<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Jobb og hobby: – Når du jobber og eier ting selv, så glir jobb og hobby over i hverandre. Jeg kommer til å holde på helt til sønnen min hiver meg ut, ler 71 år gamle Ådne Kverneland. Foto: NTB Scanpix/Tommy Ellingsen

Ådne Kverneland endte opp som en av Rogalands største bilaktører

Han drømte om et liv med kunst og akademia. I stedet endte Ådne Kverneland (71) opp som en av Rogalands største bilaktører med en bred og innholdsrik investeringsportefølje.

I 1986 avbrøt han en lysende akademisk karriere i Stockholm og overtok etter hvert familiens tradisjonsrike bilforretning i Stavanger. Egentlig vendte han hjem for å tilbringe tid med sin syke far, men da faren døde halvannet år senere, bestemte han seg for å kjøpe ut slektningene og føre bilarven videre selv. I dag, 100 år etter at familiens første bilbutikk ble etablert, omsetter bilvirksomhetene i Rogaland, Bergen og Oslo for til sammen to milliarder kroner pr. år og sysselsetter om lag 300 personer. I tillegg har Kverneland engasjementer i blant annet eiendom, restaurantdrift, regnskap og innovasjonsrådgivning samt en betydelig samling av internasjonal samtidskunst. 

Ifølge Kapitals beregninger er Ådne Kverneland samlet “verdt” om lag 500 millioner kroner.

– Min far døde i mai 1988. Deretter kom nedgangen i bilbransjen, hvor alt gikk galt, og jeg ble liksom hengende fast i virksomheten. Det endte med at jeg hoppet av det akademiske livet og ble bruktbilselger i stedet, forteller 71-åringen.

– Litt av en overgang?

– Ja, det var en stor overgang, men samtidig er jeg vokst opp i en bilfamilie, så jeg hadde fått litt følelsen for bransjen og visste hva jeg gikk til.

– Hvorfor har du forblitt i bransjen?

– I bilbransjen utkjempes kontinuerlig en intens konkurranse, hvilket for meg gjør den vital, spennende og attraktiv. Og det viktigste: Selv om det er en konjunkturfølsom bransje, så har den gitt god inntjening over tid. Det er en lønnsom bransje å være i, slår Kverneland fast, i hvert fall enn så lenge, hvilket vi skal komme tilbake til.

I bilbransjen utkjempes kontinuerlig en intens konkurranse, hvilket for meg gjør den vital, spennende og attraktiv.
Ådne Kvernland

Tøffe tider i vente

Den norske avgiftskalkulatoren har lenge vært nøkkelen til suksess og fiasko i bilbransjen, og med elbilenes inntog har avgiftspolitikken gitt enda mer dramatiske utslag. Det har Kverneland fått merke. Selv om han representerer hele ti bilmerker (Alfa Romeo, Fiat, Ford, Jaguar, Jeep, Land Rover, Mazda, MG, Polestar og Volvo) manglet forhandlerne hans relevante elbiler i 2018 og 2019. Resultatet ble røde tall på bunnlinjen. 2020 gikk sånn passe, mens inneværende år blir meget bra, fordi hans viktigste merker, Volvo og Ford, nå leverer attraktive hybrider og nullutslippsbiler. I år har Mustang Mach-E, Fords helelektriske SUV i retrodesign, vært viktig for bilorganisasjonen hans, som er tuftet på Europas eldste Ford-forhandler med samme eierfamilie.

Siviløkonomen avbrøt doktorgradstudier for 35 år siden. Hans analytiske kunnskaper bruker han nå blant annet til å se for seg fremtiden for sine egne og landets øvrige bilforhandlere. Det blir høyst krevende år, spår han. Og han deler inn i to faser. De første fem årene og videre fremover vil konkurransesituasjonen og betingelsene bli vesentlig endret, fordi importører og produsenter i større grad vil drive online-salg direkte til kundene og heller bruke forhandlere som agenter, slik som Volvo har begynt med. Dertil kommer konkurranse fra aktører helt utenfor bilbransjen med digital kompetanse. Det siste eksempelet er Askeladden & Co, som nylig kunngjorde at de skulle starte med bruktbilvirksomhet. En tredje faktor er uavhengige aktører i bilbransjen som danner slagkraftige kjeder.

Kan gå skikkelig galt

Så, i neste fase, 15–20 år frem i tid, kommer selvkjørende biler – uten ratt – som Kverneland og flere tror vil medføre at langt færre vil eie sin egen bil og heller bruke eksterne aktører til å løse sitt transportbehov. Det vil føre til at kundemassen vil reduseres dramatisk. Mens prinsippet om “hver person sin bil” gjelder i dag, vil bare et fåtall eie sin egen bil om 20 år, mens noen få store aktører vil eie store bilflåter.

– Har bransjen fortsatt noen gode år igjen?

– Ja, hvis man greier å tilpasse seg den første endringsperioden, så har man det, men jeg føler at for mange bilforhandlere i dag driver som om ingenting har skjedd. Hvis man reagerer med å gjøre mer av det samme som man gjør nå – som en slags forsvarsmekanisme – så kan det gå skikkelig galt, sier Kverneland.

Jeg føler at for mange bilforhandlere i dag driver som om ingenting har skjedd.
Ådne Kvernland

Reportasjer
Næringsliv