– Hotellene må være innholdsprodusenter

Hotellene må være en opplevelse i seg selv og spille på flest mulig sanser – det holder ikke lenger å kun tilby en solseng og hotellbar, ifølge Anders Buchardt.

Ser lyset i enden av tunnelen: Det vil nok ta noe tid, men hotell- og reiselivsbransjen skal mer eller mindre tilbake til der den var, mener Anders Buchardt. – Jeg tror mange har savnet å reise og må ha den utenlandsturen når det åpner opp igjen. Foto: Iván Kverme
Næringsliv

Denne saken er en del av artikkelserien “15 om fremtiden”, der Kapital har spurt 15 fremoverlente og innovasjonsinteresserte næringslivsaktører om hva som rører seg innen deres respektive bransjer.

– Folk søker opplevelser, og reiselivet har tatt dette mer og mer innover seg. Fremover vil det bli enda viktigere å gjøre seg interessant og tiltrekkende ved å ha fokus på opplevelser – hotellene må selv være innholdsprodusenter, sier Anders Buchardt.

De fleste hoteller får i dag ikke gjester på grunn av seg selv, tiltrekningskraften er beliggenheten eller noe annet i området. Dette vil i større grad endre seg fremover, mener Buchardt, som trekker frem resorten Fýri i Hemsedal som et eksempel.

MINI-BIO

Anders Buchardt eier eiendomsselskapet AB Invest sammen med sin far, Arthur Buchardt. Selskapet har i dag 12 hoteller på til sammen 3.379 hotellrom i eiendomsporteføljen. Buchardt jr. er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole.

– Folk reiser til Fýri først og fremst for å oppleve hotellet, mange forlater ikke engang hotellet i løpet av oppholdet. Denne tiltrekningskraften er et stort konkurransefortrinn, og dette vil i fremtiden bli enda viktigere i kampen om gjestene, sier eiendomsutvikleren.

Buchardt mener kundenes bevissthet rundt kvalitet har blitt sterkere.

– Flere er villige til å strekke seg lenger og bruke penger på noe som er skikkelig. Jeg tror vi vil se større differensiering på varer og tjenester mellom det som er prisgunstig og det som er høykvalitet. Er du ute etter et lavprishotell, tror jeg hotellet i større grad vil være selvbetjent og mindre arbeidsintensivt. I andre enden av skalaen må hotellene produsere høyere kvalitet enn mange gjør i dag for å imøtekomme gjestenes krav, sier han.

– Hva vil skje med hotellbransjen og forretningsreiser etter corona?

– Jeg tror vi skal tilbake, men i en litt annen form, og det vil nok ta noe tid. Vi har vent oss til å jobbe spredt og ikke omgås fysisk i like stor grad som før. Etter corona tror jeg derfor det vil bli enda viktigere med fysiske samlinger på for eksempel hoteller for å bygge relasjoner ansatte imellom og mot kunder. Ansatte må samles fysisk hvis de skal føle seg som en del av en større enhet, det lar seg ikke gjøre alene ved kjøkkenbenken hjemme over Teams.

Flere av hotellene til AB Invest har periodevis måttet stenge ned på grunn av myndighetenes tiltak mot corona. Det har bydd på mange utfordringer, men skaper også grobunn for nytenkning i det Buchardt omtaler som “den bransjen hvor kanskje minst har endret seg det siste århundre, med unntak av da vannklosett ble innført”.

– Man har måttet tenke nytt for å i det hele tatt kunne holde åpent, og jeg tror corona vil ytterligere øke innovasjonsfokuset i bransjen fremover. Når det gjelder digitalisering og kunstig intelligens for å lære mer om preferanser og kundeadferd har vi kommet et stykke, men her tror jeg vi har uforløst potensial. Vinnerne vil være de unike, de som klarer å skille seg ut fra den gemene hop og det uengasjerende gjennomsnittet.