<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Influencere: De rike arvingene høster stor oppmerksomhet på sosiale medier. Foto: Instagram / Foto: Instagram

Rike arvinger puster Sophie Elise i nakken

Familiene deres er gode for rundt 200 milliarder kroner. Finanselitens arvinger kan skilte med luksusbiler, eksklusive vesker og klokker, og med dette følger hundretusener av følgere på Instagram. Dagens arvinger ter seg annerledes, ifølge UiO-professor.

– Jeg har aldri vært på Instagram, men jeg vil tro at disse arvingene er mest interessante å følge for andre på grunn av forbruket og livsstilen deres, sier sosiologiprofessor Marianne Nordli Hansen ved Universitetet i Oslo.

Kapital har navigert seg gjennom Instagram-jungelen og funnet et dusin milliardærarvinger som er blitt influencere, med et tosifret tusentalls følgere på det sosiale nettverket. Fra Paal Hveems datter, Phoebe , som deler bilder av designerklær og ferieturer med sine 11.000 følgere, eller 11“k” som man sier. Til avdøde Mille-Marie Treschows sønn Michael Treschow, med godt over en halv million følgere, som legger ut bilder av de raskeste og mest eksklusive sportsbilene man kan drømme om.

Dagens milliardærarvinger kan se ut til å skille seg fra tidligere generasjoners formuende. Før i tiden skulle rikdom holdes skjult, forteller professor Hansen.

– I Norge har stilen vært at rikdom skal være litt diskré. Fra 1900-tallet har man vært opptatt av å holde en lav profil når det gjelder rikdom , man har ønsket å holde det mer skjult. Å vise frem formue og rikdom på denne måten på sosiale medier er nok ganske nytt, sier professoren. 

Nye tider: Før forsøkte rike å holde en lav profil, og rikdom skulle skjules. Nå viser flere av næringslivstoppenes arvinger frem rikdommen sin på sosiale medier. Fra øverst til venstre: Viktoria Reitan, Gustav Magnar Witzøe, Alexandra Andresen, Emilie Anker Stordalen, Katharina Andresen, Sophie Stray Spetalen, Jenny Stray Spetalen, Isabelle Kristine Ringnes, Rikke Sandvold, Phoebe Hveem, Jakob Stordalen og Michael Stang Treschow. Kapital

Skiller seg ut

Den på Kapitals oversikt som helt klart når ut til flest er instagramkontoen “Mr. Car” , som Michael Treschow står bak. Med 534k følgere er han ikke langt unna å ha like stor fanskare som Norges kanskje mest kjente influencer, Sophie Elise, som har 569k følgere på bildedelingstjenesten. I motsetning til den tidligere rosabloggeren har Treschow aldri tjent en krone på kontoen sin, forteller han Kapital.

– Jeg er veldig interessert i biler og ønsker å dele min interesse med andre bilentusiaster og de som vil følge med. Det hadde vært hyggelig å ha blitt betalt for å legge ut bilder på Instagram, men det blir jeg ikke, sier Treschow, som dog har hatt sjansen flere ganger.

Jeg har fått flere forespørsler om betalt reklame, men som regel gjelder det klær, smykker, sketchy finanstjenester og andre ting som ikke er bilrelatert. Det er ikke interessant for meg.
Michael Treschow aka Mr.Car

– Jeg har fått flere forespørsler om betalt reklame, men som regel gjelder det klær, smykker, sketchy finanstjenester og andre ting som ikke er bilrelatert. Det er ikke interessant for meg, sier han.

Flest følgere: Det er godt over en halv million som følger Instagram-kontoen Mr.Car, som Michael Treschow står bak. Det finnes ingen bilder av milliardæren selv, han legger utelukkende ut bilder av eksklusive biler. Kilde: Instagram

For “Mr. Car” er det nemlig bil for alle penga. I motsetning til de andre arvingene har ikke Treschow delt et eneste bilde av seg selv – på instagramkontoen finnes det over 360 bilder, utelukkende av biler.

– Jeg har tatt alle bildene og legger dem ut selv, for jeg har også en interesse for å ta bilder av biler, noe som kanskje er litt sært i seg selv. Jeg har fått noe hjelp med bilderedigering av en kompis som er god på det, og så prøver jeg iblant å komme med noen visdomsord til bildene jeg legger ut.

– Hva er hemmeligheten bak å få så mange følgere?

– Det er et veldig godt spørsmål, jeg skjønner egentlig ikke hvordan jeg har fått så mange følgere selv.

“Iøynefallende forbruk”

På andreplass finner man datteren til Magnus Reitan, sønn av kolonialmajoren Odd Reitan  som i fjor var nummer tre på Kapitals liste over landets 400 rikeste. Rema 1000-arving Viktoria Reitan følger artistdrømmen under navnet Ivy-Rei. 22-åringen deler for det meste bilder av seg selv i eksklusive antrekk, samt videosnutter hvor hun synger, til sine 346k følgere.

Nestemann er også arving etter en av Norges desidert rikeste. Gustav Magnar Witzøe deler samme for- og etternavn som sin far, som inntok femteplassen på 400-listen i fjor. Laksearvingen har valgt en karrierevei noe annerledes enn faren og satser som modell, og på Instagram følger 130k med på glimt fra hans liv.

Modellspire: Laksearvingen Gustav Magnar Witzøe har valgt en noe annen karrierevei enn sin far, og satser som modell. Kilde: Instagram
Rike mennesker kan kjøpe flotte ting og gjøre mye interessant, derfor er det mange som synes det er spennende å følge med på rike mennesker.
Sosiologiprofessor Marianne Nordli Hansen ved Universitetet i Oslo

Ellers har de luksuriøse reisene, designerklærne og de eksklusive festene som døtrene til Øystein Spetalen , Jenny og Sophie , deler fra, trukket over 20k følgere til hver av søstrenes kontoer. En annen finansmann med døtre med stor følgerskare er Johan H. Andresen , hvis to øyenstener, Katharina og Alexandra , kan skilte med godt over hundretusen følgere til sammen. To av barna til hotellkongen Petter Stordalen, som selv har 226k følgere, er også å finne på listen med et titalls tusen følgere.

Overdådig: Døtrene til investor Øystein Spetalen, Jenny (20) og Sophie (18), deler svært luksuriøse liv med sine følgere på Instagram. Kilde: Instagram

UiO-professor Hansen har en enkel forklaring på hvorfor så mange ønsker å følge med på disse menneskene.

– Rike mennesker kan kjøpe flotte ting og gjøre mye interessant, derfor er det mange som synes det er spennende å følge med på rike mennesker, sier professor Hansen.

– En gjenganger for fleste er at de legger ut luksusvesker, klokker, sportsbiler og lever en tilsynelatende ekstravagant livsstil. Hvorfor legger de ut dette, tror du? 

– Det er et uttrykk som heter iøynefallende forbruk, at man viser frem disse tingene for å få status, sier professoren.

Ønsker å være et godt forbilde

Isabelle Ringnes , datter til eiendomsmogul Christian Ringnes, har også opparbeidet seg en større følgerskare på det sosiale nettverket. I motsetning til de andre arvingene, hvor det hovedsakelig går i selfies, reiser og dyre klær, ønsker eiendomsarvingen å bruke Instagram-kontoen sin til å dele en miks av kunnskap, jobb, opplevelser, positivitet og inspirasjon, forteller hun.

Jeg ønsker å være et godt forbilde, og tenker ofte over om innholdet jeg publiserer kan påvirke negativt.
Isabelle Ringnes

– Jeg er en åpen person, og liker å dele alt fra refleksjoner og opplevelser fra arbeidslivet til spesielle øyeblikk i livet. Som mange andre er jeg nok mer tilbøyelig til å dele de øyeblikkene der jeg er mest glad.

– Er du bevisst din påvirkningskraft og hvordan bruker du den?

– Ja, jeg ønsker å være et godt forbilde, og tenker ofte over om innholdet jeg publiserer kan påvirke negativt. Samtidig er det viktig for meg å være ærlig og åpen på sosiale medier. Jeg syntes det er hyggelig at noen vil bruke tiden sin på å følge med på det jeg deler, og da mener jeg det er viktig at jeg er ekte, sier Ringnes.

Selektiv: - Hvis jeg reklamerer for noe, så er det enten fordi jeg heier på gründerne bak produktet eller mener at produktene er et godt eksempel på bærekraftig produksjon, sosialt ansvar, unikt design eller kreativitet, sier Isabelle Ringnes. Siv Dolmen

I forrige utgave av Kapital skrev vi om influencere som tjener millioner av kroner på Instagram og andre sosiale medier. I motsetning til disse er ikke penger motivasjonen til Ringnes. 

– Jeg har tjent svært lite på Instagram. Hvis jeg reklamerer for noe, så er det enten fordi jeg heier på gründerne bak produktet eller mener at produktene er et godt eksempel på bærekraftig produksjon, sosialt ansvar, unikt design eller kreativitet. Samtidig vil jeg ikke annonsere for et produkt om jeg ikke genuint digger det, forteller hun.

Inside