<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Nå blir pucken smart

Ishockey-serien er i full gang, og denne helgen åpner splitter nye Jordal Amfi dørene. Ny teknologi både oppe under taket og inne i pucken skal gjøre hockey-opplevelsen enda heftigere for fansen.

Med datachip på innsiden: Ishockey-pucken skal fylles opp med teknologi som gjør det mulig å spore nøyaktig hvor den er på isen – og hvor raske skuddene er.  Foto: Fredrik Hagen/NTB
Tech

Det blir ikke fullt førstkommende lørdag i Oslos og Vålerengas nye storstue. Mot pandemien kjemper selv råbarkede iskrigere forgjeves, men foran den sesongen som nå så vidt er i gang, er Norges Ishockeyforbund og Norsk Topphockey i ferd med å få på plass tekniske løsninger som skal løfte underholdningsverdien enda flere hakk. Og de er ikke utelukkende forbeholdt Jordal Amfi.

– Vi har et ekstremt fokus på det vi tror skal bygge populariteten i sporten vår, og der gjelder det blant annet å kunne utnytte alle tekniske muligheter for rett og slett å øke opplevelsen utover det man får på isen, sier styreleder Njål Berge i Norsk Topphockey.

Norsk Topphockey er paraplyorganisasjonen for de ti beste klubbene.

Chip fra Finland

Ishockey-klubbene har tilbudt fansen apper i tre år nå. Den første klubben som fikk en tilstedeværelse på smarttelefonen var Storhamar, og gradvis har de andre klubbene fulgt etter med en løsning der brukerne kan finne alt fra billetter til lagoppstillinger og etter hvert også repriser på målene.

Vi har brukt disse tre–fire årene på å bygge opp en struktur som nå ligger klar til virkelig å kunne utnyttes.
Njål Berge, Norsk Topphockey

– Appene er bygd på samme plattform slik at hver gang vi tilfører ny funksjonalitet, kommer denne automatisk ut til alle klubbene, sier Berge. – Vi har brukt disse tre–fire årene på å bygge opp en struktur som nå ligger klar til virkelig å kunne utnyttes.

Her spiller et finsk selskap en viktig rolle. – Wisehockey har på mange måter laget en helt banebrytende teknologi hvor de har utnyttet og plassert noe som kalles Bluetooth Light Energy, altså BLE, inne i en chip.

Og denne chipen kan plasseres både i pucken og på spillerne.

– Chipen kommuniserer med noen bokser som er plassert oppunder taket, og som til enhver tid vet hvor chipen befinner seg i sanntid med fem centimeters nøyaktighet, forklarer Berge. – Dataene går rett opp i skyen slik at vi hele tiden vet hva som skjer.

På toppen av dette har Wisehockey pakket inn avansert kunstig intelligens som gjør at systemet skjønner at det er et skudd, det vet hvilken spiller som har skutt og hvor hardt det er. – Og det vet selvfølgelig om skuddet har gått i mål eller om keeper har reddet det. All denne statistikken samles inn og blir også distribuert live til arrangøren på stadion. Dermed kan vi fortelle på kuben og i appen at dette skuddet var på 152 km/t, og at det er det hardeste skuddet fra denne spilleren så langt i sesongen.

Boks med tekst og bilder

Kuben er den store boksen som henger oppunder taket i flesteparten av norske ishockeyhaller – og som fylles med alt fra resultater og tekst til grafikk og levende bilder.

– Den første kuben kom til Stavanger da Oilers bygde DNB Arena, så fulgte Hamar og Lillehammer opp, og nå blir også Jordal Amfi utstyrt med denne “informasjonstavlen”, forteller Berge. Askerhallen og Frisk er nestemann ut, men kuben på Jordal er den største og råeste.

Kube i taket: Storhamar var den første norske ishockey-klubben som fikk en kube der tilskuerne kan følge detaljene fra kampene. Foto: Fredrik Hagen/NTB

Disse kubene er den viktigste formidleren av informasjonen fra Wisehockey-chipen for de tilskuerne som etter hvert skal fylle hallene. Ved hjelp av kunstig intelligens kan de som sitter i kontrollrommet lynraskt hente ut de beste sekvensene nede fra isen. – De må ikke gå tilbake og klippe fra strømmen av bilder. Det er bare å fortelle systemet at de vil ha en reprise av det eller det skuddet – og legge det ut for publikum.

Men vi er den første lille ligaen i verden som investerer i denne løsningen.
Njål Berge, Norsk Topphockey

– Nå finnes det riktignok noen begrensninger på grunn av TV-rettigheter, slik at vi ikke får lov til å distribuere bilder live til dem som sitter hjemme foran TVen. Men det er en ting vi og TV2 får diskutere, sier Berge.

– Riktig investering

– Wisehockey-løsningen er blitt testet ut på Hamar i tre år, og nå er vi klare for å ta den investeringen i alle hallene i eliteserien. Den har så langt blitt brukt i den russiske og den finske ligaen i et par år, og derfor føler vi oss trygge på at teknologien er solid. Men vi er den første lille ligaen i verden som investerer i denne løsningen.

Ishockeyforbundet og Norsk Topphockey har sammen etablert Elitehockey, og det er dette selskapet som står for investeringen.

– Hvor mye er det snakk om?

– Grunninvesteringen er på tre millioner kroner, og så kommer det heftige lisenskostnader hvert år, sier Berge. – Men vi mener at dette er en riktig investering for oss å ta nå. I Finland distribuerer man de samme dataene til TV, de gjør sendingene mer attraktive, og vi opplever at TV2 kan være interessert i det samme. Uansett tror jeg at disse planene har vært med på å løfte verdien av TV-avtalen vår.

Introshowet blir stadig viktigere

For Berge er totalpakken som publikum blir tilbudt på en ishockey-arena svært viktig, og her spiller avansert teknologi en viktig rolle. Men det samme gjør også disco-lys, muligheten til å fargelegge isen og mindre skjermer spredt over hele arenaen. Produksjonen av innholdet når stadig nye høyder.

– Det er som å produsere en konsert, sier Berge. – Oppe i kontrollrommet sitter kanskje seks–syv personer og jobber på samme måte som lyd- og lysansvarlige. Og vi har mye fokus i ishockey på introshowet. Hele showet som skjer de siste fem minuttene før spillerne går på isen er forhåndsprodusert ned til minste detalj.

Dette er en enormt viktig del av ishockey-pakken, og der ligger også ishockey sammenlignet med alle andre idretter i verden langt foran.
Njål Berge, Norsk Topphockey

Norske klubber bruker mange hundre tusen kroner på denne delen, men det kan ikke sammenlignes med for eksempel NHL-ligaen. – Der brukes det millioner av kroner. Hvis man ser åpningen av en hjemmekamp med Vegas Golden Knights, er det som 17. mai.

Smart finne: Wisehockey er et finsk selskap som har tatt mål av seg til å forvandle hvordan vi opplever ishockey-kamper. Skjermdump: Wisehockey.com

– Dette er en enormt viktig del av ishockeypakken, og der ligger også ishockey sammenlignet med alle andre idretter i verden langt foran. I USA har ikke basket det samme behovet, mens de andre lagidrettene er utendørs og har ikke de samme mulighetene.

Etter at kuben kom opp på Hamar har klubben fått et snitt på 4.500 tilskuere pr. kamp. – Det er utrolig bra i en liten by, og viser noe av potensialet til det som ikke bare foregår på isen.

– Det jobbes også veldig godt i mange andre håndballklubber, mens fotballen har mye vanskeligere vilkår i og med at den stort sett foregår utendørs.

– Det er ikke lenger nok å se spillerne jage etter pucken og etter scoringer?

– Spillet i seg selv er attraktivt nok, men vi ser at vi også er nødt til å bygge rammen rundt, avslutter Berge.