– Vi har fortsatt kjempetro på modellen vår i fremtiden, men kortsiktig er det utfordrende. Vi har heftig mange permitterte og har flyttet ut av bakgården, sier Mesh-grunnlegger Anders Mjåset til Kapital.
Mesh har vokst kraftig, åtte år etter oppstarten i Oslo. Som en følge av organisk vekst og sammenslåinger har selskapet bak, The Creators Community, blant annet kunnet skilte med over 10.000 kvadratmeter jobbkollektivkontorer bak Rådhuset i Oslo. Samtidig er virksomheten utvidet til København og Trondheim.
I tillegg til å tilby kontorlokaler, har Mesh fungert som en "hub" for kompetanse, nettverk og arrangementer for oppstartsselskaper. Deres etter hvert velkjente bakgård, som tidligere rommet utestedet Fugazi, har fungert som en sosial sone med servering av mat og drikke.
Også i år og neste år var det planlagt utvidelser. Blant annet skulle nye, store lokaler ved Youngstorget åpne dørene i mai i år. Men så stakk coronaviruset og de medfølgende restriksjonene kjepper i hjulene.
– Over en femtedel av omsetningen vår kommer fra arrangementer, mat og drikke, og særlig eventbiten er vanskelig å få til på en god måte nå. Samtidig har vi høye faste kostnader, fordi vi leier mange bygg, sier Mjåset, som beskriver situasjonen som "en veldig reell krise med ganske heftig inntektsbortfall".
"En veldig reell krise med ganske heftig inntektsbortfall".Mesh-grunnlegger Anders Mjåset
Gir ikke opp
Grunnet det ovennevnte har Mesh-eieren innledet forhandlinger med eierne av bygårdene der de er leietakere. Dette har igjen ført til at oppstartssamfunnet har flyttet ut av bakgården i Tordenskiolds gate 3, der de for noen år siden var vertskap for blant annet det norske og britiske kronprinsparet.
Anders Mjåset påpeker at Mesh holder til på flere adresser i Tordenskiolds gate og kun er ute av nummer tre, som utgjorde omtrent en fjerdedel av det totale arealet. Han regner med å enten få dette tilbake, eller finne andre løsninger i byggene rundt.
– Det er ikke sånn at vi legger ned og gir opp, sier han.
Les også: Coronakrisen har gitt boom i innovasjoner
Totalt har folkene bak Mesh vært i forhandlinger med åtte gårdeiere, og det er kun bakgården som har "gått tapt".
– Det er det mest dramatiske. Utover dette har vi møtt velvilje fra gårdeierne og landet gode avtaler, sier Mjåset.
Lang horisont
Mesh-sjefen tror coronakrisen kan bli mer langvarig enn mange andre ser for seg, og at det kan ta flere år før ting er tilbake til normalt. Arrangementer for opptil 500 personer, slik de tidligere har hatt, virker lite aktuelt nå. Således har Mjåset og co. rigget for dette.
– Nå har vi laget nye avtaler som gjør at vi uansett kommer oss gjennom uten å måtte gå hele forhandlingsløypen på nytt. Vi jobber for å minimere risikoen for en treårsperiode, ikke ut året, sier han.
Mjåset forteller samtidig at ekspansjonen ved Youngstorget står ved lag. Det er Møller Eiendom som eier disse lokalene, og en ny avtale er inngått med dem. Tilsvarende har de også kommet til enighet med Koteng Bolig i Trondheim.
– Vi ekspanderer der vi får rettferdige og gode avtaler. Men gårdeierne er nødt til å bli med og ta noe av nedsiden, sier gründeren.
Satser digitalt
Et lyspunkt for Mesh kan være at coronapandemien har forandret måten vi arbeider på. Blant annet har den medført at flere større aktører har begynt å tenke nytt rundt den fysiske arbeidsplassen.
– Det er sykt interessant at Telenor, som er en "megabjellesau", sier at de har mindre behov for kontorer. Sånne ting validerer eiendomsbiten av virksomheten vår. Det gjør noe med eiendomsbransjen at store bedrifter går fra å tenke at det vi driver med er nisje, til det vi har sagt en stund, at det på sikt kan utgjøre 20-50 prosent av markedet, sier Mjåset.
Les også: Forsikringstrøbbel for fintech-selskaper
I tillegg samkjører Mesh sine merkevarer og satser mer på det digitale. Blant annet har de nylig lansert det de kaller "Connect-medlemskap".
– Kjernemedlemmene våre er 3.000-4.000 personer, men vi har hundretusenvis av gjester innom hvert år ved de fire hubene. Det vi vil er å koble startupverdenen, den kreative næringen som omkranser den,og investorer opp mot oss. Vi tror at det å tilgjengeliggjøre og digitalisere tjenestene ved hubene våre vil være et interessant produkt for titusenvis av kunder, sier Mjåset.
Selv om ideene de nå jobber med ikke er nye, er arbeidet tilpasset dagens situasjon.
– Mange av ideene vi nå innfører har vi hatt ganske lenge, men vi føler timingen er god nå. Vi håndterer krisen på den ene siden, samtidig som vi parallelt griper mulighetene for å komme ekstremt aktive ut av coronakrisen.