<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp

Advarer mot å stole blindt på brukeromtaler

Positive produktanmeldelser fra brukere på sosiale medier kan vise seg å være rent juks. Ifølge Forbrukertilsynet blir denne typen nettsvindel stadig mer sofistikert.

Etterlyser kritisk sans: Er noe for godt til å være sant, er det som regel ikke sant, sier avdelingsdirektør Bente Øverli i Forbrukertilsynet. Foto: Heiko Junge
Næringsliv

Det er bare å helle Bowl Sparkle i toalettvannet, så oppstår det “magisk” skum som fjerner flekker og dårlig lukt helt av seg selv, uten behov for skrubbing. Toalettet blir “helt nytt igjen”, reklamerer selskapet som står bak vidunderproduktet med på sine nettsider.

Høres for godt ut til å være sant? Du trenger ikke ta selskapets ord for det. Tilsynelatende har nemlig en rekke norske kunder svært gode erfaringer med det spesielle pulveret, og disse har sågar tatt til Facebook for å legge igjen henrykte tilbakemeldinger.

“Dette er bra. Uten søl, ikke noe rot, bare en ren toalettskål hele tiden. Superenkelt å bruke,” skriver brukeren Cheryl Rackers, mens Betty Sylvester mener produktet “fungerer som en drøm”.

De er ikke alene – et titalls fornøyde kunder har i snitt gitt produktet fem av fem stjerner. Utfordringen oppstår når man går disse kundene nærmere etter i sømmene.

Muffens: Dette er en montasje som viser noen av de tilsynelatende fornøyde brukerne av produktet Bowl Sparkle. Merk at alle skriver på norsk og angivelig har tilknytning til Norge. Skjermdump: bowlsparkle.com

– Skal være reelle

Bowl Sparkle er et av flere eksempler på produkter som den siste tiden har blitt markedsført overfor norske forbrukere med Facebook-anbefalinger det er grunn til å stille spørsmål ved. Lignende finnes innen alt fra elektronikk til skjønnhetsprodukter.

– I enhver situasjon der næringsdrivende har lagt opp til anbefalinger fra forbrukere, skal disse være reelle og riktige. Det er i utgangspunktet en fin måte forbrukerne kan orientere seg på. Dessverre er det endel næringsdrivende som utnytter at folk leser den typen anmeldelser og tar dem for god fisk, sier avdelingsdirektør Bente Øverli i Forbrukertilsynet, som kommenterer tematikken på generelt grunnlag.

I tilfellene som nevnes i denne saken er det grunn til å tro at menneskene som tilsynelatende har lagt igjen de fornøyde kommentarene, enten ikke eksisterer i det hele tatt, eller at de ikke står bak anbefalingene. Det første røde flagget er kombinasjonen av utenlandske navn, norske bosted og anmeldelser på norsk. Søk på disse parameterne gir ingen treff hverken i offentlige norske registre eller telefonkatalogen.

– Dersom man konstruerer en masse fornøyde kunder, som tilsynelatende er vanlige folk, da er det juks, og det vil være i strid med markedsføringsloven. Da er man nesten over i svindel. Alle anbefalinger skal være riktige, skrevet av reelle personer, og ikke være påvirket av den næringsdrivende, sier Øverli.

Språkforvirring

Til tross for at Bowl Sparkle angivelig gjør jobben, har nøyaktig de samme kundene også benyttet seg av et veldig likt produkt, Foamy Toilet Cleaner. Her har de lagt igjen veldig like anmeldelser, men på engelsk. 

Like, men ulike: Utklippet til venstre er fra annonseringen for Bowl Sparkle, mens det til høyre er fra annonseringen for produktet Foamy Toilet Cleaner. Skjermdump: bowlsparkle.com/insiderlove.com

Generelt har brukerne som er begeistret for Bowl Sparkle, påfallende ofte gode erfaringer med de samme produktene, og da ikke begrenset til toalettrens.

Om man tar brukeren Clay Matthew Pirtle som et eksempel, er han en særdeles ivrig brukeranmelder, med positive kommentarer om alt fra støttestrømper og smartklokker til andre typer baderomsprodukter. En av favorittene er et ørerenseprodukt, som Pirtle har anmeldt på svensk. Han skal da ha bodd i Uppsala, mens han som Bowl Sparkle-anmelder er norsk. 

Som oftest skriver han imidlertid på engelsk. Her fra en nettside som selger Super Drain Sticks, et slags Plumbo-aktig produkt. Ifølge Cheryl Rackers, som når hun skriver norske anmeldelser bor i Kristiansand, fungerer det bedre enn originalen:

Gjengangere: Clay Matthew Pirtle og Cheryl Rackers, som på Bowl Sparkles nettside fremstår som de kommer fra henholdsvis Tromsø og Kristiansand, kommuniserer her om Super Drain Sticks på engelsk. Skjermdump: lifestylemag.co/au

Som mange av de andre Bowl Sparkle-brukerne er vår venn Pirtle svært interessert i ulike sikkerhetsprodukter. Denne interessen deler han med Rackers, som nå befinner seg i Florida, samt Bowl Sparkle-brukerne Laura Sylvia, Betty Sylvester, Ashley Anita og Brad Morgan, som alle ser ut til å ha emigrert fra Norge til USA:

Tommel opp: Mange av de samme brukerne som anbefaler toalettrens, anbefaler også produktet Safesound Personal Alarm. Skjermdump: familysafetyclub.net/

Pirtle har også anmeldt online-helsetjenesten Ondoc, denne gangen fra Spokane, Washington. Om han er fornøyd eller ikke, er vanskelig å si med sikkerhet:

Latin: Tromsøværingen Clay Matthew Pirtle, samt flere av de andre brukerkontoene nevnt i denne saken, har lagt igjen denne “anbefalingen” på siden til en netthelsetjeneste. Lorem ipsum stammer fra en tekst av Cicero, men er mest kjent som “fylltekst” innen grafisk design, typografi og tekstproduksjon. Skjermdump: journalst.com

Internasjonalt tema

Aktøren som står bak salget av Bowl Sparkle ser ut til å befinne seg i utlandet. Kapital har forsøkt å kontakte selskapet, som angivelig har kontorer både i Canada, Storbritannia og Australia. Vi blir av kundeservice henvist til et annet selskap, Alchemist Products, som ikke har besvart vår hevendelse.

Ifølge Forbrukertilsynet er det mulig å hanskes med ulovlig markedsføring, også hvis avsenderen befinner seg i utlandet.

– Brukeromtaler har vært et internasjonalt tema som de fleste land er opptatt av, og det finnes systemer hvor det går an å forfølge firmaer over landegrensene. Men i første rekke er det gitt informasjon om dette til de næringsdrivende, som ødelegger for seg selv om tilliten svekkes. Hvis produktet i seg selv er svindel, er det en annen problemstilling. Da handler det ikke kun om produktomtalene, sier Øverli.

Likevel er det vanskelig å få bukt med problemet, og dermed er mye opp til forbrukerne selv.

– Leserne må ikke stole blindt på denne typen omtaler, men være kritiske. Foreta gjerne Google-søk. Er noe for godt til å være sant, er det som regel ikke sant. Da snakker vi om lurerikonsepter. Man må være våken.

Leserne må ikke stole blindt på denne typen omtaler, men være kritiske.
Avdelingsdirektør Bente Øverli i Forbrukertilsynet

Om kundene faktisk søker opp Bowl Sparkle på nettet, vil de blant annet finne det danske forbrukernettstedet Trustpilot. Her er historien en helt annen. Der brukerne på Bowl Sparkles egne nettsider i snitt har gitt produktet fem av fem stjerner, har Trustpilots brukere gitt det én av fem stjerner.

“Dette produktet virker ikke i det hele tatt,” skriver en bruker, og speiler med det gjennomgangstonen i anmeldelsene.

Mer profesjonelt

Et poeng som er verdt å merke seg er at anmeldelsene er skrevet på rimelig godt norsk, tilsynelatende av et ekte menneske. Denne typen tjenester er det mulig å kjøpe for en billig penge på nettet, og Facebook er blant aktørene som tidligere har fått kritikk for dette. Øverli forteller at svindel generelt har utviklet seg veldig de siste årene. 

– Særlig digitalt har det blitt mye mer profesjonelt. Der det før var åpenbart at Google Translate hadde foretatt oversettelsen, var dette mye lettere å avdekke. Nå har det blitt mye mer sofistikert. Det er dyktige folk som står bak de mest suksessfulle svindelforetakene, og de er eksperter på dette. Innenfor den digitale økonomien gjelder det å være ekstra forsiktig, sier hun.

Selv om selskapene som benytter seg av falske anmeldelser gjerne befinner seg i utlandet, er alle eksemplene i denne saken hentet fra norske nettaviser. Disse er heller ikke fritatt for ansvar, mener Øverli.

– De kan ha et medvirkeransvar dersom det oppstår situasjoner der de burde ha reagert. Så er det et spørsmål hvor langt dette strekker seg juridisk. Men vi har tidligere klart å luke ut endel næringsdrivende, og da har det vært stor velvilje hos seriøse aktører til å fjerne disse annonsene fra sine nettsider.

Bowl Sparkle har, siden denne saken ble påbegynt, endret brukerkommentarsystem. De fornøyde kundene vises nå bare med fornavn og første bokstav i etternavnet, samt med hjemby. Dette er ikke knyttet opp mot Facebook, og dermed ikke mulig å ettergå.