Ellevill børsoptimisme
På Oslo Børs lar ikke investorene seg vippe av pinnen selv om høsten er rett rundt hjørnet, en periode ofte preget av svært så ruglede markeder. Nye historiske børsrekorder står dermed for tur.
“Hvis det var så lett å tjene penger på investeringer at man kan få det til ved å følge Tiktok-tips fra en ung finfluencer, da hadde vi alle vært milliardærer,” sier forvalter Jan Petter Sissener.
I takt med den voldsomme økningen i antall aksjeeiere har det vokst frem en underskog av uautoriserte angivelige “finanseksperter” på sosiale medier – såkalte finans-influensere eller finfluencere. Flere retter seg spesielt mot unge og håpefulle, uten særlig finansiell tyngde, og mange lokker med “giveaways” og startbonuser dersom følgerne deres gjør et kjøp gjennom finfluencernes personlige vervelinker. Selv har mange av finfluencerne svært begrenset eller ingen formell erfaring på finansfeltet. Likevel har de mange tusen følgere.
Jeg har ingen tro på at finfluencere på 18 eller 23 år har peiling på aksjemarkedet og investeringer, det blir bare synsing.Jan Petter Sissener
Sissener sier han er “ekstremt skeptisk” til unge ukvalifiserte som gir økonomi- og investeringsråd til andre amatørinvestorer. Han er redd mange ikke forstår risikoen ved det.
– Jeg har ingen tro på at finfluencere på 18 eller 23 år har peiling på aksjemarkedet og investeringer, det blir bare synsing, sier Sissener.
Han får støtte av daglig leder i AksjeNorge, Kristin Skaug:
– Vi bruker elektriker til å fikse nye stikkontakter, rørlegger til badet, frisør for hårpleie, vi liker at taxisjåføren både har lappen og kjentmannsprøve. Vi bruker andre fagpersoner for råd og service når det gjelder det meste. Hvorfor skal vi bruke uprofesjonelle og selvlærte når det gjelder pengene våre? spør hun.
På finfluencer-safari
I jungelen av finfluencere på sosiale medier er det lett å gå seg vill for en ung eller fersk investor. Noen lover gull og grønne skoger til de som følger deres kjøpsanbefalinger, mens andre avstår fra å gi konkrete investeringstips, men ønsker kun å “inspirere” til økonomisk interesse og forståelse, ifølge dem selv. Dette gjøres ved å poste innlegg i form av bilder eller videoer på sosiale medier, som blant annet Instagram, Tiktok og Twitter.
Kapital har forsøkt å navigere gjennom jungelen av finfluencer-kontoer på ulike sosiale medier for å finne ut mer av hvem de er, hva slags råd de gir og hvilken bakgrunn de har.
Vi har plukket ut et knippe finfluencere som har til felles at de er relativt unge, uten noen form for økonomisk bakgrunn med hensyn til fullført utdannelse eller arbeidserfaring, og som deler tips om økonomi og investeringer til sine totalt rundt 160.000 følgere på sosiale medier. Det dreier seg om alt fra generelle tips rundt fondssparing og pensjon til konkrete aksje- og kryptoanbefalinger.
Alderen på de vi har plukket ut, spenner fra 18 til 31 år. Utdannelse og jobberfaring varierer i stor grad – fra lektorstudent og markedsføringskonsulent til snekker og videregåendeelever. De fleste har nylig lest seg opp selv og investerte for første gang i løpet av de siste ett til to årene.
Fra snekker til sikkerhetsvakt
Bak Instagram-kontoen @InvesterMedNina står 25 år gamle Jonina Reynisdottir. Hun har studert markedsføring og jobbet frilans før hun valgte å satse på sosiale medier. Hun beskriver seg selv som “investor og supersparer”, og snakker om blant annet aksjer, fond og eiendom til sin følgerskare som har vokst til nesten 40.000 på Tiktok og Instagram. På hjemmesiden sin tilbyr hun blant annet kurs og personlig rådgivning for både “nybegynnere og noe erfarne”.
30 år gamle Hege Winther Lindseth er også relativt fersk i investeringsuniverset. For to år siden kjøpte hun sin første aksje etter å ha tatt et kurs på Instagram, og nå ønsker hun å inspirere og hjelpe andre til å investere gjennom Instagram-kontoen @Aksjereisen. På hjemmesiden sin tilbyr hun kurs i teknisk analyse for 2.600 kroner med oppfølging i etterkant.
Finfluenceren forteller til Kapital at hun er “halvveis” utdannet byggingeniør og har årsstudium i engelsk. På Instagram følger nesten 10.000 med på “Aksjereisen” og rådene til Lindseth, som har jobberfaring innen salg og service og som sikkerhetsvakt på sykehus.
@Pengeviking er en annen fincluencer, med cirka 2.200 følgere. Kristian Skjervold, som opprettet Instagram-konto i november i fjor, informerer om egen og generell økonomi. Han er utdannet snekker og jobber til vanlig i barnevernet.
Og slik kunne vi fortsatt i det uendelige. Else Sundfør på 28 år kjøpte sin første aksje i mars i fjor og har allerede bygget opp en følgerskare på nesten 6.000 personer på instagram-kontoen @InvestNorway. Hun har ingen økonomibakgrunn, men er maskiningeniør og brønntester i Schlumberger. Sundfør deler ofte en investeringsporteføljeoversikt som viser hvilke aksjer og fond hun besitter, og hun forteller blant annet om “hvorfor spare i fond i stedet for å betale på lån”. I bioen har hun en link som blant annet gir følgere mulighet til å sende henne en liten pengesum.
Hårfint skille
Samtlige finfluencere nevnt ovenfor presiserer på sosiale medier at de aldri kommer med konkrete kjøpsanbefalinger, men hevder at de ønsker å motivere og skape en større interesse for økonomi og finans. Likevel legger flere av dem ut en rekke innlegg med hvilke aksjer de har kjøpt, ofte med lovord om flott avkastning og hvorfor de mener det er et godt kjøp.
Men skillet mellom generell informasjon og personlige råd er hårfint, mener AksjeNorge-sjefen.
Det er en fin balanse mellom hva som er informasjon og generelle betraktninger, og hva som er tips eller personlige råd.Daglig leder i Aksje Norge, Kristin Skaug
– Mange finfluencere har en iboende tro om at de bidrar positivt. Men utfordringen, selv med de dyktigste, er at de ikke har noen som guider dem inn på rett spor når de sporer av. For det gjør de alle til tider, sier Skaug.
– Det er en fin balanse mellom hva som er informasjon og generelle betraktninger, og hva som er tips eller personlige råd. Ofte vet ikke avsender noe om den som leser budskapene. Faren er da at det som er generelt plutselig ansees som personlig, sier hun.
Frykter markedsmanipulasjon
Det finnes også en rekke finfluencere som kommer med personlige tips, der de deler hvilke selskaper eller kryptovalutaer de har troen på, og anbefaler følgere å putte pengene sine i det samme. Personene bak flere av disse kontoene opptrer anonymt. Blant disse finfluencerne er Tiktok-kontoen @TjenPenger, som har 5.700 følgere. Der legger brukeren ut tips med bilder av luksusbiler og yachter i bakgrunnen, og ber folk følge “for å tjene penger som ung”.
En annen er Tiktok-kontoen @Tjuvhomen. Over 2.500 personer følger med på Tjuvhomens investeringstips, som blant annet har bestått av kjøpsanbefaling på Rana Gruber og Flyr. Aksjene er ned hhv. 14 og 30 prosent siden Tjuvholmen anbefalte kjøp ved å legge ut en video.
Jeg vil mistenke at flere driver markedsmanipulasjon ved å kjøpe selv først, for så å gi råd og selge når alle følgerne har kastet seg på.Jan Petter Sissener
Tiktok-kontoen @AksjeNorge, som ikke må forveksles med selskapet AksjeNorge, er en annen anonym finfluencer, med hele 12.500 følgere. Brukeren kaller seg “Norges beste aksjespekulant” og informerer om at hen er 18 år. Til tross for den ydmyke selverklæringen er aksjespekulanten svært bull på Norwegian-aksjen. Det fremkommer av en rekke videoer på Tiktok. I februar skrev personen “Det kommer til å gå sykt bra med NAS i sommer”. Siden den gang er aksjen ned 76 prosent.
Sissener mener at personene bak de anonyme kontoene er feige:
– Jeg vil mistenke at flere driver markedsmanipulasjon ved å kjøpe selv først, for så å gi råd og selge når alle følgerne har kastet seg på, sier forvalteren.
Free lunch finnes ikke
Ekspertene Kapital har snakket med er veldig skeptiske til at mange unge hører mer eller mindre ukritisk på finfluencernes råd, og det gjelder spesielt rådene som retter seg mot konkrete kjøpsanbefalinger. Kristin Skaug beskriver det som “svært problematisk”.
– Dette har i en periode med oppgang gått etter forholdene bra for mange. Når markedet plutselig snur, er det mange som vil gå på noen skikkelige smeller, sier hun.
Jeg håper det kommer klart frem at folk uten utdannelse eller jobberfaring innen feltet som uttaler seg i offentlige rom og fremtrer som spesialister, er amatører uten nødvendig kompetanseJan Petter Sissener
Sissener, som startet sitt eget investeringsselskap i 2009, presiserer at det er mye vanskeligere å tjene store summer på investeringer enn mange finfluencere og unge tror.
– Hvis det var så lett å tjene penger på investeringer at man kan få det til ved å følge Tiktok-tips fra en ung finfluencer, da hadde vi alle vært milliardærer. Det finnes mange forvaltere, og de varierer veldig i pris. Men det er en grunn til at de flinkeste får godt betalt – og det er at investeringer er veldig vanskelig. Det er ikke noe som heter “free lunch”, sier Sissener, og legger til:
– Jeg håper det kommer klart frem at folk uten utdannelse eller jobberfaring innen feltet som uttaler seg i offentlige rom og fremtrer som spesialister, er amatører uten nødvendig kompetanse.
Tilbyr lån med 200 pst. rente
Det finnes et stort spenn av finfluencere og deres budskap og intensjoner. Men en ting nærmest alle investeringstipserne og finansmotivatørene har til felles, er at de tjener penger, direkte eller indirekte, på kontoene sine ved å dele råd. Noen har kommersielle samarbeid, og de aller fleste har lenker i bioene sine som fører nysgjerrige følgere til sider der nærmest kortinformasjonen helst skal legges inn. For eksempel kan man bli tilbudt svindyre forbrukslån dersom man skulle være så uheldig å komme nær en slik lenke i bioen.
En av finfluencerne som ifølge seg selv kun har til formål å hjelpe andre og dele økonomisk kunnskap, har en lenke på instagram-kontoen sin som tar oss til en oversikt som tilbyr fem forbrukslån med låneramme på opptil 500.000 kroner. Et av tilbudene har en effektiv rente på ikke mindre enn 199,87 prosent.
– Misbruker sin påvirker-makt
Daglig leder i AksjeNorge Kristin Skaug er svært kritisk til alle vervelenker.
– Vervelenker er et stort problem – uansett hva du lenker til. Jeg tenker at du som influencer misbruker din påvirker-makt og at du gir fra deg noe verdifullt, nemlig tilliten hos dine følgere. I tillegg beveger du deg ut i nytt farvann og da gjelder andre regler, bl.a. markedsføringsloven og merking når det er annonser. Det spørs om det er verdt det, sier Skaug.
Vervelenker er et stort problem – uansett hva du lenker til. Jeg tenker at du som influencer misbruker din påvirker-makt og at du gir fra deg noe verdifullt, nemlig tilliten hos dine følgere.Daglig leder i AksjeNorge, Kristin Skaug
Finfluencer Kristian Skjervold synes ikke det er greit å kjøre hardt på med vervelinker mot følgerne sine.
– Det er en uting å pushe verveveinker, og det er dessverre litt for mye av det, sier Skjervold, som selv har delt en MiraiEx-vervelink på en Instagram-story én gang.
– Når man lager konto der, får begge parter en bonus. Jeg har kun anbefalt følgerne mine å bruke bonusen, jeg har aldri bedt dem å investere egne penger i krypto, understreker finfluenceren.
Dratt inn 500.000 på verveinntekter i år
Majoriteten av lenkene på finfluencernes kontoer leder til personlige vervekampanjer til kryptovaluta eller andre investeringer og kjøp av produktene deres. En side som går igjen hos flere er kryptobørsplatformen MiraiEx, som tilbyr kjøp av fem ulike kryptovalutaer.
Finfluencerne får en utbetaling for hver følger som oppretter en MiraiEx-konto via deres personlig vervelink. Enkeltbeløpet er ikke er så stort, men alle monner drar. For med flere tusen følgere kan verveinntektene fort skyte i været. I hvert fall hvis finfluenceren skryter krypto opp i skyene og forteller at følgerne kan bli “ufattelig velstående”.
Nettopp dette har eks-realitydeltager Erik Grande Garcia, som Finansavisen og DN tidligere har omtalt, gjort.
Garcia, som går under brukernavnet @Wolf of bygda, forteller til Kapital at han så langt i år har tjent rundt en halv million kroner på følgerne fra vervekampanjer til kryptobørsene Miraiex og NBX. Den omstridte finfluenceren skal ha vervet til sammen rundt 5.000 personer.
Garcia er uenig med Kristin Skaug i at finfluencere misbruker sin påvirkermakt når de opererer med vervelinker.
– Jeg tenker hun er sjalu på hvor mye jeg drar inn i måneden. Jeg tjener sikkert mer i løpet av en måned enn det hun gjør i løpet av et år, skryter Garcia.
Jeg tenker hun er sjalu på hvor mye jeg drar inn i måneden. Jeg tjener sikkert mer i løpet av en måned enn det hun gjør i løpet av et år.Finfluencer Erik Grande Garcia
Mener det ikke er investeringstips
Den tidligere Paradise Hotel-deltageren har en bachelor og master i pedagogikk, og startet med kjøp og salg av aksjer da han studerte for 12 år siden, forteller han. I aksjonærregisteret, som går tilbake til 2014, finnes det imidlertid ingen registrerte aksjer på Garcia før i 2020 - da han var registrert med en beholdning på rundt 55.000 REC-aksjer.
På sosiale medier informerer Garcia stadig vekk hva han angivelig skal ha puttet penger i, til sine totalt 45.000 følgere. Men dette er ikke investeringstips, ifølge finfluenceren.
– Jeg forteller bare hva jeg har puttet penger i og hvorfor, så er det opp til hver enkelt om de vil investere i det eller ikke, sier Garcia.
Jeg forteller bare hva jeg har puttet penger i og hvorfor, så er det opp til hver enkelt om de vil investere i det eller ikke.Finfluencer Erik Grande Garcia
Han er også uenig med Sissener som er skeptisk og mener at man ikke bør høre på uautoriserte finansrådgivere.
– Jeg er ekstremt skeptisk til at han ikke er kapabel til å se at krypto er det nye store, men det ligger i menneskets natur å være skeptisk til det nye, parerer Garcia.
– Føler du ansvar for rådene du gir?
– Jeg følte på det tidligere i år da flere av mine følgere hadde tapt rundt 50 prosent av pengene sine etter å ha fulgt meg. Samtidig må man være 18 år for å kjøpe aksjer og krypto, så mitt ansvar er begrenset. Norske myndigheter sender 18-åringer ut i krig, de kan stemme og kjøpe alkohol, sier Garcia.
– Sterkt behov for rettslige rammer
I sterk kontrast til regulerte spare- og investeringsprodukter finnes det ikke noe lovfestet forbrukervern for de som kjøper kryptovaluta. Finansprofessor Thore Johnsen savner oppmerksomhet fra Finanstilsynet om slik handel og eventuelt klare advarsler. Dette gjelder også finfluenceres adferd.
– Mange finfluencere har helt klart manglende kompetanse og uklare interesser, jeg synes det er rart at dette ikke i større grad følges opp. I finansnæringen er det klare krav til kompetanse for rådgivere og forbud mot “kickbacks” fra leverandører, sier NHH-professoren.
Mange finfluencere har helt klart manglende kompetanse og uklare interesser, jeg synes det er rart at dette ikke i større grad følges opp.Finansprofessor Thore Johnsen
Ettersom kryptovaluta ikke defineres som et finansielt instrument, er området nærmest helt uregulert, informerer Jo Gjedrem i Finanstilsynet.
– Flere finfluencere fokuserer i stor grad på risikoprodukter og særlig kryptovaluta. Vi er bekymret for at disse kan lede forbrukere til å foreta plasseringer med en risiko som de ikke forstår, ønsker eller har økonomi til. Det er et sterkt behov for rettslige rammer og investorvern hvis kryptovaluta skal kunne bli en egnet investeringsform for forbrukere, sier Gjedrem.
– Finanstilsynet er tydelig på at man ikke bør lytte til råd fra personer uten nødvendig kompetanse, erfaring og åpenhet om sine kommersielle bindinger, sier Gjedrem.
– Finansnæringen har noe å lære
Kapital har forsøkt å oppnå kontakt med en rekke finfluencere. Vi har blant annet spurt om de føler at de har nødvendig kompetanse til å gi investeringsråd til tusener av unge mennesker, om de er redde for å gi feil råd, og om de på en eller annen måte tjener penger som finfluencer. Vi har imidlertid fått svært få svar.
Else Sundfør bak @InvestNorway skriver i en epost til Kapital at hun ikke “rådgiver folk om privatøkonomi eller investeringer, men deler informasjon som allerede ligger ute på nett og info om min egen private økonomi for å inspirere andre”. Hun mener spørsmålene “ville vært bedre rettet mot noen som aktivt driver rådgiving som Pareto Securities, DNB Markets, Nordea Markets, ABG Sundal Collier”.
Jeg tror man også kan gi gode råd uten utdannelse innenfor området. Flere av de beste snekkerne jeg kjenner har ikke snekkerutdannelse, og flere av de beste jeg har jobbet med innen barnevernet har ikke relevant utdannelse.Finfluencer Kristian Skjervold, bak @Pengeviking
Finfluencer Kristian Skjervold bak @Pengeviking er “delvis uenig” i kritikken ekspertene retter mot finfluencerne uten økonomiutdannelse. Han synes personlig egnethet vektlegges for lite.
– Jeg tror man også kan gi gode råd uten utdannelse innenfor området. Flere av de beste snekkerne jeg kjenner har ikke snekkerutdannelse, og flere av de beste jeg har jobbet med innen barnevernet har ikke relevant utdannelse. Jeg har kompiser med bachelor i økonomi, men som kan langt mindre enn meg, sier Skjervold, som startet på et økonomistudium på Nord Universitet 1. september i år.
Jeg tror man også kan gi gode råd uten utdannelse innenfor området. Jeg har kompiser med bachelor i økonomi, men som kan langt mindre enn meg.Finfluencer Kristian Skjervold
Finfluencerne får imidlertid ikke bare kritikk fra eksperthold. AksjeNorge-sjefen mener at finansnæringen har noe å lære av flere av dem.
– Jeg er superimponert over alle disse engasjerte unge menneskene som evner å snakke til målgruppen sin på en genuin og treffende måte. Finfluencerne er betydelige bedre formidlere enn det noen i finansnæringen kan drømme om, sier Skaug.