Digital jomfrutur for båtmesse

Siden 1960-tallet har Sjøen for alle vært et årlig fesjå og møteplass for båtbransjen og båtinteresserte. I år har pandemien tvunget messen til internett.

Måtte tenke nytt: Norboat-sjef Magnus Frøshaug Ryhjell har fått med seg 30 merker til den første digitale båtmessen, som åpner 9. april.  Foto: Caroline Roka/FINN
Næringsliv

Etter å ha lokket tusenvis av skuelystne båtfolk til Norges Varemesse på henholdsvis Sjølyst og Lillestrøm, har bransjeorganisasjonen Norboat, i samarbeid med Schibsted, i år etablert en digital messe under domenet Båtmessen.no. Messen åpner 9. april, og i skrivende stund har rundt 30 merker kjøpt digital utstillerplass til mellom 25.000 og 100.000 kroner. Så langt teller man nærmere 170 båter og motorer, hvilket tilsvarer rundt halvparten av antallet som har vært vanlig når man har arrangert messer på tradisjonell måte. 

– Stemningen rundt messen er optimistisk og positiv, sier Norboat-sjef Magnus Frøshaug Ryhjell, som har brukt mye tid på møtevirksomhet for å forklare innholdet i nyskapningen for aktørene i norsk båtbransje. Et godt argument for å bli med har blant annet vært at båtkjøperne blir stadig yngre og orienterer seg mer og mer om produktene på nettet.

Strøm av yngre kjøpere

– En yngre kjøpergruppe er på full fart inn i båtmarkedet. Sammen med Finn.no har vi analysert tall fra digitale kjøpekontrakter som privatmarkedet bruker. Den viser at antallet båtkjøpere under 45 år økte med over 200 prosent fra 2019 til 2020. I tillegg ser man på trafikken på Finn.no at unge voksne er veldig sterkt representert og har et handlemønster som er annerledes enn det mest tradisjonelle publikummet, sier Norboat-sjefen.

 – Har pandemien gitt båtbransjen et spark i digitaliseringsprosessen og tilpasning til yngre kjøpegrupper?

– Ja, det tror jeg du kan si, selv om man har vært klar over den utviklingen en god stund. Pandemien har speedet opp utviklingen i hele samfunnet. Flere har blitt tvunget til å løse ting digitalt, og da vil det gjelde båtkjøp også.

– Mister man ikke den kjøpsutløsende faktoren når kunden ikke kan bruke messen til å ta båten i øyesyn, vurdere kvaliteten, prøve sittekomfort og utsyn fra førersetet?

Nyskapning: Den første digitale båtmessen er delt opp i seks hovedtemaer, ikke ulikt inndelingen man finner på Finn.no. Klikker man seg inn på de digitale standene, vil man finne bildekaruseller, videoer, 360-visning og chat-muligheter. Skjermdump:

– Vi har vært klare fra første stund på at vi ikke skal lage en messe hvor målsetningen er at det skal skrives kontrakter, nettopp fordi vi mener det fysiske møtet og besiktigelsen er så viktig. Det vi ønsker, er å vise publikum utvalget av båter, leverandører og utstyr som man vanligvis finner på en fysisk messe. Deretter vil vi på en enkel måte sette dem i kontakt med utstillerne, slik at kundene får vite hvor nærmeste forhandler ligger og at man drar dit for å fullføre handelen. Det er ikke noe i veien for å ta beslutningen inne på den digitale messen, men vi tror mange vil gjennomføre kjøpet hos forhandler på tradisjonell måte, sier Frøshaug Ryhjell.

I praksis vil messen foregå ved at man går inn på webadressen og klikker seg inn enten på landstedbåter, seilbåter, store båter, motorer, utstyr eller tjenester, ikke ulik inndelingen man ser på på Finn.no. Der vil man finne merkene som har kjøpt plass. Når man går inn på de digitale standene, vil man finne bildekaruseller, videoer, 360-visning, litt om produsenten og modellutvalget. I stedet for prat over kaffe og Twist vil man kunne chatte med utstillerne på PC, nettbrett eller smarttelefon.

– Utstillerne bemanner sine stands innenfor åpningstid de selv velger, og det optimale vil være at den som betjener chatten sitter i et showroom og kan ta kunden ut på en videovisning med kamera, sier Norboat-sjefen.

Nordkapp tror på synergier

Mats Hjørnevik, markedssjef i Frydenbø Boats, som er en del av Frydenbø Gruppen i Bergen, stiller på den digitale messen med båter fra Nordkapp, Sting og Zodiac.

Klar for sommer'n:  På Båtmessen.no kan du titte nærmere på Nordkapps Enduro 805 med startpris på omlag 880.000 kroner med 250 hk Mercury på hekken. Foto: Nordkapp Boats

 Tror det går mot slutten på fysiske båtmesser?

– Nei, jeg tror vi fortsatt vil ha fysiske møteplasser. Men sannsynligvis vil vi få tilbud som går parallelt og som gjør at enda flere kan besøke båtmesser – uavhengig av hvor man bor. Jeg tror vi vil få se fin synergi fremover, sier Hjørnevik. 

Uavhengig av pandemi tror han dette er et godt tidspunkt å lansere et digitalt messetilbud som følge av den raske utviklingen gjennom de senere år.

 Tror du dere kommer til å selge like mange båter som på en fysisk messe?

– I og med at dette er første gang er det utrolig vanskelig å si. Vi vet fra våre egne plattformer at det digitale utgjør mye av kundereisen, og jeg tror dette kommer til å treffe for fullt og at vi vil se gode salgstall gjennom messen, sier Hjørnevik. Han forteller at de har jobbet hardt for å få fatt i godt nok materiell for å få på plass den gode “båtmessefølelsen”.

– Derfor tror jeg vi kommer til å se stor interesse og forhåpentligvis få til salgene også, sier han.

Mistet Evinrude

Frydenbø Marine mistet mye av omsetningen da Bombardier Recreational Products (BRP) i fjor valgte å legge ned produksjonen av Evinrude-påhengsmotorer som Frydenbø importerte til Norge.

– Det var en spesiell tid og gav noen kortsiktige utfordringer, men selskapet har klart seg bra gjennom dette, blant annet fordi vi kjøpte Nordkapp Boats og styrket vår posisjon innen båtproduksjon. Dessuten, Evinrude-motorene eksisterer fortsatt, og gir et stort ettermarked for service og deler, sier Hjørnevik.