ventet at selskapet vil ha ca. 250 ansatte og en årsinntekt på ca. 2,1 milliarder kroner.

– Vi har klart å bygge et lag som sammen har skapt gode kundeopplevelser, og som er sammensveiset og står på når det trengs. Fortsetter vi med det, så tror vi de neste årene blir minst like spennende som de vi har lagt bak oss, sier annengenerasjonseier Wenche Albjerk (59).

Satte ultimatum

Dagens eier overtok butikken etter sin far, gründer Kåre Albjerk, i 1993. Det var imidlertid ikke gitt at det skulle bli slik.

– Jeg tror min far på et tidspunkt ikke var sikker på om noen av “jentene hans” kunne drive bilvirksomheten slik han hadde gjort, forteller Albjerk.

Da senior plutselig ble rammet av hjerteinfarkt og måtte trekke seg helt tilbake, var det likevel naturlig for eldstedatteren å ta en sentral rolle i firmaet. Siviløkonomen hadde da rukket å opparbeide seg litt erfaring.

– Da hadde jeg jobbet hos importøren noen år, og fått en viss “feeling” med bransjen, sier hun.

Som daglig leder meldte det seg raskt et ønske om å eie selv. Albjerk satte derfor et ultimatum: Alt eller ingenting. Det ble alt. Eller i alle fall hele bilvirksomheten. Søsteren Anette overtok eiendomsforretningen.

– Det var naturlig at det ble slik. Min søster og jeg valgte hver vår retning allerede under utdannelsen. Hun ble arkitekt og jeg utdannet meg til økonom.

Medaljens to sider

Mange vil mene at Albjerk har fått en gavepakke. Det er ikke hovedpersonen selv hundre prosent enig i.

– Jeg vil kanskje heller kalle det en medalje, med en forside og en bakside. På den ene siden har det vært utrolig spennende å være med på denne reisen. På den andre siden har virksomheten krevd mye tid og oppmerksomhet som jeg noen ganger gjerne skulle viet til andre arenaer, sier hun.

– Det begynner å bli lenge siden “Honda-Hanne“ var en veldig omtalt bilforhandler i Norge; hvorfor er det så få aktive kvinner på eiersiden og i ledelsen hos norske bilforhandlere?

– Det handler nok til dels om tradisjon og til dels om engasjement. Bilvirksomhet har typisk vært mannsdominert fordi det tradisjonelt har vært sønnen i familien som har overtatt familievirksomheten. Lenge var det dessuten kun gutta som utdannet seg til bilmekanikere.

I senere tid handler det imidlertid kanskje mer om motivasjon og engasjement. Bil har vel historisk engasjert flere menn enn kvinner, men i de senere år har vi sett en fremvekst av kvinner både på leder- og eiersiden nasjonalt og internasjonalt. Dette er en fin og viktig utvikling som jeg tror vil gjøre bilbransjen mer attraktiv for å tiltrekke seg de beste menneskene.

Leder an

De siste ti årene har Albjerk Bil vokst i rekordfart, og selskapet har den senere tid deltatt i en konsolideringsrunde blant bilforhandlerne.

– Er det spis eller bli spist som gjelder nå?

– Det er nok ikke så brutalt slik vi ser det. Men vi hadde et ønske om å styrke vår posisjon i regionen. Hamax er en god match både kulturelt og organisatorisk. Konsolideringene muliggjør også flere stordriftsfordeler. Vi kan eksempelvis gjøre større investeringer som løfter kunde- og medarbeideropplevelsen, sier siviløkonomen.

Volkswagen har lenge ledet an i elbil-racet. Den siste tiden har Audi og Skoda kommet etter. Det har gitt god uttelling for Albjerk, som har god tro på at man kan nå målet om å bare selge nullutslippsbiler i Norge i 2025.

– Det er i alle fall ikke umulig, men ladeinfrastruktur må nok løftes betraktelig både i urbane og ikke-urbane strøk for at dette skal fungere i praksis. Samtidig må bilprodusentene fortsette å investere betydelig i nye modeller og enda mer bærekraftige produksjonsmetoder. Vi har vært heldige med VW-gruppen. Vi er handelsfolk, og vi er helt avhengige av å ha gode produkter å selge. Det har vi nå.

Reportasjer
Næringsliv