Aktiviteten på den digitale plattformen vokser mer enn noen gang. I andre kvartal i fjor hadde LinkedIn en økning i samtaler på feeden på 48 prosent, og pr. januar i år økte innholdet som ble delt på plattformen med hele 39 prosent fra året før, viser ferske tall som Kapital har innhentet.
– I februar hadde vi mer enn 30 prosent økning i meldinger sendt år-over-år. I samme periode så vi også en økning på 25 prosent i antall ukentlige samtaler som foregikk over meldinger, sier pressekontakt i LinkedIn, Lucy Kerr.
Tre ansettelser i minuttet
Det er stor aktivitet på plattformen for tiden med mer enn 14 millioner aktive stillingsannonser globalt, samtidig som det ansettes tre personer hvert minutt gjennom plattformen, ifølge sjef for Linkedin i Norden, Lisa Gunnarsson.
– Hva er de mest etterspurte jobbene på plattformen for øyeblikket?
– Våre data viser at roller som salgsrepresentant, kundeservicespesialist, grafisk designer og digital markedsfører er etterspurt for tiden. Disse rollene er tilgjengelige, gir god lønn, jobbstabilitet og langsiktige sysselsettingsmuligheter, sier Gunnarsson.
Betyr så LinkedIns enorme popularitet at folk med høyere utdannelse nå er “mindre verdt” hvis de ikke er å finne på plattformen? Ikke nødvendigvis, mener rekruttererne Kapital har snakket med. De anbefaler likevel alle å være til stede på Linkedin, uansett om man har planer om å skifte jobb den nærmeste tiden eller ei.
– Alle i næringslivet bør være på LinkedIn
– Å være på LinkedIn er helt essensielt. Alle som jobber i næringslivet bør være på LinkedIn i dag. Ikke bare som jobbsøker, men også som arbeidstager og -giver for å bygge nettverk og oppdatere seg på ting som skjer i næringslivet, sier Nathalie Smulders, partner i rekrutteringsselskapet Capus.
Og hvis du faktisk er på jobbjakt, er det noen ting hun mener du må huske på.
– Du bør ha en oppdatert profil, hvor det faktisk fremkommer hva du jobber med. Vil du bli oppdaget, må du også bruke navn på systemer du har kompetanse på, samt andre ord og uttrykk som bidrar til at du dukker opp i et relevant kandidatsøk, sier Smulders.
Er for eksempel Power BI et system du har god erfaring med, bør du spesifisere dette på din profil. På den måten vil du ha større sjanse for å dukke opp i rekrutterernes søk hvis de er på jakt etter en kandidat med Power BI-kompetanse.
Vær åpen for nye muligheter – i skjul
En annen viktig ting å huske på er å utdype i introen på profilen hva rollen din innebærer.
– Hvis du for eksempel er konsulent, kan det bety at du jobber med alt fra rekruttering til supply chain til data analytics. Det finnes mange eksempler på at en stillingstittel kan bety 20 forskjellige ting. Spesifiser derfor kort hva du jobber med, anbefaler Smulders.
Hun mener man også bør vurdere å aktivere “open to work”-funksjonen på LinkedIn, selv om man ikke nødvendigvis er på jobbjakt. Denne funksjonen kan du velge om skal være synlig for alle på LinkedIn, eller kun for rekrutterere med LinkedIn Recruiter-lisens.
Lisa Gunnarssons, sjef for LinkedIn i Norden, deler sine beste tips:
– Nettverket ditt vil dermed ikke kunne se at du har funksjonen slått på, og ingen i ditt nåværende selskap skal kunne få tilgang til dette heller. På den måten kan du være åpen for nye muligheter uten at noen andre vet om det, selv om du ikke direkte er på jobbjakt, sier Capus-partneren, som forteller at de gjør mange av sine kandidatsøk i Capus via Linkedin.
– Nesten 70 prosent av kandidatene vi signerte i fjor ble identifisert gjennom search, hvor LinkedIn er primærkilde, sier hun.
– All eksponering er ikke alltid god eksponering
Andre rekrutteringsbyråer Kapital har vært i kontakt med bruker også LinkedIn flittig i jakten etter den rette kandidaten.
– LinkedIn er et ekstremt viktig verktøy for å kvalitetssikre kompetansen til de gode kandidatene vi allerede har funnet, sier Knut Ole Tande, managing partner i BackerSkeie, og legger til: – Mye av vår jobb går ut på å være informert om jobbskifter, og vite hvor flinke folk går. LinkedIn er et fint verktøy til å gjøre seg synlig i jobbskifter man gjør.
Han råder folk til å bruke plattformen for å øke egen synlighet.
– Du må være bevisst på hva du går inn og liker og kommenterer på LinkedIn, fordi du legger igjen spor. Det er viktig at man ikke bruker kanalen ukritisk, men er klar over hvilken profil man ønsker å bygge opp. Bli synlig i landskapet og tydeliggjør hva du står for, sier Tande.
Marit Kamark i hodejegerselskapet Korn Ferry legger også vekt på å opptre bevisst på plattformen.
– All eksponering er ikke alltid god eksponering. Skal man være på LinkedIn, er det viktig at man har en profesjonell profil som faktisk samsvarer med erfaring og kompetanse, og at den er oppdatert. Vi leser profiler slik man leser aviser. Ingressen bør gi en kortfattet og presis innføring av vedkommendes profil og kompetanse som deretter underbygges av erfaringer. Her er det viktig å få frem innhold og kompleksitet i rollen, resultat og hva vedkommende faktisk har bidratt med, sier Kamark.
Annonseplattform
Men det er ikke bare rekrutteringsbyråene som bruker LinkedIn i sitt arbeid. Også mange store, norske bedrifter har plattformen som et viktig verktøy i kassen – blant annet når de skal rekruttere nye medarbeidere.
Seniorrekrutterer i Nordea, Eivind Hoff, forteller at de bruker LinkedIn på flere måter.
– Alle annonser vi legger ut på eksterne kanaler lenkes direkte fra Nordeas karriereside til LinkedIn. Vi har et globalt samarbeid med LinkedIn, og til enhver tid ligger en karusell som viser ledige stillinger ute på Nordeas LinkedIn-side. Dermed vil alle som følger Nordea få annonser direkte i sin feed, og mange har satt opp søk, slik at de også får en e-post når vi legger ut interessante stillinger, sier han.
Aktive i search, sourcing og screening
Nordea har 180.000 følgere på LinkedIn, hvilket, ifølge Hoff, også tiltrekker mange “irrelevante søkere som koster oss mye tid og ressurser”.
– Vi er omlag 20 personer globalt som har egne LinkedIn Recruiter-lisenser og bruker LinkedIn aktivt i search, sourcing og screening av aktuelle og relevante kandidater, kanskje særlig i kompliserte oppdrag. Vi får data på og måler også andel av søkere som oppgir hvor de har sett annonsen vår når de søker jobb.
Hoff forteller at Nordeas rekrutterere ofte bruker Linkedin sammen med andre sosiale medier til å sjekke historikk og track record opp mot CV og intervjuer.
– Generelt sett er det fornuftig av søkere og kandidater å ha en LinkedIn-profil og holde den oppdatert. Men jeg vil ikke gå så langt som å si at vi anser det som et avgjørende kriterium. Det er altså fullt mulig å både få og søke på en jobb – uten å være på LinkedIn, poengterer Hoff.
Setter dagsorden
Som LinkedIn selv melder, er det ikke bare rekrutterere som bruker den digitale plattformen hyppig. Det er stadig flere brukere – både arbeidsgivere og -tagere – som publiserer egenprodusert materiale på LinkedIn som igjen dukker opp på nettverkets “feed”, samtidig som stadig flere kommuniserer via meldingsfunksjonen på plattformen.
– Vi erfarer at Linkedin ikke bare er viktig i forbindelse med rekruttering og markedsføring, men også en sentral arena for å sette fokus på temaer vi som selskap er opptatt av, som for eksempel bærekraft og vårt samfunnsengasjement, sier Tove Selnes, konserndirektør for People/HR i Storebrand, og tilføyer: – For oss er det viktig at våre ledere er til stede på LinkedIn, både for å synliggjøre Storebrand internt og eksternt, og for å treffe de rette kandidatene.
Populære toppledere
At lederne skal være synlige på LinkedIn er ikke Storebrand alene om å tenke på. Den nye oljefondsjefen har etablert en LinkedIn-profil som har fått over 37.000 følgere, mens bedriftssiden til organisasjonen han leder (NBIM) følges av snaut 27.000.
– Vi bruker LinkedIn veldig aktivt, og nå har også Nicolai Tangen laget sin egen profil der, som mange knytter seg til. Det er vår mest populære sosiale medier-kanal. Vi er også opptatt av hvordan vi kan bruke dette enda mer, sier Chief People & Organisation Officer i Norges Bank og NBIM (Oljefondet), Ada Magnæs Aass.
– Hva er viktig for en kandidat å vise frem i sin LinkedIn-profil?
– Det er viktig at man fremstår profesjonelt og viser hele sin faglige bredde. Også hvilke områder man er interessert i. Vi ser etter folk som ikke bare er faglig sterke, men også intellektuelt nysgjerrige, lidenskapelig interesserte, motiverte og som ønsker å komme opp og frem og, ikke minst, er opptatt av læring. Det er oljefondsjefen svært opptatt av: livslang læring – man blir aldri ferdig utlært!
620.000 følgere
En annen stor, norsk virksomhet på LinkedIn er Equinor, som har hele 620.000 følgere. Stian With, Head of Attraction, Recruitment & Induction, forteller at energigiganten bruker mange kanaler for å tiltrekke seg søkere – og at en av dem er LinkedIn.
– Hva er det lurt å inkludere i LinkedIn-profilen for en ung kandidat?
– Det viktigste er at den viser det faktiske innholdet i din egen utdannelse og erfaring. Det er hva vi primært er på jakt etter. Equinor er svært opptatt av å øke mangfoldet i vår arbeidsstokk, enten det er bakgrunn, utdannelse, internasjonal erfaring eller kjønn, for å nevne noen elementer. Det er derfor ikke kun én type kandidater eller kriterier som gjør at du når frem i søknadsprosessen hos oss. Alle egenskaper, verv, aktiviteter og erfaring som tilfører verdi i denne sammenheng kan gjøre de unge kandidatene mer attraktive og kvalifiserte for en jobb i Equinor, sier With.
Direkte kontakt med talenter
En annen norsk energikjempe på LinkedIn har planer om å ta plattformen i bruk i enda større grad.
– Vi er midt i en stor endring i corporate HR og skal adoptere en mer “shared way of working” innenfor rekruttering og employer branding på tvers av land. Dette betyr at vi skal jobbe mye mer proaktivt og datadrevet med en konkret, global employer branding-strategi. I denne vil bruk av LinkedIn bli et større og viktigere rekrutteringsverktøy, sier Kate Alexandra Aunaas-Ingram, ansvarlig for Attraction & Mobility i Corporate HR i Statkraft.
Hun forklarer at i flere av de europeiske landene Statkraft opererer i, har over 40 prosent av kandidatene funnet Statkrafts utlyste stillinger via LinkedIn.
– Vi bruker LinkedIn mest til senior- og ekspertstillinger innen for eksempel IT, Finans, HR, Trading & Organizing. Mange av profilene vi ønsker for slike stillinger er ofte ikke aktive i jobbmarkedet, men har en LinkedIn-profil som gjør at vi kan kontakte dem direkte, sier Aunaas-Ingram.
Hun er ikke i tvil om viktigheten av å ha en slik profil.
– Folks LinkedIn-profil er på mange måter et moderne visittkort. Her er det viktig at vi kan se litt om utdannelse, arbeidsbakgrunn og noen stikkord om personen. Det gir også ekstrapoeng om noen har delt tanker og ideer på LinkedIn.