Vectura bidrar til at importørene som bruker dem bryter leverandøravtalen med Vinmonopolet. Det er svært alvorlig. Pål Atle Skjervengen, Palmer Group
Vinmonopolet fungerer slik at importørene konkurrerer om å få sine viner inn på polets lister. Gullfuglen er å få en vin inn i basisutvalget – altså, produkter som blir fysisk plassert i polets butikker. De andre utvalgene til polet, som bestillingsutvalget, er også attraktive. Vurderinger som ligger til grunn for om vinen kommer inn på polet er blant annet kvalitet og leveringsevne. For å kunne levere må importøren ha en viss mengde vin tilgjengelig på lager i Norge, og dette blir gjort gjennom at importøren benytter en distributør som kan lagre og levere vinen deres.
Tre distributører leverer i hovedsak 99 prosent av alle varene til Vinmonopolet. Det er Scanlog, Cuveco og Vectura. Av dem er er Vectura desidert størst. Årlig leverer Vectura mellom 50 og 53 prosent av alle viner som blir solgt til Vinmonopolet. Som Kapital tidligere har omtalt ligger den store leveringssvikten hos Vectura. Årssaken skal være vedvarende systemproblemer i deres milliardanlegg på Gjelleråsen utenfor Oslo.
– Jeg er forundret over at Vectura-importørene ikke sikrer sine egne interesser med tanke på det juridiske ansvaret de har overfor Vinmonopolet og deres kunder. Palmer var misfornøyd med Vectura allerede før pandemien, og sa opp avtalen i februar og flyttet fra Vectura til Cuveco i løpet av september. Cuveco ivaretar vårt ansvar overfor Vinmonopolet og leverer på alle kundeordrer, påpeker Skjervengen.
Gigantlager: Arcus-eide Vectura gigantlager på Gjelleråsen har hatt store problemer med flaskeplukk i 2020. Foto: Iván Kverme
Går etter importørene
Vinmonopolet er klar over at problemene er knyttet til lageret hos Vectura, men det er ikke Vectura de har leveringsavtaler med. I brevet til importørene skriver direktør Mosether:
“Vi understreker for ordens skyld at Vinmonopolet ikke har noen leveringsavtale med distribusjonspartnerne som våre grossister har avtaler med. Vinmonopolet har kun avtaler med grossistene, og det er derfor dere som grossist og ikke distribusjonspartneren deres som overfor Vinmonopolet er ansvarlige for at levering skjer i henhold til vår grossistavtale.”
Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet har tidligere slått fast overfor Kapital at leveringsproblemene skyldes systemene i Vectura. Direktør Mosether vil derimot ikke skylde på én enkelt distributør.
– Siden vårt brev var en generell henvendelse til en samlet bransje, så blir det feil å omtale Vectura eksplisitt her, sier han til Kapital.
– Dere varsler at dette får konsekvenser for de enkelte importørene, men er denne situasjonen, etter polets mening, egentlig importørenes feil?
– Vinmonopolet står ikke i kontraktsmessig posisjon overfor distributørene. Derfor må vår “vei” gå gjennom vår avtalepartner. Vi er opptatt av at situasjonen må bedres for å hindre at dette fortsetter.
– Da må de si opp alle
Dagen etter brevet fra Vinmonopolet ble kjent, sendte administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien, ut et brev til sine kunder.
“For det første er det helt riktig at distributørene, og spesielt Vectura, ikke har maktet å effektuere alle kundebestilte varer til Vinmonopolet under Covid-19. Dette skyldes et sammensatt sett av årsaker,” skriver han innledningsvis.
Årsakene Ødelien viser til er naturlig nok coronapandemien, og den enorme veksten Vinmonopolet opplevde i 2020. Han viser videre til at det har vært en økning i forhåndsbestillinger fra kundene, og dette har vært utfordrende for Vecturas plukkssystem. Ting bedret seg visstnok i desember da “Vinmonopolet gikk med på behandle kundeordrene annerledes,” slik at ordrene ble tilpasset Vecturas kapasitet.
Ødelien er klar på at om Vecturas importører får problemer, så må alle få problemer:
“Hvilken anledning Vinmonopolet har til å bruke de såkalte misligholdbeføyelsene som kan gi konsekvenser for importørene, skal ikke jeg spekulere i, men jeg konstaterer at dersom kravet til levering i grossistavtalen skal være 100 prosent, så vil Vinmonopolet måtte si opp samtlige avtaler med alle grossister som ligger hos de tre store distributørene,” skriver han.
Tar det på alvor: Administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien, bedyrer i et brev til selskapets kunder at de tar brevet fra Vinmonopolet på største alvor. Foto: Vectura
Begynte før Covid
Vinmonopolet ser derimot ikke ut til å dele Ødeliens oppfatning om at leveringsproblemene skyldes coronapandemien. I brevet til importørene skriver Mosether:
“Den unormalt høye omsetningen Vinmonopolet har og har hatt under coronaepidemien, har bidratt til å forverre denne situasjonen. Det er imidlertid viktig å påpeke at coronaepidemien ikke er årsak til denne situasjonen. Leveringsproblemene oppsto før coronaepidemien. Coronaepidemien har imidlertid ført til at en utilfredsstillende leveringssituasjon har blitt uholdbar.”
Hva angår Ødeliens anførsel om at kravene fra Vinmonopolet vil føre til at polet må si opp samtlige avtaler med alle grossister som ligger hos de tre store distributørene, er ikke Mosether enig.
– Ødelien har nok ikke rett i dette. Det er umulig for enhver importør å tilby 100 prosent servicegrad til enhver tid. Vinmonopolet aksepterer bl.a. midlertidige utsolgtsituasjoner. Det som ikke er akseptabelt, er over tid bevisst ikke å behandle ordre som eksisterer på lager, sier han til Kapital.
Måtte redde julerushet
Ødelien skrev i sitt brev til Vecturas samarbeidspartnere at ting bedret seg i desember da Vinmonopolet hadde gått med på å behandle kundeordre annerledes. Mosether avviser kontant at dette var en gunstig løsning.
– For å «redde» julerushet, med innkjøp av for eksempel julegaver, valgte Vinmonopolet å ta i bruk en manuell prosess. Dette er en ekstremt arbeidskrevende oppgave, og vi brukte mye tid og ressurser på dette. En slik manuell prosess er bare en kortsiktig brannslukking, det løser ikke noe på sikt, men vi valgte altså å gjøre dette i desember slik at våre kunder ble minst mulig skadelidende.
Vectura-sjef Ødelien har ikke villet kommentere denne saken overfor Kapital. Han påpeker kort:
– Dette er en sak mellom Vinmonopolet og de ca. 530 importørene som de har grossistavtale med.
Mosether påpeker at generelt har alle distributørene til Vinmonopolet levert bra siden nyttår.