Åpner for 20 sekunder lange Stories

Sosiale medier er møteplassen der brukerne deler erfaringer, opplevelser – og Stories. Nå vil LinkedIn også tilby denne muligheten til å legge ut korte videosnutter, bilder eller tekster.

Korte snutter på mobilen: Snart kan LinkedIn-brukere også i Norge lage og laste ned LinkedIn Stories.  Foto: OLIVIER DOULIERY
Tech

LinkedIn er den sosiale møteplassen for profesjonelle brukere i tallrike kategorier. Jobbsøkere og personer som vil bygge ut sine nettverk har her en rekke tilgjengelige verktøy, og det er nærmest blitt slik at alle må ha en konto på dette nettstedet.

Globalt har LinkedIn nærmere 700 millioner brukere, og i Norge nærmer antallet seg 1,3 millioner. 30 prosent av den voksne befolkningen her i landet har registrert seg på nettstedet, men veksten de siste årene har vært svært beskjeden.

– Det som har økt er aktiviteten til disse brukerne, sier Christoffer Bertilsson. Svensken har etablert seg som en LinkedIn-ekspert på begge sider av grensen og tilbyr sine tjenester gjennom selskapet Linkedkurs. – Det er mer engasjement, det er flere som bruker det aktivt, det er også flere bedrifter som har fått opp øynene for det sosiale mediet.

Live for utvalgte

LinkedIn gikk på luften i 2003, det begynner å bli endel år siden, og i mange år var det profesjonelle preget dominerende. Seriøst og profesjonelt, men litt tungvint å bruke. I 2016 tok selskapet et langt skritt i ny retning da LinkedIn ble kjøpt opp av Microsoft for 26 milliarder dollar i det som da var programvaregigantens største oppkjøp.

Nå er det bare utvalgte personer som får mulighet til å bruke live-tjenesten, men forhåpentligvis vil de åpne opp for alle.
Christoffer Bertilsson

– Microsoft har endret en hel del på plattformen, forteller Bertilsson. – De har endret designet, gjort det enklere å bruke, og dessuten sørget for at brukerne kan legge ut mer innhold.

LinkedIn har også lagt ut muligheten for å ha live-sendinger – for å sette opp videokonferanser. Men det er ikke på langt nær like så enkelt å bruke LinkedIn-alternativet som å ha en videokonferanse på Zoom eller Hangouts. – Alle har heller ikke tilgang til denne tjenesten, du må søke om det, forteller Bertilsson. – Nå er det bare utvalgte personer som får mulighet til å bruke live-tjenesten, men forhåpentligvis vil de åpne opp for alle.

– Hva er da kravet for å kunne bruke tjenesten?

– Du må ha visse temaer du ønsker å diskutere, og i visse tilfeller må du også ha en større profil, et visst antall følgere. Det er veldig begrenset akkurat nå, sier Bertilsson.

Men nå kommer et nytt kvantesprang. – For å øke engasjementet ytterligere åpner LinkedIn nå for å legge ut Stories. Det er den måten vi er vant til å kommunisere på når vi er aktive på andre sosiale medier og plattformer, og nå får brukerne denne muligheten også på LinkedIn. 

Varer i 20 sekunder

En Story er raske, korte klipp som blir liggende 24 timer på nettet. – Da forsvinner de, men dette vil skape et helt nytt engasjement, spår LinkedIn-eksperten.

Stories kan være tekst og bilder, men i første rekke er det korte videosnutter.
Christoffer Bertilsson

I første omgang er Stories forbeholdt et utvalg land langt fra Norge. – LinkedIn holder på med å rulle det ut nå, og det vil komme til Norden og Norge i fjerde kvartal, i slutten av dette året.

– Men hva er Stories, hva inneholder de?

– Det kan være personlig innhold som brukerne legger ut, men bedrifter kan også utnytte denne nye muligheten. Stories kan være tekst og bilder, men i første rekke er det korte videosnutter.

– Hvor korte?

– De er begrenset til 20 sekunder. 

– En Snapchat-kopi?

– Ja, det stemmer. Men videoen forsvinner ikke etter at mottageren har sett den. Den blir liggende i 24 timer før den slettes. I løpet av denne tiden kan man se den så mange ganger man vil.

En serie med Stories

– Innholdet på LinkedIn er i ferd med å endre seg, det blir mer personlig, og det blir spennende å se hvordan Stories vil påvirke engasjementet, sier Bertilsson. – Det finnes allerede bilder og videoer på plattformen, men dette nye formatet kommer til å skape en ny type engasjement og dynamikk.

– Vet man det eller håper man det?

– Det er bare å se på hvordan det har endret andre plattformer som Facebook og Instagram. Snapchat er bare stories, men da Facebook innførte dette formatet, endret dynamikken seg mye. Det samme skjedde på Instagram, hver dag ser 500 millioner en Instagram Story. Av egen erfaring vet jeg også at dette kommer til å bli brukt på en helt ny måte.

Kort og konsist: Kursdeltagerne hos LinkedIn-eksperten Christoffer Bertilsson vil snart få lære hvordan de skal lage Stories som er 20 sekunder lange. Foto: LinkedKurs

– Vil både privatpersoner og bedrifter lage Stories?

– I begynnelsen er det nok mest for personlige profiler, men det vil også komme for bedrifter.

– Hvorfor vil jeg som en vanlig bruker lage Stories?

– Det avhenger av ditt profesjonelle mål med LinkedIn. Vil du utvikle en karriere, finne nye kunder eller få en ny jobb? Da skaper du Stories avhengig av det.

– Men videosnuttene varer bare noen sekunder. Du må være veldig rask og konkret i løpet av den korte tiden?

– Det blir en treningssak, men du kan også lage flere snutter og legge opp en flyt.

– Og vi vil få se mye rart fra brukere som prøver seg frem. Mye som funker, og mye som absolutt ikke funker?

– Man må ha en klar strategi, vite hva man skal legge ut – og hvorfor, sier Bertilsson. – Jeg pleier å si at terskelen for å legge ut innhold på LinkedIn er blitt veldig lav, men det samme er terskelen for å gjøre feil. Det er viktig å ha en klar strategi, hva er relevant for det målet jeg har?

– Hvordan vil LinkedIn redigere innholdet? Andre sosiale medier er blitt kritisert for altfor slapp kontroll av propaganda og fake news?

– LinkedIn er en veldig sofistikert plattform der det er vanskelig å bryte igjennom med slikt innhold, mener Bertilsson. – Derfor er det veldig lite av det sammenlignet med andre plattformer.

Da jeg holdt kurs for bare to–tre år siden, ble det å lese hverandres profiler på sosiale medier nærmest betraktet som ‘stalking’.
Christoffer Bertilsson

– Hvis russerne vil påvirke enda et amerikansk valg, kommer de altså ikke til å bruke LinkedIn?

– De vil ikke lykkes med det. På LinkedIn er det business – propaganda, politikk og fake news er større på andre plattformer. Overraskende lite på LinkedIn.

Ikke lenger “stalking”

For Bertilsson har bruken av Facebook og andre sosiale medier endret holdningen til hvordan og hva vi leser på nettet. Det har også smittet over på LinkedIn. 

– Da jeg holdt kurs for bare to–tre år siden, ble det å lese hverandres profiler på sosiale medier nærmest betraktet som “stalking”. Det var nesten litt rart å gjøre det, men i dag er det standard. Nå er det rart hvis noen i en rekrutteringsprosess ikke leser og gjør seg opp en oppfatning om personen, om søkeren, også på sosiale medier. Derfor er det i dag ekstra viktig å bruke tid på å bygge en god profil på LinkedIn, det er ditt profesjonelle vindu.

– Hvor mange av de 1,3 millioner norske brukerne er aktive, hvor mange bruker tid på profilen sin?

– Prosentuelt vet jeg ikke nøyaktig, men jeg kan snakke av egen erfaring. Når jeg holder kurs, spør jeg alltid deltagerne om de har en klar plan for hvordan de vil bruke LinkedIn. 90–95 prosent sier at det har de ikke, forteller Bertilsson.

Og han har holdt noen tusentalls kurs. – Jeg skal nok kunne si at mindre enn fem prosent har alt på plass. Men samtidig er det en veldig god nyhet til alle som har et bevisst forhold til LinkedIn. Det er veldig lett å markere seg hvis man gjør det på riktig måte.

– Bare 5–10 prosent av norske arbeidstagere er altså ute etter ny jobb?

– LinkedIn er ikke bare en plattform for jobbsøkere. Mindre enn 20 prosent av dem som bruker LinkedIn er aktive jobbsøkere, det er internasjonal statistikk. 80 prosent er der for å bygge nettverk, knytte kontakter eller for å få kompetanse.

linkedin
facebook
Instagram
microsoft
snapchat
digitalisering
Tech