Tidligere rallykonge Petter Solberg gikk på en økonomisk smell i fjor. Hans svenske selskap PS 110 Procent endte med 13 millioner svenske kroner i underskudd, mot et overskudd på 16 millioner svenske kroner året før.
Nettomsetningen i selskapet stupte med hele 45 millioner svenske kroner – fra 63 millioner i 2018 til 18 millioner svenske kroner i fjor.
– Vi driver med to ting, motorsport og aksjehandel, men motorsport har vært den store inntektskilden vår. 2019 var et år som markerte slutten for et par ting. Samarbeidet med Volkswagen tok slutt, og Petter hadde sin farvelturné. Det er en drastisk endring for oss, og det hadde selvfølgelig en innvirkning på omsetningen, sier Petters kone, Pernilla Solberg.
Bygger team Oliver
Oliver Solberg er bare 18 år gammel, men har allerede markert seg som en talentfull rallykjører. I september i år vant han sitt første VM-rally i WRC3-klassen.
– Han har gjort det bra så langt. Vi jobber med å bygge opp Team Oliver, men det er ikke like god omsetning ennå, sier Pernilla Solberg.
Vi jobber med å bygge opp Team Oliver, men det er ikke like god omsetning ennå.Pernilla Solberg
Hun forteller at ambisjonen er å drive et VM-team for en bilfabrikk, men foreløpig er ting usikkert. Det skyldes i stor grad også coronapandemien, som også har rammet rallybransjen. VM-rallyet i september er det første som ble arrangert siden coronakrisen oppsto.
– Alt er litt usikkert. Det jobbes med å implementere et nytt regelverk i rally, hvor man skal gå fra fossilt til hybrid. Det internasjonale motorsportforbundet vil ha en forandring, men alt er litt på vent. Det har ført til at fabrikkene også avventer noe. Alt blir påvirket.
Må opp en klasse
Foreløpig har rallyfamilien så de greier seg. Egenkapitalen er større enn gjelden.
Oliver kjører i dag WRC3, men han må opp en klasse før det kan bli aktuelt å få støtte fra bilfabrikker. Inntil da kjører han privat.