Men for alle andre, de som ligger utenfor betalingsmuren, er det også penger å hente hver gang de blir spilt av. – Det er en delingsmodell som Podimo praktiserer i alle land der portalen er tilgjengelig, fortsetter von Porat. – Av et abonnement på 79 kroner går noe til Apple eller andre faste kostnader, av det som er igjen går halvparten direkte til de podkastene som spilles av.
Det kan kanskje handle om 35 kroner fra hver abonnent. Det er ikke de samlede abonnementsinntektene som fordeles, men de pengene hver enkelt abonnent betaler inn hver måned. Hvis vedkommende bare hører på en podkast, havner alle de 35 kronene hos denne.
– For en podkaster som ikke ligger eksklusivt hos oss vil det ta tid å tjene penger, det er ikke en kjempestor inntektsstrøm, men den kommer på toppen av det de allerede henter inn fra reklame og sponsorer, sier von Porat.
- Dette er en delingsmodell som alle bruker?
- Nei, faktisk ikke, det er en endring som har skjedd de siste par månedene.
Lisensierer innhold
Podimo produserer ingen av podkastene i eget studio, alt innhold kommer fra eksterne produksjonsselskaper.
– I de andre landene har vi så vidt begynt å produsere eget innhold, men i Norge lager enten noen podkast på bestilling fra oss eller de har en idé som matcher den profilen vi ønsker å ha.
– Hvilken profil er det snakk om?
– Vi fokuserer på målgruppen 30 til 45 år, sier von Porat, og hun teller i øyeblikket opp et drøyt dusin eksklusive podkaster bak betalingsmuren i appen.
Podimo har inngått avtale med blant annet Amazon-eide Wondery, der vi lager danske, norske, spanske og tyske versjoner av et åndsverk eller et konsept. Lina Tandberg Martens, Podimo
Originale ideer, fra Podimo selv eller en ekstern aktør, er en av kildene til podkaster. – En annen er lisensiering av innhold, forteller innholdssjef Lina Tandberg Martens. – Podimo har inngått avtale med blant annet Amazon-eide Wondery, der vi lager danske, norske, spanske og tyske versjoner av et åndsverk eller et konsept. Veldig likt slik TV-bransjen også jobber.
– Et aktuelt eksempel på dette er en podkast som heter Dating Game Killer, eller Dating Game-morderen på norsk. Dette er en produksjon innenfor kategorien "Krim fra virkeligheten". Podkasten tar for seg en kjent seriemorder i USA, som ble avslørt fordi han hadde en TV-opptreden på et populært dating-program på 1970-tallet, sier Tandberg Martens.
Men det store flertallet av podkaster, både hos Podimo og alle de andre plattformene, er sendinger som ligger gratis ute, tilgjengelige for hvem som helst. – Når en podkaster laster opp en lydfil via et publiseringsverktøy, vil alle såkalte podcatchere kunne hente innholdet fra det som på fagspråket kalles åpen RFS, fortsetter Tandberg Martens. – Ja, hvis du har en nettside, kan du også laste opp alle podkastene som ligger åpent tilgjengelige på RFS, sier Podimos innholdssjef.
Men så var det dette med riktig uttale av navnet. – Det riktige er PODimo, ikke podiiiimo, understreker Tandberg Martens. Og dette er det tydeligvis mange som lurer på. Første punkt i FAQ-en på nettsidene forsøker å sørge for at brukerne klarer riktig uttale når de skal fortelle om PODimo til familie og venner.