<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Boxn vil også ta imot nettpakkene

Boksene hjemme på trappen skal ta imot matvarer og shoppingen fra nettbutikken. Med Boxn fra selskapet Konseptboks er enda et alternativ som prøver seg i dette markedet.

Tar imot på trappen: Espen Boger og Boxn vil også være med når kundene ønsker at leveringen av pakker fra netthandelen skal skje rett hjem – selv når ingen er hjemme.  Foto: Boxn
Tech

Konseptboks er ledet av blant annet Espen Boger. Han har også flere andre etableringer bak seg, blant annet Forbrukerkraft da kraftmarkedet ble åpnet for drøyt 20 år siden. Konseptboks ble etablert for fem år siden.

– Vi så det som et smertepunkt at varene fra netthandelen skulle hentes i post i butikk, og på de merkeligste steder og tider. Dette har aldri vært kundeorientert, og det var i stor grad drevet av transportørene, som på den tiden nesten bare var Posten/Bring.

Hvorfor sitte hjemme og vente på at budet kommer?
Espen Boger, Boxn

Konseptboks har utviklet flere bokser med rom som kan ta imot både mat, post og pakker i forskjellige størrelser. Boksene kan kjøpes eller leases med en abonnementsordning som tilpasses behov i priskategorier fra 5.000 kroner.

– Hvorfor sitte hjemme og vente på at budet kommer? Eller enda verre, hvorfor sitte hjemme og vente, og så får du plutselig en melding om at budet har vært der, men likevel har tatt med pakken til en post i butikk? Selv om du har betalt for hjemkjøring.

Tre til fire millioner

Da Boger & Co dro i gang i 2016, fikk selskapet raskt støtte fra Forskningsrådet.

 – De kalte det for verdikjedeinnovasjon, et flott stempel, sier Boger. – Støtten på 500.000 kroner holdt oss flytende en stund, resten har vi finansiert gjennom et annet selskap vi driver innenfor arkitektbransjen. Til sammen har utviklingen av Boxn så langt kostet tre til fire millioner kroner.

Prototypene av de første modellene er ferdige, og de er også ute hos noen testbrukere. En av disse modellene har en bue på toppen som designmessig er lekker, men som gjør dem mer kostbare å produsere. – Begge modellene har fordel av separate rom og størrelser, samt at de er såkalt universelt tilgjengelige, forteller Boger.

Og de har internasjonale mål. – 40 ganger 60 centimeter er også de samme målene som for eksempel Kolonial.no bruker.

Strekkoder og tastatur

Boxn kommer ferdig isolert for å kunne tilpasse temperaturen til varene som leveres. – Den kan også sende en melding etter et par timer om at temperaturen nå er i ferd med å bli litt for høy, kanskje noen burde hente matvarene snart.

Boksen sender selvfølgelig også en melding når varene er levert. – Både til kunden og til budsentralen, med beskjed om at budet har gjort jobben sin.

Men det kommer også opp en bekreftelse på at sendingen er underveis. – Hvis du videresender den til Boxn.no, bruker vi sporingsnummeret på pakken, og da blir det koden for å åpne boksen. Det betyr at boksen venter på akkurat den leveransen, og at budet ikke kan gjøre feil. Hvis budet prøver å levere i en annen boks, vil den ikke åpne seg, forklarer Boger.

Boxn prøver ut ulike modeller for hvordan budene – og brukerne – skal åpne boksen. – Det skal være så enkelt som mulig, både for bud og kunden. Vi tester ut bruk av strekkoder, NFC på mobiltelefonen og tastatur/skjerm med koder. Her kan man enten bruke en fast masterkode eller en ny og unik kode ved hver levering. Mange deler kanskje boksen med en leieboer eller ungdom i huset som gjerne vil handle for seg selv. Da er ikke en masterkode så heldig.

Boger ser også for seg å bruke boksen for returer. – Genseren passet ikke, og da bare pakker du den inn igjen, med returkoden, og legger den tilbake i boksen slik at den kan bli hentet neste gang det kommer et bud.

Vil ut av Norge

Boxn jobber nå for å sikre at boksene blir et alternativ for alle som shopper på nettet. – Vi har blant annet en diskusjon med Klarna for å komme inn i utsjekken deres, slik at kunden får oss som et alternativ når han eller hun sjekker ut og betaler. Det må ikke være mye armer og bein for deg som kunde, sier Boger. – Årsaken til at vi har gått den veien, er at de har 20.000–30.000 nettbutikker.

Men noe av clouet vårt er at vi har mange kontantstrømmer, der vi kan få litt fra hver.
Espen Boger, Boxn

Med en abonnementsordning kan kunden velge en ordning der de for eksempel betaler en sum for hver levering og et fast månedlig beløp. – Men noe av clouet vårt er at vi har mange kontantstrømmer, der vi kan få litt fra hver.

Boger snakker blant annet om å få en del av effektiviseringsgevinsten til distributørene, tilrettelegge bedre for transportlogistikken, bidra til å redusere frafallet i utsjekken fra nettbutikkene – og dessuten å kunne utnytte det låssystemet som Boxn har utviklet.

– Intelligensen i dette systemet er kanskje det som er mest spennende, ikke minst fordi det er skalerbart på en helt annen måte. Vi har heller ikke tenkt å begrense oss til Norge som vårt eneste marked, avslutter Boger.