+ mer
Store volum: Vinmonopolet går mot et rekordår nå i coronapandemien, men deler av det mer spesielle utvalget deres har blitt skadelidende. Foto: Iván Kverme

Produsenter fortviler over at Vectura ikke leverer varene deres

Bestilte flasker som ligger på lager hos Arcus-eide Vectura har urettmessig blitt registrert som utsolgt siden april. Vinmonopolet advarer kunder mot å kjøpe spesielle viner. Vectura mener situasjonen må sees i sammenheng med coronapandemien.  

Langs elven Gironde sør i Bordeaux ligger den lille vingården Château Bastoney. Gården har tre viner inne på Vinmonopolets bestillingsutvalg via sin norske importør Oslo Wine Agency. Etter planen skal Château Bastoney få ytterligere to viner til på bestillingsutvalget til neste år. Det å komme gjennom nåløyet til polet er ikke lett, og frem til i år har Château Bastoney vært en liten suksesshistorie. Etter en del god omtale i mediene og et godt salg i 2019 gikk de inn i 2020 med en forhåpning om å tredoble salget. 

Beskjeden jeg får fra polets ansatte er at siden Vectura er distributør, så vil ikke vinen bli levert.
Bente Trondalen, vinprodusent

Det skjedde ikke. Siden mars har Château Bastoney knapt hatt omsetning i år. Og det er ikke på grunn av at kunder ikke har villet kjøpe vinen deres. 

– Det er fortvilende. Tilbakemeldingene vi får av folk vi kjenner som har vært på polet for å kjøpe vinen vår, er at de blir advart mot å bestille den. Jeg har personlig vært rundt på mange polutsalg for å prøve å bestille den, men beskjeden jeg får fra polets ansatte er at siden Vectura er distributør, så vil ikke vinen bli levert, forteller Bente Trondalen, som sammen med ektemannen driver Château Bastoney. 

Trondalen og Château Bastoney er ikke den eneste produsenten som opplever at de i praksis har blitt nullet fra polets lister i år. Det gjelder nesten alle produsenter som leverer til polets bestillingsutvalg og har vinen sin stående på Arcus-eide Vecturas gigantlager på Gjelleråsen. 

Tapt stort: Vinprodusent Bente Trondalen i Château Bastoney er fortvilet. Den lille produsenten har mistet mesteparten av sin omsetning i år grunnet problemene hos Vectura. Foto: Svein Lindin

Lang leveringstid

Vectura er Vinmonopolets desidert største distributør. Selskapet står for mellom 50 og 53 prosent av alle viner som blir solgt til Vinmonopolet i løpet av et år. Skulle du bestille flasker fra bestillingsutvalget som ble levert gjennom Vectura i begynnelsen av desember, fikk du opplyst på Vinmonopolets nettside at det var 33 dagers ventetid. Desember er den desidert travleste måneden for Vinmonopolet, så noe ekstra ventetid må alltids påregnes, men sammenligner du med flasker fra bestillingsutvalget hos de to andre store distributørene, Cuveco og Skanlog, finner du en ventetid på rundt fire dager. 

Kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet forklarer problemet slik:

– På grunn av at Vectura har utfordringer med lageret sitt, klarer de ikke å plukke mer enn fra ca. 3.000 varelinjer pr. dag. Derfor er det dette antallet vi sender over manuelt hver dag. Pr. i dag er det 13.300 varelinjer som er bestilt fra kundene våre som ligger på vent, sier han.

En varelinje er en betegnelse for én type artikkel. I dagligvarehandelen kan du si at Pepsi Max er én varelinje, mens vørterøl er en annen. På polet representerer hvert enkelt vin- eller  brennevinmerke en varelinje. Vinmonopolet har et utvalg bestående av 26.759 slike varelinjer. Av disse er kun 1.600 varelinjer representert i basisutvalget, mens mesteparten – hele 20.739 varelinjer – finner du i bestillingsutvalget. 

Forenklet sagt kan du si at 90 prosent av alt som blir solgt på polet går gjennom basisutvalget, mens 90 prosent av utvalget ligger i bestillingsutvalget. De varelinjene Vectura i hovedsak leverer på, er til basisutvalget. Altså, store ordre. 

Jeg har stor forståelse for situasjonen som små leverandører nå opplever. Utfordringen har vært at vi dessverre ikke har fått alle bestillingene fra Vectura knyttet til enkeltflasker.
Halvor Bing Lorentzen, direktør Vinmonopolet

(Vectura har påpekt overfor Kapital at siden papirutgaven av denne saken gikk i trykken skal leveringstiden på varer fra dem ha gått ytterligere ned. Selskapet forteller at til noen pol er den nede i sju dager.)

Advarer kundene 

– Jeg har stor forståelse for situasjonen som små leverandører nå opplever. Utfordringen har vært at vi dessverre ikke har fått alle bestillingene fra Vectura knyttet til enkeltflasker. Det være seg fra bestillingsutvalget eller basisutvalget, men i hovedsak bestillingsutvalget. Vectura kan levere på kasser og paller, men har altså utfordringer med mindre enheter, såkalt flaskeplukk, sier Lorentzen.

Ikke fornøyd: Direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen, opplyser at polet er langt fra fornøyd med problemene hos Vectura. Foto: Vinmonopolet

Allerede i august avdekket Kapital at distributøren har hatt store problemer med å skjøtte sine forpliktelser. Problemet ligger hos selskapets enorme lageranlegg på Gjelleråsen en knapp time utenfor Oslo. Vectura har de siste årene brukt 1,2 milliarder kroner på å gjøre anlegget helautomatisk, men automatikken ser ikke ut til å makte å plukke mindre enheter enn kasser og paller. Dermed får de trøbbel med alle de mindre bestillingene. 

Da coronapandemien traff Norge, sank leveringspresisjonen til Vectura som en sten – fra 90 prosent i april til 60 prosent i juni. Den tok seg opp igjen fra slutten av juli og august, men har falt på ny siden. 

– Nå er ikke leveringstiden lenger fullt så lang som 33 dager, den er omtrent halvert. Vi har valgt å være tydelige overfor kundene våre på at om du bestiller en vare fra bestillingsutvalget hos Vectura, kommer det til å ta den tiden vi oppgir. At Vectura ikke klarer å levere de varene som blir bestilt hos oss, er en situasjon vi ikke setter pris på. Vi har forsøkt å iverksette en rekke tiltak for å avlaste situasjonen, opplyser Lorentzen. 

Annullerer bestillinger

I et notat fra Vinmonopolets juridiske avdeling datert 4. desember, og som Kapital har fått tilgang til, blir det rettet hardt skyts mot én av polets distributører. Kapital har fått bekreftet at distributøren det er snakk om er Vectura.

“Vinmonopolet opplever for tiden dessverre at mange produkter ikke leveres fra distributør. Dette er en situasjon Vinmonopolet tar svært alvorlig, og som vi jobber hardt for å løse opp i. Problemet skyldes i hovedsak at grossistenes distributører ikke har kapasitet og/eller har gode nok systemer til å håndtere den betydelige økningen i volum og antall kundeordre som har oppstått under coronapandemien. Dette er svært uheldig for våre kunder, grossister, produsenter og for Vinmonopolet selv. Mange kunder opplever at ordre de har lagt inn i nettbutikken annulleres, med begrunnelsen at ett eller flere produkter ikke er levert fra distributør.”

Realiteten er imidlertid at produktene i endel tilfeller finnes på lager hos distributør, og ordre på varer som ikke er utsolgt, blir derfor urettmessig behandlet som om varen er utsolgt.
Vinmonopolets juridiske avdeling

Notatet opplyser videre at ordre som faktisk er på lager hos Vectura, og kan leveres, blir merket som utsolgt i systemet. 

“Realiteten er imidlertid at produktene i endel tilfeller finnes på lager hos distributør, og ordre på varer som ikke er utsolgt, blir derfor urettmessig behandlet som om varen er utsolgt. Det er en svært uheldig og ikke akseptabel situasjon at distributørene annullerer bestilling av varer som er på lager.”

Polet: – Ikke vårt ansvar

Notatet vist til ovenfor ble skrevet med bakgrunn i at flere kunder har etterspurt en juridisk vurdering fra Vinmonopolet angående rettigheter de har når ordre blir annullert. Vurderingen polet gjør, er kort sagt at de er uten ansvar. Notatet slår fast at Vinmonopolet ikke kan holdes ansvarlig etter forbrukerkjøpslovens regler om mislighold. Resonnementet i notatet er som følger: 

“Vinmonopolets vurdering er at det i avtalen mellom kunden og Vinmonopolet foreligger en ‘utsolgtsituasjon’ når distributøren kansellerer Vinmonopolets ordre. Sagt med andre ord betyr det at Vinmonopolets forbehold om at produkter ikke kan leveres i en ‘utsolgtsituasjon’ må gjelde også når distributøren kansellerer ordren selv om produktet finnes på distributørens lager. Når det er sagt, er det klart at Vinmonopolet ikke kan slå seg til ro med at distributørene kansellerer ordre på uriktig grunnlag ...”

– Vinmonopolet opererer under en unntaksregel fra EØS-ordningen, som skal sikre alle grossister lik tilgang til det norske marked, men vi har derimot ikke direkteavtaler med distributørene. Grossistene (importører) skal sørge for at produktene blir levert til oss. Hvordan de velger å gjøre det er opp til dem. Vi har ikke pålagt dem å gjøre dette gjennom en spesiell distributør. Noen velger å ha distribusjon selv, men det er få, forklarer Lorentzen.

– Hvordan kan Vinmonopolet kalle noe en “utsolgtsituasjon” når dere vet at flasken som er bestilt ligger på et lager en knapp time unna hovedkontoret deres?

– Så lenge vi ikke kjenner lagerbeholdningen hos distributøren, kan vi ikke vite om produktet er utsolgt eller ikke, forklarer Lorentzen.

– Er det et problem for Vinmonopolet at én distributør står for såpass mye av volumet til polet?

– Problemet er ikke at det er få distributører, problemet er at de har utfordringer og ikke får levert de varene vi skal ha.

Slik fungerer Vinmonopolets system. Foto: Hegnar Media

Importører protesterer

Vinbransjen i Norge er en liten andedam, og problemene hos Vectura har skapt store krusninger. Noen importører ser ut til å la dette passere uten å protestere, mens andre står hardt på kravene. Administrerende direktør Pål Atle Skjervengen i Palmer Group, en av Norges ledende importører og distributører av alkoholholdig drikke, har ikke mye til overs for Vecturas fremferd.

– De faktiske forhold er at Vectura, eller noen annen distributør for den saks skyld, ikke har rett til å la være å levere varer som er på lager. Resultatet er at importørene misligholder sin leveranse på grunn av at man har en logistikkpartner som ikke klarer å gjøre jobben sin, sier han.

Palmer Group sa opp sin kontrakt med Vectura i februar i år, og de fullførte flyttingen til sin nye distributør, Cuveco, 1. oktober. Imellomtiden var det Vectura som hadde ansvaret for beholdningen deres.

– Vi ble veldig berørt i månedene før vi flyttet. Vi tok opp disse nullordrene med Vectura allerede i april, men fikk da beskjed om at det var ikke noen spesiell årsak bak dem. Så eskalerte problemet ganske kraftig. Da vi tok det opp igjen, skyldte de på Vinmonopolet, noe Vinmonopolet reagerte kraftig på. Dette ville jo være direkte brudd på EU-reglene. Vectura måtte så dementere denne meldingen. Til slutt argumenterte de for at de måtte nulle ordre av praktiske hensyn. Jeg opplever dem som utrolig arrogante.

– Det vil avstedkomme et erstatningssøksmål

Skjervengen er klar på at det Palmer Group har blitt utsatt for vil få etterspill.

– Vi har til dags dato ikke fått beregnet omfanget av tapene vi har lidd. Etter at vi flyttet til Cuveco ba vi om å få oversendt alle nullede ordre knyttet til våre produkter. Vi har bare fått ulne svar tilbake. Jeg har purret flere ganger. Ennå har vi ikke fått den oversikten, og det er ikke rart. Vectura tar ikke sjansen på det, for de vet at det vil avstedkomme et erstatningssøksmål, hevder han.

Kapital har tidligere skrevet om vinimportør Geir Gjerdrum, som allerede i høst var i full gang med å få en oversikt over hvor mye nullingen av ordre hos Vectura har kostet ham og hans selskap Unico Real Wines og Autentico. Gjerdrum har tidligere uttalt at han ser på situasjonen som et utvilsomt kontraktsbrudd mellom hans selskap og Vectura.

– Det har vært en krevende situasjon under corona. Det har periodevis vært leveringsproblemer for våre beste og dyrere viner fra bestillingsutvalget. Det smerter i min vin-nerd-sjel. Vi har imidlertid fått full innsikt i alle tall og nullede ordre fra Vectura, og samarbeider nå godt med dem for å levere best mulig, sier han til Kapital i dag.

– En ekstremsituasjon

I vinbransjens andedam finner du også aktører som mener kritikken mot Vectura er ufortjent. 

– Vi har opplevd at ordre har blitt nullet, og det er selvfølgelig ikke hyggelig, hverken for oss eller våre leverandører, men her mener jeg vi må se den større sammenhengen, sier partner Petter A. Wulff i Norwegian Beverage Group. 

Har forståelse: Partner Petter A. Wulff i Norwegian Beverage Group har også opplevd nullede ordre, men han er derimot imponert over at Vectura har greid å levere volumet de har gjort i en krevende periode. Foto: Norwegian Beverage Group

Wulff påpeker at Vectura har bygget et anlegg som er dimensjonert for å håndtere 52 millioner liter i året. I år kommer de til å ha levert anslagsvis 80 millioner liter. 

– Anlegget er ikke dimensjonert for en Covid-19-situasjon, likevel står Vectura på og får ut forbløffende mye varer. I den ekstremsituasjonen vi er oppe i er det ikke noe problem for min bedrift at Vectura nuller de varelinjene for å få ut 99,5 prosent av lasset. 

Anlegget er ikke dimensjonert for en Covid-19-situasjon, likevel står Vectura på og får ut forbløffende mye varer.
Petter A. Wulff, Norwegian Beverage Group

Problemstillingen Wulff tar opp er en reell del av bildet. Mengden flasker som faktisk har blitt håndtert av Vectura i år er formidabel. Du kan argumentere for at Covid-19 har tatt Vinmonopolet inn i en ny gullalder. Grunnet bortfall av taxfree og stengte grenser har salget formelig eksplodert. I 2020 ventes det et samlet salg på 115 millioner liter når julestria er ferdig – en økning på 40 prosent fra 2019. Ifølge Vectura selv har de en leveringsgrad på 99,5 prosent. 

– Vi er veldig opptatt av at den problemstillingen som Kapital skriver om settes i sammenheng med krisen som Covid-19-pandemien har skapt. Aldri før har nordmenn handlet så mye på Vinmonopolet. Volumet har vært opp mot 50 prosent høyere enn normalt. På grunn av de eksepsjonelt høye bestillingene har Vectura leid inn ekstra mannskap, og det har vært drift 24 timer i døgnet, syv dager i ukene siden mars. Så langt i desember har Vecturas leveringsgrad vært 99,5 prosent, opp fra 99 prosent tidligere i pandemien, sier administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien. 

Milliardanlegg: Vecturas gigantanlegg på Gjelleråsen koster 1,2 milliarder kroner og er i stor grad helautomatisert. Foto: Iván Kverme

Har ikke restordresystem

– Gjort alt: Administrerende direktør i Vectura, Roar Ødelien, opplyser at de har jobbet hardt gjennom året for å håndtere den ekstraordinære situasjonen som coronakrisen har skapt. Foto: Vectura

Ødelien opplyser at det er Vinmonopolets system som gjør at de må annullere bestillinger som de ikke får levert. 

– Dette er en praksis som distributørene har fulgt i mer eller mindre grad siden 1996. Vinmonopolet har ikke noe system for restordre, så det som ikke er klart til polets leveringsfrist, må kanselleres for at butikkene skal få hoveddelen av varene sine. Under pandemien, hvor volumet har vært ekstremt høyt, og med korte ledetider helt ned i 10 timer, har det tidvis vært umulig for vår automatiske plukkmaskin å plukke alle enkeltflasker i tide. Da må noen flaskebestillinger kanselleres. 

Ifølge Ødelien har Vinmonopolet og Vectura i desember utarbeidet en ny manuell prosess som gjør at ordrene på enkeltflasker pr. døgn ikke overstiger kapasiteten i flaskeplukkmaskinen.

 –Det gjør at tilnærmet alle bestillinger blir levert til kundene.

Men, som tidligere påpekt, slik har det ikke vært hele året. Statistikk over varer som er bekreftet ikke levert fra Vinmonopolet, viser at Vectura på kundeordrelinjer har vært oppe i 40 prosent (se illustrasjon), mens de to andre store distributørene har ligget jevnt på under én prosent. 

Kundeordrelinjer: Statistikk over manglende levering på kundeordrelinjer det siste halvåret. Kilde: Vinmonopolet

– Bryter med EU-kravene

For gründer av bransjenettstedet VinPuls, vinekspert Ulf Dalheim, holder ikke argumentasjonen fra hverken Vinmonopolet eller Vectura mål.  

–  Situasjonen nå er i strid med EUs betingelser for at Norge kan ha et Vinmonopol. Kravene fra EU er at alle leverandører skal behandles likt, og det skjer ikke nå. Det at Vectura ikke leverer på flaskeplukk, gjør at Vinmonopolet rett og slett ikke overholder EU-kravene. 

Kritisk: Vinekspert Ulf Dalheim mener leveringsproblemene gjør at Vinmonopolet bryter EØS-kravene. Foto: VinPuls

Etter mange år som vinjournalist har Dalheim utviklet en anerkjent palett. Mange følger med på hans anbefalinger, og de begrenser seg ikke til de 1.600 varelinjene i polets basisutvalg. 

– Jeg har selv opplevd det siste året å ha smakt gode viner, lagt inn en bestilling på tre til fire flasker for så å få beskjed om at de ikke kan bli levert. Når jeg har kontaktet leverandøren og spurt om flaskene er utsolgt, svarer de “nei, men de er på lager hos Vectura”. Jeg mener at det Vectura nå gjør ødelegger for Vinmonopolet, for leverandørene til Vinmonopolet og for oss vinelskere.

Hvis aktøren som distribuerer 50 prosent av dette ikke har orden i systemet, har vi ikke noe godt vinutvalg likevel.
Ulf Dalheim, vinekspert

Han mener den store fordelen med Vinmonopolet er at du kan velge mellom 20.000 viner uansett hvor du er i landet. 

– Hvis aktøren som distribuerer 50 prosent av dette ikke har orden i systemet, har vi ikke noe godt vinutvalg likevel. Konsekvensen av dette er at du river ned hva Vinmonopolet står for. 

Får ikke bygget seg opp

Dalheim påpeker også at for mange vinprodusenter er dette en katastrofe. Slik polsystemet er bygget opp, er den mest lukrative plassen du kan oppnå med vinen din, en plass i basisutvalget. For å komme dit må du blant annet selge godt i bestillingsutvalget, og vise at du kan levere en viss mengde vin over tid. 

– Det er en kamp om å få være på polet. Polet stiller krav til at en produsent må levere en viss mengde vin. De er avhengige av å ha sine viner liggende hos distributøren. Slik det er nå, blir de bare liggende der, bemerker Dalheim. 

Han har fulgt med på Vectura over flere år, og kan fortelle at det har vært meldt om leveringsproblemer fra deres automatiserte lager lenge.

– Jeg ser at noen argumenterer for at det er coronapandemien som gjør dette, men det stemmer ikke helt. Corona er nok en del av bildet, men Vectura har hatt disse problemene siden i fjor sommer. Du ser at de andre store distributørene, som har manuelle lagre, greier å levere. 

Har visst lenge

Vectura har lenge vært klar over problemene i anlegget sitt. I juni, da leveringspresisjonen til selskapet skrapte ned på 60 prosent-streken, tok de kontakt med Arbeidstilsynet og søkte om bruk av utvidet overtid for sine ansatte, men Vectura trakk søknaden 10. august. 10 dager senere begynte leveringspresisjonen deres å dale igjen.

I søknaden står det: 

“Stengte grenser mot Sverige, ingen salg på tax-free, ferietid og det gode været er alle bidragsytere til store volum for Arcus til kunder innen Horeca, Vinmonopol og Dagligvarehandelen. Vectura er en betydelig leverandør i alle disse kanalene, og vi hadde i forrige uke et rekordvolum på 1.756.000 liter. Dette er den største uken i Vectura sin historie. Dersom alle uker i året var som denne uken, ville vårt totale volum for 2020 vært på over 91.000.000 liter [...] Vi arbeider for tiden tre skift, og denne tiden strekker ikke til. Og vi må ta helger i bruk. Vi har forsøkt å skaffe flere vikarer (vi har inne ca. 50 vikarer på dette tidspunkt), men vikarbyråene vi samarbeider med har ikke flere ...” 

Stupte fra april: Her er utsnitt fra to rapporter om leveringspresisjonen til Vinmonopolets distributører frem til oktober. November og desember er ennå ikke tilgjengelig. Kilde: Vinmonopolet

– Noen blir rike

– Vectura og Arcus visste godt at denne situasjonen ville oppstå nå i julen. Dette er den travleste måneden på Vinmonopolet i året. Problemene startet allerede i april. Norge er ikke et U-land. De måtte jo skjønne at de måtte ta noen grep. Dette er en enorm inntektskilde for Arcus og for staten, men de har også et ansvar, påpeker Trondalen i Château Bastoney.

Hun kan ikke se for seg at selskapet ikke hadde hatt råd til det.

– Med den omsetningsøkningen Vectura nå opplever, er det klart at de kunne brukt mye midler for å få inn manuelt arbeid. Logistikk burde ikke være et problem. 

Noen blir rike nå under coronapandemien, og det er ikke de små produsentene.
Bente Trondalen

Dette er et syn som flere Kapital har snakket med deler. Vinekspert Ulf Dalheim mener også at om de hadde villet, hadde Vectura kunnet gjøre noen grep for lenge siden:  

– Jeg tenker at med alle de permitteringene vi ser rundt om i Norge, burde det ikke være noe problem å ta inn flere arbeidere. Eller kanskje de kunne ha leid et mindre lager bare til flaskeplukk, sier Dalheim. 

Direktør Ødelien er ikke enig i at de ikke har gjort nok. Han opplyser til Kapital at Vectura har gjort en betydelig innsats gjennom hele året for å møte den økte etterspørselen: 

– Vi har optimalisert alle deler av verdikjeden, vi har økt bemanningen med 45 prosent, fra 175 til 255 personer, og vi har driftet anlegget 24 timer hver dag syv dager i uken siden mars. Resultatet er rekordhøy produktivitet i alle ledd, og at vi har klart å levere 99 prosent av bestillinger vi har bekreftet til Vinmonopolet. Det er vi stolte av.

Videre påpeker Ødelien at selskapet ikke har mottatt et eneste varsel om etterspill. 

– Ingen av våre importører hevder kontraktsbrudd, og det er trolig fordi vi leverer 99 prosent av alle bestillinger. Tvert om får vi anerkjennelse fordi vi har tilført virksomheten så mye ekstra ressurser og har opprettholdt høy leveringsgrad. Vårt fokus er utelukkende å få levert varene til landets 336 Vinmonopol.

Klaget inn til Konkurransetilsynet

Trondalen har klaget til både Konkurransetilsynet og til Vinmonopolets klagenemnd. Det at hun er norsk gir henne et fortrinn foran de fleste andre produsentene som leverer til Vinmonopolet. Mange av dem er små utenlandske vingårder som ikke har de samme forutsetningene for å skjønne hva som rører seg i den norske vinbransjen. De er avhengig av informasjonen de får fra sine norske importører. 

– Noen blir rike nå under coronapandemien, og det er ikke de små produsentene, konkluderer hun. 

Reportasjer
Næringsliv