Håver inn på smykker – satser i Japan
Ti år etter oppstarten omsetter Tom Wood for over 130 millioner i året og har titalls millioner i overskudd. Nå åpner de 350 kvadratmeter i Tokyo.
– Jeg er akkurat ferdig med et møte jeg hadde med noen japanske arkitekter, forteller Morten Isachsen.
Han går gjennom et åpent kontorlandskap, i syvende etasje av et nyoppusset kontorbygg i Sofienberggaten i Oslo. Interiøret er stramt, men stilfullt. Lyse vegger. Svarte møbler.
På et av kontorene står Terje Ekstrøms ikoniske stol Ekstrem. På kontoret til Isachsen er det klassikere fra Arne Jacobsen. Skandinaviske møbeldesignere harmonerer med det norske smykkemerket Tom Wood. Men det norske selskapet sikter langt utenfor nabolandene.
Vi kan ikke sove i timen hvis vi vil vokse videre.Morten Isachsen
De selger produktene sine over hele verden. Japan. USA. Kina. Sør-Korea. England. Frankrike. Sveits. Smykkene selges blant annet på anerkjente Dover Street Market, Harvey Nichols i London og Saks Fifth Avenue i New York.
Markedet her hjemme står kun for omtrent 20 prosent av inntektene. Japan, derimot, står øverst på listen.
– Nå har vi over 250 forhandlere på verdensbasis. 65 av dem er i Japan.
Håver inn titalls millioner hvert år
Fra de store vinduene, høyt oppe, er det god utsikt over Oslo sentrum. Det var her i hovedstaden det hele startet for ti år siden. Morten Isachsen og Mona Jensen er både partnere i selskapet, og ektefeller. Sammen startet de Tom Wood, det som skulle bli en suksessbedrift. Et nytt, norsk smykkemerke med internasjonale ambisjoner.
Ti år senere har mye skjedd. Selskapet vokser for hvert år, både i topp- og bunnlinje. De inntar nye markeder. Åpner egne butikker. Ansetter flere folk. Designer mer smykker. Og millionene renner inn.
– I løpet av de siste ti årene har vi skrudd og skrudd for å drive lønnsomt, og hele veien har vi hatt kontroll på lønnsomheten, samtidig som vi har ekspandert. Det har vært viktig for oss å kunne sove godt om natten. Vi har aldri tatt opp lån eller kreditt, og alltid hatt råd til å gjøre nødvendige investeringer. Siden begynnelsen har vi reinvestert kontinuerlig, og jeg tror fortsatt på organisk vekst hvor vi bygger opp selskapet over tid, forklarer Isachsen.
I 2020 var omsetningen på 69 millioner kroner.
Året etter steg omsetningen til 111 millioner.
I fjor landet de på 136 millioner kroner, med et resultat før skatt på 43 millioner. Det samlede overskuddet de siste fem årene er på 99,3 millioner kroner.
– Veksten har vært veldig kontrollert. Det handler ikke bare om en god magefølelse. Vi legger en treårig plan hele tiden, og følger den år etter år med tanke på budsjetter, hvordan vi inntar markedene og hvordan vi bygger organisasjonen, utdyper han.
I fjor kom det norske private equity-fondet Driv Kapital, med Fredrik Bysveen og Fredrik Kongsli i spissen, inn på eiersiden. Fondet kjøpte 55 prosent av aksjene. Jensen og Isachsen eier til sammen 42,75 prosent, og de resterende 2,25 prosentene eies av Tom Woods kommersielle direktør Remy Myers.
– Vi har fått profesjonalisert styret og styremøtene på en måte som definitivt setter et enda bedre fokus på både strategi og operasjon. Vi opplever stor tillit, og når alt kommer til alt, er det definitivt vi som vet hvordan merkevaren skal bygges over tid, sier Isachsen.
Åpner stor butikk i Tokyo
Gründerne og ekteparet driver selskapet sammen, med hvert sitt kontor i enden av korridoren i Sofienberggaten. Stort sett er det Isachsen som står for mye av den daglige driften, mens Jensen designer smykkene og bygger merkevaren med et lag av ansatte de er tydelig stolte av. Ofte reiser de til utlandet for å møte ulike produsenter, forhandlere, presse eller for å bygge butikker. Tidligere i vår var begge i Japan, og helt i slutten av mai, da dette intervjuet fant sted, dro Jensen til New York mens Isachsen ble i Norge.
Veksten har vært veldig kontrollert. Det handler ikke bare om en god magefølelse.
– Siden vi har to barn er det ikke alltid like lett å reise bort begge to. Det er en av utfordringene ved å jobbe sammen, sier Isachsen.
Et av de nyeste prosjektene deres er at gründerne skal åpne sin første butikk i Tokyo. Tom Wood har tidligere hatt et showroom i storbyen, men nå blir det tatt et steg videre med 350 kvadratmeter store butikklokaler. Butikken skal ligge i det luksuriøse området Aoyama og strekke seg over to etasjer av et moderne bygg i betong.
– Det skal være et kombinasjonslokale som både er butikk og et lokale hvor vi kan invitere presse eller klienter. Butikken kommer til å ligge rett ved butikker som Prada og Balenciaga, forteller Isachsen.
Med Japan som sitt største marked valgte gründerne bak Tom Wood nylig å etablere et japansk datterselskap.
– Planen er å bygge en egen organisasjon der borte. Vi kan ikke sove i timen hvis vi vil vokse videre. Du må alltid holde merkevaren ved like, bygge nettverk, utvikle produktene, følge med på konkurrenter og ligge i forkant av kravene som blir satt av kunder eller samfunnet.
– Hvorfor er japanerne blitt så glade i Tom Wood?
– Først og fremst tror jeg estetikken og kvaliteten vår har truffet godt. Ingen er så kvalitetsbevisste som japanerne. Designet skiller seg ut fra mye annet, fordi det er mer maskulint eller unisex. En annen viktig faktor er at vi har brukt veldig mye tid i Japan og har bygget et betydelig nettverk der. Jeg skal ikke si at det er skytteltrafikk mellom Oslo og Tokyo, men det er ikke langt unna, forklarer Isachsen.
Har sluttet å produsere klær
Med ti år på markedet har Tom Wood mange erfaringer bak seg. Det inkluderer også utfordringer. I løpet av de siste ti årene har bedriften blant annet designet og produsert klær, men i begynnelsen av 2022 valgte de å legge ned klesproduksjonen. Nå er det fullt fokus på den originale ideen med smykker.
– Klærne utgjorde under 10 prosent av omsetningen, men la beslag på 50 prosent av ressursene våre. I tekstilbransjen er konkurransen mye tøffere, så klærne gikk på bekostning av fokuset vi kunne hatt på smykker. Til slutt ble det ikke verdt det å satse på klær. Det lå mye stolthet i å beholde klærne, så det var en tung kamel å svelge, utdyper Isachsen.
I april 2013 besto Tom Wood av Isachsen og Jensen. I dag er de 42 ansatte, og vokser med fire–fem personer i året.
– Hva er de viktigste årsakene for den internasjonale veksten dere har hatt?
– Måten vi har bygget merkevaren på, har fungert veldig bra. Vi har bevisst ikke eksponert oss for mye, og bruker svært lite tradisjonell markedsføring. Det finnes endel butikker som fungerer som bjellesauer i bransjen, og vi har hatt produkter i veldig mange av dem. Vi har alltid vært tydelige på å beholde Monas design og estetikk, og varemerkets DNA, og det skaper nok en troverdighet hos kjøperne. Designet treffer både kvinner og menn, i et vidt aldersspenn. I tillegg har vi vært ganske nådeløse på kvaliteten til produktene våre, utdyper Isachsen.
Nå har vi over 250 forhandlere på verdensbasis. 65 av dem er i Japan.Morten Isachsen
For rundt to år siden valgte Tom Wood å endre produksjonen sin, til kun å bruke resirkulerte metaller.
– Men det aller viktigste, slik vi ser det, er å lage produkter som kan vare i generasjoner, som våre smykker. Det har uslåelig virkning på de fleste karbonregnskap.
Helt i slutten av mai ble Tom Wood sertifisert og godkjent av det internasjonale organet Responsible Jewelry Council (RJC), som ble startet opp av blant annet amerikanske Tiffany & Co. I dag er omtrent 100 merkevarer verden over sertifiserte medlemmer av RJC.
– Det er den høyeste sertifiseringen vi kan ha i vår bransje. Vi har jobbet med dette i 18 måneder, så den henger veldig, veldig høyt.
– Hva er forventningene deres til 2023?
– Det er jo det store spørsmålet. Selv om det har vært ti magiske år, så ble fjoråret starten på endel utfordringer i markedet vårt også. Vi befinner oss i en verden som på mange måter står på hodet. I år skyter vi ikke like stor fart, men vi kommer fortsatt til å vokse. I alle fall på topplinjen, avslutter Isachsen.