Denne saken er en del av artikkelserien “15 om fremtiden”, der Kapital har spurt 15 fremoverlente og innovasjonsinteresserte næringslivsaktører om hva som rører seg innen deres respektive bransjer.
– Den langreiste netthandelen er et miljøsvin. Dette har fått merkelig lite fokus, men jeg tror det vil endre seg. Det er ekstremt lite miljøvennlig å bestille en skjorte fra Kina til Oppdal, og kanskje sende den tilbake i retur. Det etterlater et voldsomt CO2-avtrykk, sammenlignet med å kjøpe fra lokale forhandlere som i fellesskap kjøper inn containere med 30.000 skjorter av gangen, sier Ola Mæle.
Han mener at kortreisttrenden vil kunne utfordre trenden med økt netthandel i fremtiden.
– Den nye generasjonen forbrukere har et annet fokus og andre preferanser. De har en klarere bevissthet rundt bærekraftig forbruk, produksjon og handel. Bedriftene må ta større samfunnsansvar for å møte disse trendene. Det er fremtiden, sier Mæle.
MINI-BIO
Ola Mæle er motegrunder og var med på oppstarten av BikBok, Henry Choice og Poco Loco. I 2014 kjøpte han seg inn i kleskjeden Follestad, hvor han i dag eier 50 prosent. Investoren med medisinutdannelse har også en eierandel på nærmere 60 prosent i Urban Pioneers, et nyere norsk klesmerke for herrer, i tillegg til investeringer i blant annet skog og eiendom.
Bedriftene som ikke tilpasser seg vil være taperne i fremtiden, mener motepionéren. Han påpeker imidlertid at engasjementet må være troverdig.
– Jeg ser stadig mørkebrune bedrifter som blir irrgrønne over natta, og da mister man troverdighet. Det tar tid å vise at man driver bærekraftig, på samme måte som at det tar tid å bygge en merkevare.
Kvalitet er et annet viktig stikkord i fremtidens klesbransje, ifølge retaileksperten, i tillegg til at man møter kundene på deres premisser ved å være til stede i flere kanaler samtidig.
– Salg av high end-produkter vi foregå først og fremst i butikkene, som en del av en opplevelse, mens andre deler av bransjen vil oppleve en økning i netthandelen. Når det gjelder dyrere klær, ønsker folk ofte å oppleve høyt servicenivå, prøve plagget, se passformen og kjenne på stoffet. I Follestad skredderjusterer vi sikkert 90–95 prosent av all konfeksjon vi selger, sier han.
– Fremover blir det viktigere at butikkene tilbyr kundene mer enn bare varer. Det må være stas å gå inn i butikken. De må by på en opplevelse, det kan være alt fra flott interiør, kunst, en kaffekopp og eksepsjonell service. Det er disse butikkene som blir vinnerne fremover.