15 eksperter om fremtiden

Kriser kan føre til innovasjon og samfunnsutvikling, og under coronapandemien har en rekke megatrender gått på høygear. Det vil gi omfattende og varige endringer på mange områder, mener 15 eksperter Kapital har snakket med.

Ser inn i fremtiden: Futurist Kjell Nordström og 14 andre eksperter forteller om dagens og morgendagens trender innenfor sine respektive områder. Foto: Adam Wrafter
Næringsliv

Det er mulig å skimte lys i enden av tunnelen. Ikke bare er våren i ferd med å melde sin ankomst, i skrivende stund virker Covid-19-viruset å være på vikende front her hjemme. Med lavere smitte i samfunnet, færre coronapasienter på sykehusene og stadig flere vaksinert kan tiden for nedstengning være i ferd med å gå mot slutten.

Hvordan ser det ut, der fremme i dagslyset? Pandemien har naturligvis satt spor, både på godt og vondt. I tillegg er en rekke megatrender i spill, og flere av disse har tatt kvantesprang mens verden har bekjempet viruset.

Kapital har i denne artikkelserien spurt 15 fremoverlente og innovasjonsvillige aktører på ulike felt om hva som rører seg innenfor deres respektive bransjer. Målet har vært å kunne gi et innblikk i fremtiden, i en verden post corona. Under kan du trykke på lenkene og lese om hva som er det siste nå, og hva som vil bli det nye i fremtiden, innen alt fra bank og energi til landbruk og sosiale medier.

Til tross for at flere av spørsmålene ekspertene har fått bryne seg på er likelydende, varierer svarene en god del. Men de fleste er enige om følgende: Verden kommer ikke til å bli den samme igjen.

Kjell Nordström Foto: Adam Wrafter/Bildbyrån

De store trendene

Kjell A. Nordström, futurist og økonom:  De globale megatrendene som er i spill har den gode doktoren døpt “Hot Matrix”, etter den berømte filmen. Tanken er at dette er noe stort vi mennesker ikke kan kontrollere, men som omslutter oss og bestemmer over våre liv. Ifølge Nordström har spesielt fire slike “Matrix-effekter” blitt fremskyndet under corona.

Stig Myrseth Foto: Gediminas Zilinskas

Bank og finans

Stig Myrseth, forvaltningssjef i Opera:  – Jeg tror konvergens mellom IT og bank vil være det store temaet dette tiåret. Dynamikken i markedet er endret, og endringene har blitt forsterket under Covid-19. Vi ser at kundene ikke er så lojale som før. Tidligere har bankene nærmest hjernevasket dem til å tro at om de er lojale mot banken, så er banken lojal mot dem. Men det stemmer ikke, og forbrukerne er nå mer villige til å prøve nye ting.

Riiber Knudsen Foto: ntb scanpix/vegard grøtt

Teknologi

Trond Riiber Knudsen, teknologiinvestor:   – Vi skal ikke tilbake til det gamle slik vi levde før corona. Vi skal inn i en ny verden, som i langt større grad er digitalt og fysisk kombinert. Ingen kan ignorere den utviklingen som skjer, og alle bedrifter er nødt til å ha et sterkt fokus på teknologi og innovasjon fremover.

Lasse Meholm Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

Betaling

Lasse Meholm, ansvarlig for DLT & Digital Asset i EY Tax & Law:   – Penger er i ferd med å bli usynlige, en innbakt del av kjøpsopplevelsen. Amazon Go er et eksempel hvor kundene tar det de ønsker fra hyllene, fyller handlevognen og bare går – betalingen skjer automatisk når man passerer utgangsdøren. Jeg tror fremtiden er kontaktløs biometri, med ansiktsgjenkjenning, iris-scanning, stemme eller annet, slik de nå tester i Kina. Fysiske penger og tradisjonelle debet- og kredittkort er snart historie.

Jarand Rystad Foto: Iván Kverme

Energi

Jarand Rystad, grunnlegger og daglig leder i Rystad Energy:  – Jeg tror at hele energisystemet vil være helt forandret i løpet av tre–fire tiår. De aktuelle energikildene er sol, vind, vann og geotermisk energi, samt litt gass som beredskap for lange og kalde vintre på den nordlige halvkule.

Lena Nymo Helli Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

Helse

Lena Nymo Helli, daglig leder i Norway Health Tech:  – Dette er bare starten. Fremover vil økt tilgang på, og bruk av, helsedata gi ytterligere innovasjon og gode helseteknologiløsninger for både forebygging, behandling og oppfølging. Uten tvil vil økt bruk av kunstig intelligens ha en effekt på bransjen.

Jaan Ivar Semlitsch Foto: NTB

Dagligvare

Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla:  – Jeg tror vi vil se enda mer fokus på helserelaterte produkter, og at flere protein- og plantebaserte produkter vil bli lansert. Det blir også mer fokus på innovasjon som gjør hverdagen enklere eller bedre for forbrukeren, flere abonnementsordninger og mer personlig tilknytning til forbrukeren.

Pablo Barrera Lopez Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

Landbruk

Pablo Barrera Lopez, konserndirektør i Yara:  – Det er to store makro- og megatrender som berører vår industri globalt. Det ene er at vi må produsere nok sunn mat til en voksende befolkning. Samtidig gjør klimaendringene at maten må produseres på en mer bærekraftig måte. Mye av fokuset innen vår industri dreier seg om hvordan vi skal få til dette.

Anders Buchardt Foto: Iván Kverme

Hotell og reiseliv

Anders Buchardt, hotelleier:  – Flere er villige til å strekke seg lenger og bruke penger på noe som er skikkelig. Jeg tror vi vil se større differensiering på varer og tjenester mellom det som er prisgunstig og det som er høykvalitet. Er du ute etter et lavprishotell, tror jeg hotellet i større grad vil være selvbetjent og mindre arbeidsintensivt. I andre enden av skalaen må hotellene produsere høyere kvalitet enn mange gjør i dag for å imøtekomme gjestenes krav.

Merete Nygaard Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

Advokatbransjen

Merete Nygaard, grunnlegger og daglig leder i Lawbotics:  – Det begynner å bli et stort gap mellom nisjeselskapenes moderne måte å utvikle en digital tjeneste rundt brukeren på, og de tradisjonelle advokatfirmaene, som så vidt har dyppet tåen i hva innovasjonsmetodikk kan tilby.

Siv Juvik Tveitnes Foto: Schibsted

Medier

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør i Schibsted News Media:  – Det er gledelig at aviser som New York Times firedoblet antall digitale abonnenter i årene Trump var president. Men samtidig øker polariseringen i samfunnet. Falske nyheter er fortsatt en utfordring, men om vi som redaktørstyrte medier klarer å opprettholde tilliten til leserne våre, kan det gi oss et konkurransefortrinn.

Astrid Valen Utvik Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB

Sosiale medier

Astrid Valen-Utvik, grunnlegger og eier av Valen-Utvik AS:  – “Social Audio” fikk voldsom oppmerksomhet i forbindelse med lanseringen av Clubhouse, en app hvor folk snakker sammen live. Jeg vil si at konseptet sosial lyd for øyeblikket er den innovasjonen som kan komme til å forandre måten vi kommuniserer på.

Karl-Axel Bauer Foto: Brian Cliff Olguin

Oppstartsbransjen

Karl-Axel Bauer, med-gründer og styreleder i Askeladden:  – Jeg er ingen makroøkonom, og det er sikkert mange gode argumenter mot det som skjer i sentralbankene rundt omkring i verden nå, men med stadig færre alternativer til god avkastning hjelper det i alle tilfeller vårt felt. Samtidig bidrar det til en bedre verden i form av mer innovasjon.

Ketil Solvik-Olsen Foto: NTB

Transport

Ketil Solvik-Olsen, daglig leder i Hydrolift Smart City Ferries:  – Utviklingen i batteriteknologi vil redusere kostnadene og forbedre miljøregnskapet betydelig. Selv om jeg digger lyden av en klassisk V8-motor, så gir batteridrift vel så morsomme kjøreegenskaper. I tillegg fjerner det støy og lokale utslipp.

Ola Mæle Foto: Eivind Yggeseth

Klær og tekstil

Ola Mæle, motegründer:  – Den nye generasjonen forbrukere har et annet fokus og andre preferanser. De har en klarere bevissthet rundt bærekraftig forbruk, produksjon og handel. Bedriftene må ta større samfunnsansvar for å møte disse trendene. Det er fremtiden.