15 eksperter om fremtiden
Kriser kan føre til innovasjon og samfunnsutvikling, og under coronapandemien har en rekke megatrender gått på høygear. Det vil gi omfattende og varige endringer på mange områder, mener 15 eksperter Kapital har snakket med.
Denne saken er en del av artikkelserien “15 om fremtiden”, der Kapital har spurt 15 fremoverlente og innovasjonsinteresserte næringslivsaktører om hva som rører seg innen deres respektive bransjer.
– Hva er de store trendene innen dagligvarebransjen?
– Fokus på både høye kvalitetsstandarder, innovasjon og bærekraft. Netthandel vil fortsette å vokse. En langsiktig trend vil være vekst i konsum utenfor hjemmet, sier Jaan Ivar Semlitsch.
MINI-BIO
Jaan Ivar Semlitsch er konsernsjef i Orkla. Han er siviløkonom fra NHH og har en MBA fra Northwestern University. Han har tidligere jobbet i McKinsey og Elkjøp.
– Kan du komme med konkrete eksempler på innovasjon – nye produkter, tjenester eller arbeidsprosesser – som du tror vil prege fremtiden for bransjen?
– Jeg tror vi vil se enda mer fokus på helserelaterte produkter, og at flere protein- og plantebaserte produkter vil bli lansert. Det blir også mer fokus på innovasjon som gjør hverdagen enklere eller bedre for forbrukeren, flere abonnementsordninger og mer personlig tilknytning til forbrukeren.
– Hvor ligger de største mulighetene, og hva blir de største utfordringene, for dagligvarebransjen etter corona?
– Det viktigste blir å skape forbrukervennlig innovasjon som også svarer på utfordringene innen bærekraft. Vi må alltid være relevante for forbrukerne og fortsette arbeidet med reduksjon av salt og sukker, mer miljøvennlige forpakninger, mindre matsvinn og redusert klimatisk fotavtrykk, samtidig som vi fortsetter å levere på god smak.
– Hvordan tror du fremtidens butikkhandel vil foregå?
– En kombinasjon av nett og butikk, med fokus på enkle betalingsløsninger. Jeg tror også vi vil se mer variasjon i de ulike butikkenes konsepter.
– Hva vil bli mest avgjørende for å klare seg i dagligvarebransjen i fremtiden?
– Man må være relevant for forbruker, dyktig på innovasjon, ha gode og sterke posisjoner med emosjonell kraft, levere verdi for pengene og ivareta en sterk og sunn bedriftskultur.