Det finnes definitivt nedsider ved denne diagnosen som gjør at man lettere kan havne i trøbbel. På den andre siden har man et større potensial for å oppnå noe ekstraordinært. En ansatt med ADHD er en aksje med en større risk/reward-profil, for å bruke en økonomisk metafor.
ADHD Norge beskriver fordelene på følgende måte:
- Man er initiativrik
- Pågående – får saker unna
- Man har nesten uendelig energi
- Kreativ og tenker utenfor boksen
- Uredd og våger satse på nye ideer
- Nysgjerrig, intuitiv og stiller spørsmål
- Flink til å hyperfokusere
- Gir seg ikke uten en kamp
- Tenker lateralt – evner å se ting fra nye vinkler
- Flink til å riste av seg motgang og dveler ikke ved feil.
Berømte mennesker med ADHD-diagnose eller trekk som sannsynliggjør denne:
Leonardo da Vinci, Isaac Newton, Thomas Alva Edison, Albert Einstein, Wolfgang Amadeus Mozart, Winston Churchill, Richard Branson, Michael Fred Phelps, Jim Carrey, Justin Timberlake, Edvard Grieg, Savador Dalí, Dustin Hoffman, Sylvester Stallone, George Bernard Shaw, Bill Gates, Will Smith, Henry Ford, Christopher Columbus, Steven Spielberg, Jamie Oliver, Galileo Galilei, Henry Ford med flere er enten utredet for ADHD eller har mange trekk som sannsynliggjør en slik diagnose (ADHD Norge). Tydeligvis ikke bare nedsider med denne diagnosen.
Satse på ansatte med ADHD?
De med ADHD-diagnose har et potensial til å være arbeidsmaskiner med nærmest uendelig energi og pågangsmot. De kan gå dypere inn i ulike problemstillinger og materier og ha langt høyere arbeidskapasitet. De er også idérike og kan komme opp med nye kreative løsninger. Utfordringen ligger i å godta litt annerledeshet i forhold til annen type adferd. De kan være litt mer temperamentsfulle og rastløse, og får ikke alltid med seg alle detaljer i den informasjonen som blir gitt. Dette kan likevel være en “billig investering” innenfor ulike roller i forhold til den kapasiteten man kan kapitalisere på i den andre enden. Flere av de beste entreprenører innenfor arbeidslivet i USA er faktisk diagnostisert med ADHD. Innenfor entreprenørskap får de ofte utfolde seg på en slik måte at diagnosen blir en styrke (Michael A. Freeman – 2015).
Detaljorienterte, ærlige og pålitelige
Aspergere har utfordringer med sosial omgang, repeterende adferd og snevre interesser, men de ønsker ikke å isolere seg fra andre, noe som skiller dem fra andre innenfor autismespekteret. De søker seg gjerne til andre mennesker, men på en klosset måte. Det som er synd, er at de ofte blir isolert på grunn av manglende kommunikasjonsevner. De opplever mobbing og faller mange ganger utenfor hjelpeapparatet, både fordi de blir mistolket og fordi det finnes lite kompetanse på dette.
Personer med Asperger kan løse enkelte problemer raskere enn andre selv om de har tilnærmet lik intelligens. Det er ting de er veldig gode på, og ofte innenfor data. Evnen til å være konsentrert og fokusert er veldig utviklet, i tillegg til at de er svært pliktoppfyllende og lojale. Hvis du får rett person på rett arbeidsplass, har du gjort et skup, hevder mange. Legger du til rette for det, får du veldig lojale og ærlige arbeidstagere som gjør den jobben du gir dem. De fleste er alltid detaljfokusert, nøye og slurver ikke.
Lønner seg
IT-selskapet Unicus er et firma hvor alle har Aspberger-diagnose. De har tjent penger fra dag 1.
Lars Johansson-Kjellerød i selskapet Unicus sier at han velger å se Asperger som en ressurs. Han opplever dem som mer detaljorienterte og svært analytiske, eventuelt med et svært høyt kunnskapsnivå innenfor et snevert felt. Selskapet driver med testing, og den typen testing de driver med krever høy konsentrasjon over tid. Det kan være repetitive oppgaver hvor du og jeg kan begynne å kjede oss og miste konsentrasjonen underveis, men hvor en med Asperger er like oppmerksom den hundrede gangen som den første. Evnen til å se detaljer og mønstre som kan overses av andre er også en viktig egenskap og det som gir en med Asperger et fortrinn i testjobben, hevder han.
Johansson-Kjellerød understreker at det han ikke driver med er veldedighet eller attføring, og at Unicus på ingen måte er en skjermet bedrift. De må overleve på forretningsmessige vilkår og er i utgangspunktet et AS.
Ser næringslivet potensialet?
Rekruttering handler i stor grad om å redusere usikkerhet. Ut fra dette aspektet er det grunn til å tro at annerledeshet blir tolket som økt risiko som få er villig til å ta. Man velger det trygge fremfor det usikre med et potensial for en høyere opp- og nedside.
Gjennom et sterkere fokus på etterlevelse av bestemte verdier samt utvidet bruk av personlighetstester i rekrutteringsprosessene får man høyst sannsynlig mer fokus på “balanserte personlighetsprofiler”. Større utslag = risiko. Spesielle mennesker og kandidater med litt uortodoks adferd er luket ut lenge før de kommer til finaleheatet i en rekrutteringsprosess. Ingenting galt med balanserte personligheter og dydig adferd, men de reduserer kanskje muligheten for å skape noe ekstraordinært.
Tenderer mange av oss til å rekruttere de som lander på kulen med perfekt nedslag? Hadde det ikke vært bedre med de som lander i dumpa med litt saks i svevet når alt kommer til alt?