+ mer
“Kyss” til 1,3 mill.: Edvard Munch-trykket “Kyss” ble solgt for 1.040.000 kroner hos Grev Wedels Plass Auksjoner i slutten av november. Inkludert omkostninger betalte kjøperen 1,3 millioner kroner for bildet. Foto: GWPA

Betalte over en mill. for Munchs “Kyss”

Før helgen strakk en kjøper seg langt for å kjøpe Munch-motivet “Kyss” på en auksjon i Oslo. Lidenskapen for kunstverket førte summen helt opp i over en million kroner. Tirsdag 1. desember  går enda et av Munchs “Kyss” under hammeren. 

I forkant av auksjonen hos Grev Wedels Plass Auksjoner (GWPA) var det grafiske verket “Kyss” fra 1896 vurdert til 800.000 til en million kroner. Men det ble budkamp om bildet, og hammeren stoppet ikke før summen var helt oppe i en million kroner og 40.000. I tillegg kommer omkostninger. Det vil si at kjøperen måtte ut med hele 1,3 millioner kroner for kunstverket.

Neste “Kyss” usolgt

Et kyss er som kjent ikke et kyss, og det samme kan sies om kunstverk. Det var nemlig ingen som ville ha Munch-“Kyss”et som ble tilbudt litt senere i auksjonen 25. november.

Det var også en såkalt radering, som er en grafisk teknikk. Dette Munch-kunstverket var i forkant vurdert til 700.000 til 900.000 kroner og laget i 1895, altså et år før det som ble solgt.

Man kunne tenke seg at den “forsmådde” budgiveren tidligere på kvelden ville kjøpe den andre versjonen av “Kyss” som ble tilbudt. Men den gang ei.

Munch-grafikk = epler og pærer

Det er en rekke faktorer som bestemmer interessen og prisen for kunstverk: motiv, datering, tilstand, om verket er signert etc. For Munchs grafikk er det enda mer komplisert fordi han eksperimenterte mye med trykkteknikk og papirtype og heller ikke daterte grafikken sin, i motsetning til Picasso, som var for en revisor å regne i så måte.

Dermed er det vanskelig å sammenligne prisene på Munchs grafikk, også når det er snakk om ett og samme motiv.

“Kyss” tilhører den såkalte Livsfrisen i Munchs produksjon. Den regnes som den gjeveste, og det er disse motivene som oppnår de høyeste prisene.

Signering og papirkvalitet

En åpenbar forskjell mellom de to “Kyss”ene som ble tilbudt hos GWPA var at det første var signert, og det andre ikke var det. Når det er sagt, var Munch også ofte slurvete med å signere egne bilder, så det trenger ikke nødvendigvis å ha noe å si.

Raderingen som ble solgt var trykket på “tykt, gulhvitt papir”, mens Munch hadde brukt “middels tykt hvitt papir” på det andre verket.

Feinschmeckerne kunne sikkert påpekt andre forskjeller også, kanskje ulikheter i hvor tydelig sprossene i vinduene i bygården bak er på de to verkene. Det sier noe om hvor i “serien” det enkelte bildet er trykket. Motivene blir svakere lenger ut i serien fordi det er mindre trykkfarge igjen.

Femte dyreste

“Kyss”-raderingen som ble solgt forrige uke oppnådde den tredje høyeste summen for samme motiv i auksjonsmarkedet i Norge, men det femte dyreste totalt sett.

Blomqvist har rekorden i Norge på 1,55 millioner kroner, som ble satt i 2008. I 2013 solgte GWPA et annet “Kyss” for 1,1 millioner kroner, ifølge prisdatabasen Artprice.

Munchs kunst oppnår ofte langt høyere priser i utlandet. Så også for “Kyss”-motivet som er solgt for over to millioner kroner hos det sveitsiske Galerie Kornfeld i 2008. Det er den høyeste summen oppnådd på auksjon for et “Kyss”. Det sveitsiske auksjonshuset solgte også samme motiv for 1,3 millioner kroner i 2013, ifølge Artprice. Omkostninger kommer i tillegg til disse tilslagene.

Nytt “Kyss” under hammeren

Tirsdag 1. desember selges enda et av Munchs “Kyss”. Dette skjer hos Blomqvist. Den signerte utgaven de legger under hammeren er fra 1895 og er vurdert til 1,0–1,2 millioner kroner. Motivet er trykket på middels tykt gulhvitt papir.

Rekorden for et Munch-trykk i auksjonsmarkedet er på 26,4 millioner kroner pluss omkostninger. Det er omsatt trykk for høyere summer i det private markedet.

“Skrik”-pastellen til Petter Olsen ble som kjent solgt for nesten en milliard kroner i 2012.

Livsstil
Reportasjer