15 eksperter om fremtiden
Kriser kan føre til innovasjon og samfunnsutvikling, og under coronapandemien har en rekke megatrender gått på høygear. Det vil gi omfattende og varige endringer på mange områder, mener 15 eksperter Kapital har snakket med.
Denne saken er en del av artikkelserien “15 om fremtiden”, der Kapital har spurt 15 fremoverlente og innovasjonsinteresserte næringslivsaktører om hva som rører seg innen deres respektive bransjer.
– Den langreiste netthandelen er et miljøsvin. Dette har fått merkelig lite fokus, men jeg tror det vil endre seg. Det er ekstremt lite miljøvennlig å bestille en skjorte fra Kina til Oppdal, og kanskje sende den tilbake i retur. Det etterlater et voldsomt CO2-avtrykk, sammenlignet med å kjøpe fra lokale forhandlere som i fellesskap kjøper inn containere med 30.000 skjorter av gangen, sier Ola Mæle.
Han mener at kortreisttrenden vil kunne utfordre trenden med økt netthandel i fremtiden.
– Den nye generasjonen forbrukere har et annet fokus og andre preferanser. De har en klarere bevissthet rundt bærekraftig forbruk, produksjon og handel. Bedriftene må ta større samfunnsansvar for å møte disse trendene. Det er fremtiden, sier Mæle.
MINI-BIO
Ola Mæle er motegrunder og var med på oppstarten av BikBok, Henry Choice og Poco Loco. I 2014 kjøpte han seg inn i kleskjeden Follestad, hvor han i dag eier 50 prosent. Investoren med medisinutdannelse har også en eierandel på nærmere 60 prosent i Urban Pioneers, et nyere norsk klesmerke for herrer, i tillegg til investeringer i blant annet skog og eiendom.
Bedriftene som ikke tilpasser seg vil være taperne i fremtiden, mener motepionéren. Han påpeker imidlertid at engasjementet må være troverdig.
– Jeg ser stadig mørkebrune bedrifter som blir irrgrønne over natta, og da mister man troverdighet. Det tar tid å vise at man driver bærekraftig, på samme måte som at det tar tid å bygge en merkevare.
Kvalitet er et annet viktig stikkord i fremtidens klesbransje, ifølge retaileksperten, i tillegg til at man møter kundene på deres premisser ved å være til stede i flere kanaler samtidig.
– Salg av high end-produkter vi foregå først og fremst i butikkene, som en del av en opplevelse, mens andre deler av bransjen vil oppleve en økning i netthandelen. Når det gjelder dyrere klær, ønsker folk ofte å oppleve høyt servicenivå, prøve plagget, se passformen og kjenne på stoffet. I Follestad skredderjusterer vi sikkert 90–95 prosent av all konfeksjon vi selger, sier han.
– Fremover blir det viktigere at butikkene tilbyr kundene mer enn bare varer. Det må være stas å gå inn i butikken. De må by på en opplevelse, det kan være alt fra flott interiør, kunst, en kaffekopp og eksepsjonell service. Det er disse butikkene som blir vinnerne fremover.