I tillegg rammet problemene salget direkte til hotell, restaurant og catering-bransjen (Horeca), eller såkalt fine dining, om du vil.
Automatisert: Store deler av Vecturas anlegg er automatiser, og det er feil i systemet som har ført til problemene. Foto: Iván Kverme
Usikkerhet rundt omfang
Gjerdrum er én av flere vinimportører som siden slutten av juli har prøvd å få en oversikt over de tapene selskapene hans kan være påført. For ham er det delen av porteføljen som består av viner til bestillingsutvalget som er berørt - og det er gjerne dyr vin. Tar vi utgangspunkt i Vinmonopolets egen definisjon av dyr vin, begynner den på 300 kroner og oppover.
Frem til nylig har han basert seg på tall fra Vinmonopolet, som har hjulpet importørene med å gå gjennom nullede ordre i bestillingsutvalget. Polets tall viser at så mye som 20.000 enheter kan være nullet bare fra Unico Real Wines fra jul til juli, noe som tilsvarer vin for minst 6 millioner kroner. Etter at Kapital begynte å se på saken i slutten av september, har Vectura sendt sin oversikt til Gjerdrum, og deres oversikt gir et noe annet bilde. Vectura mener det korrekte tallet på nullede ordre fra dem er 7.885 enheter, noe som tilsier verdier til ca. 2.3 millioner kroner.
– Vinmonopolet har siden august hjulpet oss med å la oss få gå igjennom nullede ordre fra bestillingsutvalget. Men jeg vil påpeke at Vectura er forståelsesfulle for tiden. Det er flott at de endelig har kommet med en oversikt, og vi skal nå bruke tid på å gå igjennom den, sier Gjerdum.
Han er derimot klar på at han opplever nullede ordre som et klart kontraktsbrudd fra Vecturas side.
– Vi får se hvor stort kravet blir når vi har endelig oversikt.
– Vi har hentet oss inn
Vectura-direktør Roar Ødelien forteller til Kapital at det riktignok har vært tekniske problemer ved anlegget på Gjelleråsen, men at det i dag er over.
– Vi har hatt noen problemer, men vi er inne i en roligere periode nå. Siden august har salget vært forholdsvis stabilt, og det har ført til at systemet har greid å hente seg inn, forteller han.
I juli hadde vi 40 prosent mer volum ut enn ved juletider, og julen er tradisjonelt sett den mest pressede tiden på året. Roar Ødelien, adm. dir. Vectura
Ødelien er ikke enig i beskrivelsen om at Vectura generelt har hatt store problemer. Han medgir at det har vært problemer i enkelte segmenter, men hevder det totalt sett har hatt begrensede konsekvenser, sett i forhold til den massive økningen i omsetning som har vært under coronakrisen. Direktøren kan ikke få understreket nok hvor ekstraordinær situasjonen under Covid-19 har vært.
– I juli hadde vi 40 prosent mer volum ut enn ved juletider, og julen er tradisjonelt sett den mest pressede tiden på året. Vi har opplevd en helt vanvittig vekst siden coronakrisen begynte i mars i år.
Han forteller at Vectura til tross for dette, og de allerede erkjente systemfeilene, også har greid å levere omlag 95 prosent av alle bestillingene på flaskeplukk i denne perioden. Flaskeplukk utgjør drøyt 1% av det totale volumet ut fra Vectura.
– Det sagt, vi anerkjenner selvfølgelig, og beklager, at det har vært et problem at ikke alle kunder har fått levert alle sine bestillinger, men jeg mener dette må sees sammenheng med det totale volumet til Vinmonopolet som har vokst med over 50 prosent etter at Covid19 brøt ut. Vi har full anerkjennelse av at det har vært utfordringer med flaskeplukk, men det er fortsatt slik at vi totalt sett har levert om lag 99 prosent av av alle bekreftede bestillinger til Vinmonopolet, forteller Ødelien.
Ødelien mener det er vanskelig å forstå diskrepansen mellom Vinmonopolets tall og Vecturas tall. Det er i Vecturas systemer nullinger utføres, og Vecturas rapporter hentes ut fra samme system.
– En mulig forklaring er at Vinmonopolet ikke har noe restordresystem, og dermed går hver flaske som ikke blir levert på første mulige leveringsdag til annullering. Erfaringen viser dog at mange av de annullerte bestillingene gjøres på nytt, og leveres på neste leveringsdag.
Vanskelig å forstå: Administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien, mener det er vanskelig å forstå diskrepansen mellom Vinmonopolets tall og Vecturas tall. Foto: Vectura
Er ikke fornøyd
Skjønt, virkeligheten som Ødelien her beskriver står litt i kontrast til informasjon fra Vinmonopolet. I juni publiserte polet en rapport som måler den såkalte leveringspresisjonen til polets tre største distributører ut til butikkene. Her oppnådde Cuveco en score på 89,1 prosent, Skanlog 88,8 prosent. Kurven til Vectura begynte året på over 90 prosent, men da coronakrisen satte inn i mars, stupte den. I juni var den nede i 62,2 prosent, og det var før det Kapital har fått opplyst var den verste perioden med annullerte ordre, som kom i juli og august.
Utsnitt av rapport fra Vinmonopolet om leveringspresisjon til butikker første halvår 2020. Foto: Vinmonopolet
Kommunikasjonsdirektør Jens Nordahl i Vinmonopolet har kun en kort kommentar til dette:
– Vinmonopolet er ikke fornøyd med at leveringspresisjonen til Vectura er for lav, konstaterer han.
Vinmonopolet er ikke fornøyd med at leveringspresisjonen til Vectura er for lav. Jens Nordahl, kommunikasjonsdirektør Vinmonopolet
Ifølge direktør for kategori & innkjøp i Vinmonopolet, Geir Mosether, har ting bedret seg, men det skjer fremdeles svikt.
– Det har vært noen “gode” uker på kundeordre i det siste, men forrige uke falt plukkautomaten til Vectura ned igjen, denne gang lå den nede i nesten en uke. Etter min informasjon er den nå oppe og går igjen. Det at Vectura har en høy grad av automasjon er utfordrende i disse tider. Faller denne ned, så kommer det rett og slett ingen flasker ut, skriver han i en melding til Kapital.
Mosether opplyser videre at de har iverksatt mange tiltak mot Vectura for å avlaste situasjonen. Spesielt opp mot julerushet. Stengte grenser kan gi et ekstremt press på alle ledd i verdikjeden.
– Vi legger også en detaljert plan for julen der vi bl.a. bygger opp lagerbeholdningene på et tidlig tidspunkt, vi ser på mulighet for leie av eksterne lagre på kjøpesentrene, levering på både lørdag og søndager osv. osv. – alt for å avhjelpe situasjonen hos distributørene.
Flere melder om tap
Gjerdrums selskap er ikke alene om å ha blitt rammet av problemene hos Vectura. Kapital har vært i kontakt med en rekke vinimportører etter at systemsvikten ble kjent, og de som i hovedsak har porteføljen sin på bestillingsutvalget eller til Horeca, melder å ha tapt betydelige summer.
– Det kan se ut som kundene i coronaperioden i stor grad har kjøpt hyllevarer og i mindre grad bestilt fra bestillingsutvalget. Når vi i tillegg opplevede nullede ordrer, i stor grad knyttet til flaskeplukk, ble omsetningen i perioden med problemer i systemet til Vectura hardt rammet, opplyser en av dem til Kapital.
En annen importør forteller rimelig oppgitt at feilene i systemene til Vectura har påført selskapet deres meget store tap i en sårbar periode, og at de helt klart vil fremme et erstatningskrav.
De aller fleste varsler overfor Kapital at de vil kreve erstatning, men at de ikke ønsker å kommentere dette i mediene. Vectura er den desidert største aktøren i markedet, og mange er avhengige av å ha et godt forhold til dem. En annen importør sier følgende til Kapital:
– Vi har som alle andre importører også opplevd sletting av kundeordre. Dette er beklagelig, men slik situasjonen er, har vi forståelse for at dette skjer. Vi holdes godt oppdatert av Vectura og har full tillit til at de gjør alt de kan for å få varer ut til kunder.
Monopol forplikter
– Det som er dumt for oss er at det er jeg, som importør, som er ansvarlig overfor Vinmonopolet. Jeg har forpliktet meg til å levere en flaske i Hammerfest om noen der vil kjøpe en. Den forpliktelsen kan jeg ikke oppfylle når distributøren ikke leverer, sier Gjerdrum.
Det er nemlig slik at det er hver enkelt importør, og ikke distributøren, som er ansvarlig for leveranser av sine flasker overfor Vinmonopolet, men Gjerdrum opplyser at polet er svært forståelsesfulle for situasjonen som har oppstått.
– Som tidligere nevnt så har ikke Vinmonopolet avtale med distributørene, og da blir det juridiske handlingsrommet smalt med hensyn til sanksjoner. Den enkelte importør har leveringsplikt på bestilte og lagerførte varer, og gjentatte brudd på denne plikten kan danne grunnlag for heving av avtalene. Men jeg har ikke noe ønske om å “straffe” importører som opplever nulling fra sin distributør, sier Mosether i Vinmonopolet.
Vinmonopolet har ikke avtale med distributørene, og da blir det juridiske handlingsrommet smalt med hensyn til sanksjoner. Geir Mosether, direktør Vinmonopolet
Han opplyser at det nylig var et møte med konsernsjefen i Arcus og adm. dir. i Vectura, og at nettopp systemfeilene var en sentral del av temaene som ble tatt opp der.
Gjør klar for finsk kjempe
Vectura eid av Arcus AS, Norges største leverandør av vin og brennevin. Milliardæren Stein Erik Hagen er største aksjonær i Arcus gjennom sitt selskap Canica, med 44,24 prosent av aksjekapitalen.
29. september ble det kjent at Arcus fusjonerer med den finske drikkevaregiganten Altia, og det og det nye vin- og brennevinsselskapet skal hete Anora Group.
Noe som kan tilsi at volumet som skal behandles på Vecturas anlegg på Gjelleråsen fremover kan vokse dramatisk.
– Hvordan vil fusjonen mellom Arcus og finske Altia påvirke Vectura? Vil dette føre til at dere må belage dere på å håndtere større volumer på anlegget på Gjelleråsen?
– Den planlagte fusjonen skal godkjennes av to generalforsamlinger og konkurransemyndighetene i tre land, så det er litt tidlig å si noe om hva dette eventuelt betyr for Vectura, forteller Ødelien.
– Men om dette blir godkjent, har dere kapasitet til det pr. i dag til å ta unna eventuelt ekstra volum?
– Covid-19 har vist at Vectura fortsatt har betydelig kapasitet utover det som var vårt “normale” volum i 2019.
– Vinmonopolet opplyser å være bekymret for at julerushet i år kan bli ekstra stort. Er dere trygg på at systemene deres er beredt for en "ekstremjul"?
– Julen blir krevende, men jeg er helt sikker på at Vinmonopolet i samhandling med distributørene vil gjøre alt for at alle skal få varene sine til jul, konkluderer Ødelien.