Til helgen stiller luksusbilprodusenten Aston Martin for første gang på 60 år en bil til start på hjemmebane, når Formel 1 går av stabelen i England.
Produsentens beslutning om å returnere til racerbanen sammenfaller med Det internasjonale bilsportforbundets (FIA) nye bestemmelser rundt kostnadene knyttet til Formel 1-lagene. Frem til nå har det stått lagene fritt å bruke så mye penger de vil på bil, utstyr, hjelpemannskap osv. I år er det satt en begrensning på 145 millioner dollar årlig (ca. 1,2 milliarder kroner).
Selv om dette kan fremstå som en svimlende sum å bruke på ett Formel 1-lag, har trenden vært å bruke betydelig mye mer. Ifølge FIA er begrensningen satt for å sikre fortsatt deltagelse og interesse for Formel 1, spesielt i forbindelse med coronapandemien.
– Flere av Formel 1s større lag har måttet revaluere sin satsing innen F1 og motorsport grunnet corona. Håpet er at en permanent reduksjon i kostnadene ved Formel 1-kjøring vil hjelpe lagene til å finne løsninger som er bærekraftige for dem, skriver FIA på sine hjemmesider.
Håpet er at en permanent reduksjon i kostnadene ved Formel 1-kjøring vil hjelpe lagene til å finne løsninger som er bærekraftige for dem.Det internasjonale bilsportforbundet
– Tenker annerledes
For den "hjemvendte sønn", Aston Martin og deres Cognizant Formel 1-lag, har begrensningen ført til at de har tenkt nytt rundt bilen sin, og de har inngått et samarbeid med teknologipartneren IFS. Deres nye strategi er som følger: Valg av programvare er i dag like viktig for ytelsen på Formel 1-bilen som motoren og hjulene.
– Det hjelper oss å forstå hvor vi har brukt pengene våre så langt, hva vi har igjen å bruke av kvoten og hvordan vi planlegger kjøp. Vi kan analysere hvor vi skal legge til ytelse på bilen og hvorvidt det er den beste bruken av de begrensede ressursene vi har tilgjengelig. Og det sikrer at når vi rapporterer til FIA, er vi 100 prosent sikre på at informasjonen vi gir er nøyaktig og leverer det de krever, sier økonomisjef Robert Yeowart i Aston Martin F1 i en pressemelding.
Skal bli enda billigere
FIA har ikke tenkt å gi seg med en begrensning på 145 millioner dollar. 2021 skal være et år hvor lagene blir vant til overgangen som kommer med nye rammer.
– Lag fra Mercedes, Ferrari og Red Bull har i dag en satsing som er betydelig større enn de mindre uavhengige lagene. En tilvenning til de nye begrensningene, med eventuell omstrukturering av arbeidsstokken, er ikke gjort på et øyeblikk, skriver FIA.
Forbundet legger opp til en sakte nedtrapping. I 2022 er den nye begrensningen 140 millioner dollar, året etter 135, og slik skal det fortsette. Skjønt, mekanismer i den nye regelverket vil ta høyde for ting som inflasjon etter 2024.