<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-NT7T3W7" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Kjøp
+ mer
Polo og yacht: Leonardo DiCaprio i rollen som Jordan Belfort i The Wolf of Wall Street (2012), ikledd poloskjorte fra Ralph Lauren.   Foto: Paramount

En hyllest til middelklassen

Verdens mest solgte trøyer er blitt bokformat. Fremdeles strides det om hvem som egentlig skapte designet. Er den laget til tennis eller polo?

Polo kan sies å være en av de mest elitistiske sportene i verden. Allikevel har polotrøyen endt opp som et av de aller mest egalitære plaggene: på taxisjåfører, tenåringer med matchende bandana knyttet rundt hodet, på tennisbanen eller som et fortreffelig plagg på seilbåten. Om man tar frem et klassebilde fra en tilfeldig norsk skole mellom 1980 og 2022, er oddsen stor for at man vil finne en polotrøye med en brodert ponni på høyre side. 

Den egalitære trøyen har vært et av de mest solgte design siden 50-tallet. Og det strides om hvem som egentlig designet den aller første polotrøyen. Var den designet til tennis eller polo?

Egen bok: «The Polo Shirt»: A Ralph Lauren Book ble gitt ut på Rizzoli Forlag og er til salgs i utvalgte norske bokhandler. Foto: Ralph Lauren/Rizzoli

Med boken Ralph Lauren’s Polo Shirt (2022) er den amerikanske klesdesigneren et steg nærmere å ta eierskap til plagget. Det er ikke så ofte Ralph Lauren gir ut bøker, kanskje er det også derfor den nyutgitte boken om polotrøyen allerede er solgt ut etter knappe to uker. Boken er gitt ut på Rizzoli, New York – et forlag som startet opp i samme by på omtrent samme tidspunkt som Ralph Lauren designet sin aller første polo. I dag er det 50 år siden.

Helt lik – nå som da

Da polotrøyen (med ponni på brystet) ble lansert i 1972, var det på initiativ av grunnleggerens preppy storebror, Jerry, som for øvrig også er mannen bak Polo-bjørnen. Den ble produsert i 24 forskjellige farger. Nok til å dekke ethvert behov for frihetselskende amerikanere. 50 år senere er plagget fremdeles helt likt. Tre knapper øverst, en casual skjortekrage, et røft stoff og et langt bakstykke som egner seg til aktiv bruk. For en ung motefole kan det virke helt surrealistisk. “Et moteplagg som er helt likt etter 50 år?”

I en verden som er i kontinuerlig forandring, kan man alltid stole på at trøyen fra Ralph Lauren er helt lik. I 2022 oppleves det som forfriskende bakstreversk, om ikke helt unikt. 

Ralph Laurens polotrøye

 
  • Verdens mest solgte skjorte. Ble designet i 1972 av broren til Ralph Lauren og ble lansert i 24 forskjellige farger.
  • Til tross for å være inspirert av verdens mest elitistiske sport, er den svært egalitær i sitt nedslagsfelt. Den blir brukt av alle samfunnsklasser i hele verden.
  • Det strides om hvem som designet polotrøyen først. Noen hevder at Indiske polospillere brukte et lignende design på midten av 1800-tallet. Visstnok skal canadieren Lewis Lacey ha laget en masseprodusert versjon for Hurlingham Polo Club ved Buenos Aires i 1920.
  • I Europa var det tennisspilleren Jean René Lacoste som gjorde polo-trøyen populær på starten av 1930-tallet. Etter hvert ble krokodilletrøyen lansert i USA under Izod Lacoste på 1950-tallet. I takt med ny teknologi ble den produsert i polyester da trøyen ble stor i USA.
  • I 1972 lagde Ralph Lauren Polo sin egen versjon i slitesterk bomull. I år feirer den ikoniske trøyen 50 år. Trøyen har vært en del av amerikansk populærkultur siden 1980-tallet og etter hvert blitt verdens mest solgte skjorte gjennom tidene.
  • Nå er den aktuell med boken «The Polo Shirt»: A Ralph Lauren Book som ble gitt ut på Rizzoli Forlag og er til salgs i utvalgte norske bokhandler.

I god bokform

Som tittelen forklarer, tar boken for seg Ralph Laurens polotrøye – et plagg som har preget middelklassen siden 80-tallet. “Det gode liv” med Ivy League, golf, seiling og tennis er godt gjenspeilet. Med sine 544 sider fulle av bilder av polotrøyens posisjon de siste 50 årene blar man igjennom en drømmeverden som kun Ralph Lauren kan skape. Her er fortellingen om øvre middelklasse langt bedre enn i det virkelige liv.

I Ralph Laurens visjon om middelklasselivet har alle et hus ved sjøen, en hytte på fjellet og en hyppig brukt fritidsbåt. Utsikten er alltid upåklagelig. Aldri en skitten boxer-shorts ved siden av skittentøyskurven, et glass med gammel melk på kjøkkenbenken eller en bunke uåpnet post på spisebordet. Ingen krangler. Ikke ett mislykket ekteskap. Ingen bitterhet over uforløst potensial. Aldri noen som stirrer tomt ut i luften. Følelsen av total meningsløshet eksisterer ikke. Ingen årelange rettssaker om brygge-regler på fritidseiendommen. Aldri en Martini for mye. Aldri noen som sklir på badetrappen. 

Designeren som knapt hadde vært utenfor Bronx da han bestemte at klesmerket hans skulle basere seg på overklassesporten polo, har skapt et nydelig glansbilde av verden, der selv ponnier kan bære voksne menn med store klubber i hånden.

Foto: Ralph Lauren

Forordet er skrevet av regissøren Ken Burns, som er mest kjent for å ha laget dokumentarer om Vietnamkrigen, baseball, frihetsgudinnen og ikke minst Hemingway. Hva har de til felles?Amerikansk populærkultur. Det viser seg at Ralph Laurens polotrøye har hatt en unik posisjon i amerikansk kultur. I boken brettes det ut, side-på-side, om innflytelsesrike amerikanere med trøyen i garderoben. Alt fra Michael Bloomberg, Bill Gates, Jerry Seinfeld, Oprah Winfrey og Paul Newman til DJen Larry Levan har latt seg avbilde med poloen i løpet av årene. Og masse presidenter. I boken kan vi leve oss inn i en drømmeverden.

Ikke Ralph Laurens oppfinnelse

God reklame. Man kan godt si at boken er et godt utarbeidet reklamemateriell for Ralph Lauren, men den er allikevel en fin ting å ha på stuebordet. På mange måter er den en påminnelse om hvorfor USA har hatt kulturelt hegemoni så vel som økonomisk makt helt siden etterkrigstiden. Når glansbildet er i ferd med å falme, kan det være koselig å plukke opp boken for å mimre om middelklassens storhetstid.

Det skal også nevnes at polotrøyen strengt tatt ikke er Ralph Laurens oppfinnelse selv om han gjør et godt forsøk på å “eie” plagget. Noen hevder at indiske polospillere brukte et lignende design allerede på midten av 1800-tallet. Visstnok laget kanadieren Lewis Lacey en masseprodusert versjon for Hurlingham Polo Club ved Buenos Aires i 1920. Strengt tatt var det nok den franske tennisspilleren Jean René Lacoste som gjorde polotrøyen populær på starten av 1930-tallet. I moderne tid har krokodillen allikevel blitt utkonkurrert av ponnien, selv på hjemmebane.

Livsstil
Reportasjer