Kunstrådgiver Mie Mortensen: – Man må kjøpe, ikke selge
Kunstrådgiver Mie Mortensen jobber for privatpersoner i Oslo og London. På besøk hos Kunstpraten tipser hun om kunst som kan være gode investeringsobjekter og hvilken kunst man absolutt bør holde seg unna.
– Jeg har vokst opp med kunst og ble tidlig tatt med på museer. Det har vært en viktig del av hele utdannelsen min, sier Mortensen.
Hun hadde tenkt å bli arkeolog, men det ble for kjedelig, så Mortensen vendte blikket mot kunstbransjen. Etter å ha studert hos det internasjonale auksjonshuset Christie’s fikk hun jobb der. Nå er hun kunstrådgiver for privatpersoner i Oslo og i London via selskapet M Art Consulting.
– I hovedsak går jobben min ut på å guide mine kunder i dette store kunstmarkedet. Den består veldig mye av kjøp, men også noe salg. Jeg jobber også med å få kundene til å se et litt større bilde enn bare kjøp og salg. Det er endel krefter som må støttes opp under for at kunstnerne skal komme seg videre til å bli en investering til slutt, sier hun.
Jeg jobber også med å få kundene til å se et litt større bilde enn bare kjøp og salg.
På besøk hos Kunstpraten kommer Mortensen med flere eksempler på kunstnerskap hun mener har potensial til å stige i verdi og, ikke minst, hvilke som er hypet.
Bestefaren samlet Picasso
Noe av det viktigste man må gjøre når man skal kjøpe og investere i kunst er å se, ifølge Mortensen. I episoden forteller hun hvordan man skiller mellom gode og dårlige gallerier, og gir eksempler på hvilke Oslo-gallerier hun mener er dyktige.
Auksjonshusene er et fantastisk sted. Det er da du skjønner hvor mye kunst som blir produsert i verden.
– Auksjonshusene er også et fantastisk sted. Det er da du skjønner hvor mye kunst som blir produsert i verden. Det er et utrolig fint visningsrom å gå og se prisingen, sier hun.
Bestefaren samlet på kunst, deriblant Picasso, og brukte kunsten som en asset.
– Han hadde mye fint, sier Mortensen, som fremdeles får spørsmål om bestefaren i London.
På badet hjemme har hun en stor, rosa skulptur, som skal være den britiske skuespilleren Orlando Bloom.
– Til inspirasjon, sier hun og tilføyer at den sveitsiske samtidskunstneren Yves Scherer, som har laget den, er representert av gallerier i ulike størrelser og dermed blir introdusert for større markedskrefter.
– Jeg synes det er et utrolig privilegium å leve med kunst.