+ mer
God butikk: Henrik Baumann er styreleder i Bauda, som leverte sitt beste forhandlerresultat noensinne i fjor. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

Henrik Baumann satset familieimperiet på hybridbiler

Henrik Baumann satset familieimperiet på hybridbiler. Så langt med strålende resultat.

Toyotas fravær i elbilsegmentet har skapt lite frustrasjon for bilkonsernet Bauda, som i fjor leverte sitt beste forhandlerresultat noensinne. Selskapet kunne i 2020 notere seg en omsetning på fire milliarder kroner, mens bunnlinjen viste 172 millioner. Med unntak av 2018, hvor store deler av eiendomsporteføljen ble solgt, er dette det høyeste i bedriftens historie. Selskapet har 800 ansatte, og til sammen syv Toyota- og Lexus-forhandlere, lokalisert i Oslo, Viken, Agder og Innlandet.

– Til tross for at det norske bilmarkedet har opplevd en elbil-boom, som vi gjennom Toyotas modellprogram ikke har vært en del av, har vi klart å opprettholde våre solide markedsposisjoner. Samtidig har vi utnyttet markedsmulighetene på en god måte som har sikret oss en positiv utvikling med gode resultater gjennom en krevende tid, sier tredjegenerasjonseier Henrik Baumann (55).

Ikke bilgal

Historien om Bauma starter allerede før andre verdenskrig. Skoda-agenturet for Norge var ledig, og Arne Baumann kastet seg på. Det første tiåret var magert. Først krigen, så etterkrigstid med store begrensninger på bilimport og salg. Men så begynte den norske bilbransjen å rulle, og i 1964 tok Toyota-importen til. Så, i 1980-årene, kom det store gjennombruddet, og med annengenerasjonseier Per Baumann i forsetet ble Toyota Norges mest solgte bilmerke. 

Ingen imperier varer dog evig. Etter hvert ville bilprodusentene selv stå for importen, og Bauma solgte agenturet tilbake til Toyota. Familien Baumann sto imidlertid ikke ribbet tilbake. De hadde eiendommene, og de hadde forhandlerne. I dag kontrollerer Per Baumanns sønn, Henrik Baumann, rundt en tredjedel av salget av nye Toyotaer i Norge. I tillegg kommer over halvparten av Lexus-salget. Familien eier 60 prosent av Bauda, mens Toyota eier resten. Baumann-familiens formue ble i fjor verdsatt til 2,1 milliarder kroner av Kapital.

– Jeg er på ingen måte bilgal, men jeg fikk Toyota inn med morsmelken. Sammen med gode kolleger har jeg nå jobbet med og for Toyota i snart 30 år, og jeg har blitt fantastisk glad i dette merket, sier Baumann.

Null gjeld

De siste årene har lavere nybilsalg blitt kompensert med sterk økning i salg av brukte. Bauda leverte syv prosent færre nye biler i 2020 enn året før, mens salget av brukte økte med 14 prosent. Selskapet er renset for gjeld til banker, har nærmere 800.000 kroner på bok og en margin på over fire prosent. Og det uten en eneste ledningsbil i porteføljen, ettersom Toyota har valgt ikke å ta en posisjon i det sterkt voksende elbilmarkedet.

– Det står bra til med oss i et marked man skulle tro vi ikke hadde en sjanse til å lykkes i, sier styrelederen.

– Hvor mye har dere revet dere i håret over at dere ikke har kunnet delta i den elleville, norske elbilfesten?

– Ikke mye, ettersom etterspørselen etter Toyota har økt hos den delen av markedet som av en eller annen grunn ikke vil eller kan ha elbil. Toyota har, takket være sin hybridteknologi med lave utslipp, sluppet å måtte rushe inn med dårlige elbiler for å klare utslippskravene, sier Baumann.

Ingen elbiler

Toyota er den siste av de store bilprodusentene til å lansere en moderne elbil. Baumann er likevel ikke bekymret. Han mener kundene er såpass lojale at de tåler å vente.

– Er løpet kjørt for å bli ansett som en konkurransedyktig elbilprodusent?

– Nei, det tror jeg ikke. Når Toyota nå har annonsert at de vil komme med elbiler som et supplement til de andre drivlinjene de tilbyr, bekrefter både historien og posisjonen at det er all mulig grunn til å tro at dette kommer til å bli både konkurransedyktig og relevant for både nye og gamle kunder. Vi gleder oss til å ta en rolle her.

– Det begynner å bli endel år siden Toyota var Norges mest solgte bilmerke, vil det skje igjen?

– Ja, det vil naturligvis kunne komme til å skje igjen. Og ganske raskt også, gitt at vi lykkes med lanseringen av våre helelektriske modeller de neste to til tre årene. Vi er forresten Norges mest kjøpte bilmerke så langt i år uten at vi nødvendigvis tror at denne posisjonen står seg året ut.

Reportasjer
Næringsliv