Det finnes tallrike inngangsporter der ivrige brukere, entusiastiske lyttere, kan finne frem til den neste podkast-opplevelsen. NRK er den store norske mastodonten, Spotify og Apple de globale markedslederne, Soundcloud og Podbean andre internasjonale alternativer, Acast en gammel traver, Bauer Media har Podplay, og på de foregående sidene presenterer vi også norske/nordiske aktører som PodMe og Podimo.
Men disse plattformene er bare det siste leddet i en lang verdikjede som starter med gode ideer – og et studio som kan gi liv til disse ideene. Flere av disse studioene, eller produksjonsselskapene, har sin opprinnelse i en helt annen del av underholdningsindustrien, og et av eksemplene på dette er Klynge.
– Selskapet startet med produksjon av TV-serier, blant annet for Discovery og TV Norge, og dette er fortsatt en viktig del av virksomheten. Men planen har hele tiden vært å bygge et innholdshus som ikke bare skal lage dramaserier, men gi dyktige historiefortellere trygge rammer og muligheter til å lage prosjekter på flere plattformer. Det har helt fra starten av vært målet for Klynge. Før nyttår kom det en mulighet til å utvide da vi fikk muligheten til å overta Rubicon Radio, forteller Kaare Daniel Steen.
Han er daglig leder i et selskap med ti ansatte og kontorer ut mot Frognerkilen i Oslo. – Den overtagelsen gjorde at vi nå også har fått opp en egen podkast-avdeling.
– Men Rubicon Radio, er det, eller var det, podkast?
– Enkelt forklart er podkast det samme som valgbar radio. Det publiseres ikke live, men ligger ute som tilgjengelig i en katalog. Man velger selv om, og når, man vil høre det. Radio er litt gammeldags egentlig.
Daglige henvendelser
Klynge måtte få på plass lydstudio før podkast-produksjonen kunne komme i gang, og nå er det en avdeling på fire personer som tar podkast-skaperne fra a til å.
Vi får daglig henvendelser fra folk med egne ideer og talenter som vil lage podkast.Kaare Daniel Steen, Klynge
– En god podkast-produsent mestrer mange fagfunksjoner. Hvis vi sammenligner med TV-produksjon, som krever en stor stab, kan en podkast ha en hel produksjon samlet i en enkelt person. Men mer komplekse prosjekter bemannes opp på samme måte som en TV-produksjon.
Og det er mange veier til den endelige podkasten for et selskap som Klynge.
– Hovedvekten av våre produksjoner er egenutviklet, men vi blir også invitert inn til å pitche på behovsmeldinger og anbud. Vi får daglig henvendelser fra folk med egne ideer og talenter som vil lage podkast. Da tilrettelegger vi dette og tar ansvar for den tekniske leveransen.
Med podkast kan også kommersielle aktører nå frem med sine budskap på en helt ny måte. – Vi har innholdsfolk og historiefortellere i Klynge som utvikler innholdet, sammen med kunden og de som skal lede podkasten. Et godt eksempel er Oslofilharmonien, som ønsket å teste podkast-formatet. Da utviklet vi i samarbeid med dem podkasten Lytteren med Kristopher Schau. Den har blitt en stor suksess med mange lyttere.
– I serien snakker Kristopher med kjente og ukjente folk om deres forhold til klassisk musikk. Da pandemien kom, oppdaget også Filharmonien hvor vanskelig det var å nå ut til publikum, og da kom ideen om å lage en podkast som ikke bare skal løfte frem Filharmonien i seg selv, men også folks forhold til klassisk musikk. Hovedmålet er at når ting åpner opp igjen, har flere fått lyst til å gå en tur i Konserthuset.
Flere som vil betale
Med et slikt prosjekt, med Oslofilharmonien på laget, har man en aktør som fullfinansierer podkasten.
– Dere må ha en tredjepart som finansierer?
– Ikke nødvendigvis. Vi investerer også selv. Hvis vi har klokkertro på et prosjekt, som ikke har et hjem, kan vi produsere, publisere og teste i markedet. Funker det godt, vil prosjektet generere nok inntekter fra annonser og sponsorater til at det lever sitt eget liv.
Det er risikabelt å satse på å kunne leve av annonseinntekter alene. Det er mange som gjør det, men få som lykkes. For det store flertallet av podkaster er det i beste fall snakk om noen kroner, unntakene er de aller mest populære podkasterne som kan ha gode inntekter fra reklame.
Tidligere var det stort sett bare NRK som kjøpte innhold, som betalte for utviklingen og produksjonen av podkaster, men nå er det kommet flere distributører som satser tungt på podkast.Kaare Daniel Steen, Klynge
– Selv om vi på Klynge har flere prosjekter som finansieres gjennom annonser og sponsorater, er vår hovedstrategi å få fullfinansiert podkasten før vi går i produksjon. Tidligere var det stort sett bare NRK som kjøpte innhold, som betalte for utviklingen og produksjonen av podkaster, men nå er det kommet flere distributører som satser tungt på podkast. Gjerne bak en betalingsmur. Schibsteds
plattform PodMe er en av disse. Vi produserer i dag flere podkaster for PodMe, sier Steen.En rask kikk på Podtoppen viser at podkast i hovedsak handler om NRK, men det er tøff konkurranse om de mest populære podkastene – og podkasterne. Både om produksjonen og hvor podkastene skal publiseres.
NRK har mistet flere av sine podkast-profiler til konkurrenten PodMe, men til gjengjeld vet også NRK å forsyne seg av fatet. Podkasten Berrum & Beyer snakker om greier ble frem til juni produsert av Klynge, det vil i flere år si av Rubicon Radio, men så tok NRK kontakt med Berrum og Beyer og overtok produksjonen.
– De laget alt innhold selv, mens vi sto for den tekniske leveransen og publiseringen, sier Steen. Men han ønsker ikke å klage på egne eller Klynges vegne. – Vi ønsker Berrum & Beyer lykke til hos NRK, og håper vi får muligheten til å jobbe med dem på andre prosjekter i fremtiden, gjerne på flere formater.