På innsiden av Sveaas’ private samling
Sveaas i åpenhjertig intervju om egen samling og veien videre.
Denne artikkelen ble først publisert i Kapital nr. 17 i 2019.
I mange år var Christen Sveaas svært hemmelighetsfull om hva han samlet på av mynter, vin, sølv og ikke minst kunst, som han har kjøpt siden 1980-tallet. Men ettersom årene har gått og skulpturparken og museet hans på Kistefos har vokst, har milliardæren løftet litt og litt på sløret. Men lite om hva han eier privat. Før nå.
I et stort intervju med Financial Times står det både hvor mange verk Sveaas har, av hvor mange kunstnere og ikke minst en name-dropping uten like:
- 1.700 pluss verk
- 300 kunstnere.
Blant dem en rekke store, internasjonale navn – og som koster en formue i førstehåndsmarkedet, men også i annenhåndsmarkedet: Damien Hirst (rekord på 150 mill. kr. på auksjon), Martin Kippenberger (opptil 180 mill. kr på auksjon) og ikke minst Christopher Wool (høyeste tilslag 240 mill. kr på auksjon, se egen tabell).
Sveaas sitter med andre ord på enorme verdier innen kunst, selv om man selvfølgelig ikke kan legge disse tilslagene til grunn og summere opp. Det betyr uansett at han har en av de aller største og mest verdifulle private kunstsamlingene i Norge – og også er et navn på den internasjonale kunstsamlerscenen. 98 prosent av samlingen er samtidskunst. Han konsentrerer seg om malerier.
Legges i stiftelse
Intervjuet med Sveaas i Financial Times var i anledning åpningen av The Twist, som har fått en pressedekning uten sidestykke. Det er det nye museumsbygget på Kistefos ved Jevnaker, med en prislapp på over 200 millioner kroner.
I forrige utgave publiserte Kapital listen over Norges 400 rikeste. Sveaas lå stabilt på 40. plass med en anslått formue på 5,6 milliarder kroner, opp 100 millioner kroner fra i fjor.
Financial Times-journalisten påpekte at Sveaas er barnløs og 63 år og lurte på hva som skjer med kunstsamlingen og parken når han dør. Sveaas “avslørte” først at han skulle leve lenge. Så fortsatte han: “Alt skal fortsette, det blir i en veldedig stiftelse”.
– Et kupp for Kistefos
Et kriterium for å få låne topp internasjonal kunst er at man har en bygning som oppfyller klimatiske standarder som ikke ødelegger kunsten. Det er noe av grunnen til at Sveaas har fått oppført The Twist, noe som allerede har båret frukter.
I skrivende stund annonserer Kistefos-museet på Instagram at de neste år skal være europeisk vert for en utstilling med amerikanske Lari Pittman. Han er en sentral skikkelse på kunstscenen i Los Angeles og er i mange betydningsfulle kunstsamlinger verden over. Hammer Museum i Los Angeles åpnet akkurat den mest omfattende retrospektive utstillingen med Pittmans arbeider. Neste år skal den vises i The Twist.
– Det at et så viktig museum som Hammer så raskt etter åpningen av The Twist ønsker å samarbeide med Christen Sveaas og Kistefos-museet, sier mye om både statusen på museet og samlingen, sier Atle Gerhardsen hos galleriet Gerhardsen Gerner på Tjuvholmen.
– Det at et så viktig museum som Hammer så raskt etter åpningen av The Twist ønsker å samarbeide med Christen Sveaas og Kistefos-museet, sier mye om både statusen på museet og samlingen.
– Det er et kupp for Kistefos å samarbeide med et av USAs viktigste museer med en viktig
I Sveaas’ samling
Listen viser et utvalg kunstnere i Christen Sveaas’ samling som henger på kontoret og hjemme hos ham. Navnene er sortert alfabetisk. Kapital har søkt opp rekordtilslagene for kunstnerne på auksjon for å gi et inntrykk av hvor dyre verkene kan være.
Navn, rekordtilslag i auksjonsmarkedet
Hurvin Anderson, 25 mill.
Hernan Bas, 2 mill.
Martin Creed, 1 mill.
Keith Haring, 50 mill.
Damien Hirst, 155 mill.
Howard Hodgkin, 16 mill.
Anish Kapoor, 30 mill.
Martin Kippenberger, 180 mill.
Albert Oehlen, 58 mill.
Lari Pittman, 2 mill.
Neo Rauch,14 mill.
Christopher Wool, 240 mill.
Og mange flere ...
*Alle tall i millioner kroner
amerikansk kunstner. The Twist vekker stor internasjonal oppmerksomhet. Christen Sveaas er en stor Lari Pittman-samler. Men Lari finnes også i mange andre norske samlinger, blant annet hos Astrup Fearnley Museet. Vi viser Lari igjen i Oslo neste høst, sier Gerhardsen til Kapital.
Også top-notch norsk
Det er ikke bare internasjonal samtidskunst i Sveaas’ samling. Nylig avslørte Kapital at det var Sveaas som vant budrunden om Norges dyreste maleri på auksjon med Theodor Kittelsens “Guldhornet” for 12,8 millioner kroner. Sveaas samler først og fremst på samtidskunst. Men han har altså flere 1800-tallskunstnere i samlingen sin: I tillegg til Kittelsen eier han en rekke verk av Harald Sohlberg. Han har som Kapital skrev i vår også verker av Jakob Weidemann og har gitt bort 20 I.C. Dahl-bilder og to Peder A. Balke-verk til Kunsthaus Zürich og en håndfull bilder av de to samme kunstnerne til The Metropolitan, kjent som The Met, i New York.
I tillegg eier han både Munch og Thorvald Hellesen. Sistnevnte henger på veggen bak Sveaas på oppslagsbildet. Etter det Kapital kjenner til, er de bildene fra 1915–1917. Sveaas skal ha en fin samling Hellesen-bilder.
Skal vises i London
“Utstillingsarealet er ikke laget for min egen samling. Det er rom for samtidskunst og kan trekke på verkene mine, men ikke eksklusivt bare det”, sa Sveaas til Financial Times.
De skrev også at deler av Sveaas’ samling stilles ut i Londons Whitechapel Gallery neste år.
I artikkelen konkluderer Sveaas med at museet på Kistefos er bygget for fremtiden. “Hvis man har hatt suksess, skal man hjelpe andre til å ha det samme, det er den største gleden. Det er for å rettferdiggjøre at jeg har vært heldig – og gi noe tilbake”.
Kapital har skrevet utallige artikler om alt Sveaas har gitt av gaver. Sist en artikkel om at han har gitt bort antikke italienske strengeinstrumenter for hundrevis av millioner kroner.
– Poenget har vært å gi norske talenter de beste instrumenter å spille på for å kunne hevde seg i verdenssammenheng, sa Sveaas til Kapital.