<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Kleber seg fast

Før nyttår solgte Ole Rugland store deler av livsverket Skanem i en milliardtransaksjon. Gevinsten skal han primært investere i bærekraftig emballasje.

Ingen laurbær: Ole Rugland har planen klar for nye store industriprosjekter etter salget av familiebedriften. Foto: Andreas Klemsdal
Næringsliv

Mange kjenner ham best som Vikings rike onkel, men Ole Rugland er vel så mye industribygger. For mens fotball mer eller mindre har vært en dyr hobby, er det etiketter, i tillegg til eiendom og andre investeringer, som har gitt penger i kassen. Investoren kjøpte Skanem som 31-åring, og har siden bygget bedriften til å bli en av Europas ledende på sitt felt med 1.100 ansatte og 11 fabrikker i til sammen åtte land. I september verdsatte Kapital Ruglands formue til 1,5 milliarder kroner. Like etter kom nyheten om at han skulle selge det meste av livsverket til et amerikansk gigantselskap for en hemmelig milliardsum.

– Jeg liker å bygge og er tilsvarende lite glad i å selge. Nå var det likevel riktig, sier Ole Rugland.

Jeg liker å bygge og er tilsvarende lite glad i å selge. Nå var det likevel riktig.
Ole Rugland

Pantsatte alt

Skanem het opprinnelig Stavanger Blikktrykkeri og Maskinverksted og har røtter tilbake til 1905. Rugland kom inn i selskapet som daglig leder i 1985. Året etter kjøpte han virksomheten med 50.000 kroner i egenkapital.

– Jeg gjorde en management buyout, som det så fint heter. Det var mulig av to grunner: fordi det var en relativt liten bedrift, samt at det var stor risikovillighet blant finansinstitusjonene den gang. Vi pantsatte alt vi hadde, forteller han.

På denne tiden produserte selskapet kun metallemballasje. Rugland kjøpte opp flere små selskaper og var på et tidspunkt den eneste produsenten igjen i Norge. Senere avtok markedet for blikkbokser. I 2001 kjøpte Rugland derfor konsernet SE-Labels fra børs og startet en ny æra for Skanem. Siden har selskapet fokusert på vekst innen etikettproduksjon gjennom oppkjøp og nyetableringer i flere land.

– Vi bygde oss opp gradvis, og har ekspandert fra å være norsk, til skandinavisk til europeisk og nå sist til å bli en global aktør.

Fra Rugland overtok til i dag, har omsetningen økt fra 40 millioner til 1,3 milliarder kroner.

– Det har vært en utrolig kjekk reise. Vi har det forresten fortsatt kjekt, og kjekt skal vi ha det fremover også.

Mange friere

For selv om store deler av Skanem nå er solgt på utenlandske hender, bedyrer Rugland at industrigenet er intakt. Gründeren beholder fabrikkene i India og Kenya under Skanem-paraplyen. I tillegg skal pengene fra salget i all hovedsak investeres i ny virksomhet.

– Det har vært mange friere på døren opp igjennom. Jeg har kastet samtlige på dør. Når vi nå likevel valgte å selge virksomheten i Norge, Danmark, Sverige, Polen, Storbritannia og Thailand, skyldes det dels at tilbudet var såpass attraktivt at det var vanskelig å si nei, men også fordi vi ikke lenger så et stort utviklingspotensial i Europa.

– Mens potensialet i India og Kenya fortsatt er stort?

– Ja. Der er vi ikke i mål ennå.

– I tillegg til å være industrimann sitter du på mye eiendom. Er det der du vil putte gevinsten?

– Nei. Disse pengene skal primært reinvesteres i nye industriprosjekter. Helst innen bærekraftig emballasje. Der skjer det mye spennende fremover. Stadig nye direktiver som skal redusere plastforbruket ytterligere, gir fantastiske muligheter. Jeg er en industrimann, og det er industri jeg har lyst til å drive med videre.