Da fjellet ble stengt i mars, skrev vi om usikkerheten rundt de mange, store utbyggingsprosjektene som var igangsatt på fjellet før coronapandemien traff landet. Flere utbyggere hadde investert mange titalls millioner – noen opp i milliardklassen – i ulike eiendomsprosjekter, før det helt plutselig ble dønn stille, både fra besøkende, interessenter og i byggeprosessene.
Siden nordmenn igjen fikk lov til å reise på fjellet i mai, har både tradisjonelle fjellhytter og leiligheter gått som varmt hvetebrød, ifølge eiendomsmeglere.
– God respons
Et av de store utbyggingsprosjektene som er i gang i den norske fjellheimen for øyeblikket er Fýri – et hotell- og leilighetsprosjekt i Hemsedal. Ikke bare inneholder prosjektet “boutique-resorten” Fýri Hemsedal som ble ferdigstilt før jul i fjor, og som blant annet inkluderer 144 rom og suiter, 1.000 kvm pool club, treningsrom, to spisesteder, konferanserom og skiutleie – i tillegg skal det etter planen bygges opp mot 150 leiligheter, noe som sannsynligvis vil sende utbyggingskostnaden over en milliard kroner.
Det er den tidligere utforkjøreren Aksel Lund Svindal som eier prosjektet (13,5 prosent) sammen med AB Invest (63 prosent), Gunnar Overland (13,5 prosent) og svenske ESS Group (10 prosent). Bak AB Invest står Anders Buchardt og faren Arthur Buchardt, mens det er ESS Group som leier og drifter resorten.
Fýri-prosjektet inkluderer 47 leiligheter i selve hotellbygget som allerede er solgt, samt fire enkeltstående bygg med totalt 48 leiligheter, hvorav 36 er solgt. Og dét før de siste 24 leilighetene er ferdigstilt.
– Vi har nå solgt og bygd 80 leiligheter i løpet av to vintersesonger. Jeg tror ikke det er noe annet prosjekt i hele fjell-Norge de siste ti årene som kan vise til noe i nærheten av en slik respons, sier Anders Buchardt da vi møter ham og den tidligere alpinstjernen Aksel Lund Svindal på deres nylig gjenåpnede Fýri Resort.
Heller utbyggingsprosjekt enn indeksfond
De er på plass for å begynne planene for opp mot 50 nye leiligheter som skal bygges i tilknytning Fýri.
– Vi begynte med de første strekene på nye leiligheter i dag, og kommer til å bruke høsten på å utforme det. Vi planlegger i utgangspunktet 40–50 nye leiligheter, men ser an salget først. Selger vi bra, kan vi bygge mye i første trinn. Men tar salget lengre tid, starter vi kanskje med litt færre leiligheter, sier Buchardt, som røper at de så langt har investert 700 millioner kroner i Fýri-prosjektet.
– Hvorfor investerer du her og ikke i indeksfond?
– For det første er det gøy. Hvis du ikke sitter sammen med dem som forvalter indeksfondet, og synes det er givende, blir det en passiv ting for min del. Jeg er ikke så god på passive posisjoner. Her kan jeg påvirke, og det er sinnssykt lærerikt. Jeg har aldri vært med på å bygge noe som er så komplekst før, sier Aksel Lund Svindal, og tilføyer: – Og så må man jo drive med noe.
Helårsdestinasjonen Hemsedal
Etter at han la alpinkarrieren på hylla for litt over et år siden, har ikke Svindal hvilt på laurbærene. Ikke bare har han fått seg et eget klesmerke, bok, filmprosjekt og drøssevis med aksjeinvesteringer, han har nå i tillegg medeierskap i flere utbyggingsprosjekter på fjellet. Og pandemien til tross kan det se ut som Svindal har truffet greit. For i tillegg til godt salg på leilighetene kunne også resorten, ti dager etter gjenåpning, allerede skilte med 70 prosent belegg på reservasjoner de første to månedene. Og dét utenom Hemsedals høysesong.
For det er nettopp Hemsedals satsning på å bli en helårsdestinasjon som var med på å gi liv til Fýri-prosjektet.
– Vi tror det er et stort potensial for sommerhalvåret her. Halvannen time kjøretur og du er på Vestlandet. Du kan da kombinere fjelltur her en dag, så dra på dagstur til Vestlandsfjorden dagen etter. Det er ganske kult. Jeg gjorde det to ganger selv i sommer, sier Svindal.
Hemsedal som destinasjon har jobbet målbevisst for å skape et større og bredere tilbud for å kunne tiltrekke seg flere brukergrupper, samtidig som de ønsker å tone ned omdømmet som en “afterski-destinasjon” fylt med fest og rølp.
– Vi har jobbet bevisst med at vi ikke ønsker å bli utelukkende assosiert med partystempelet. Hemsedal har ligget litt etter de andre destinasjonene som har bygget mer leiligheter og hytter. Men nå er det flere familier som bruker destinasjonen, og vi har et mer sammensatt publikum, sier Buchardt.
– Et bevis på det er at de nå må bygge ut barneområdet i skianlegget fordi kapasiteten er helt sprengt, skyter Svindal inn.
“Stappfullt” hotell før corona
Samtidig påpeker de at det skal være rom for god stemning også på Fýri, men gjerne med et litt annet publikum.
– Man skal være ute etter å oppleve noe av kvalitet, ha god stemning, og være sosial, men det skal ikke være afterski hvor man heller ølen i hodet på hverandre, sier Buchardt.
God stemning skal de allerede ha kjent på, for etter åpningen i fjor skal den største utfordringen ha vært at de hadde for stor pågang av besøkende.
– I februar var det kjempegod stemning her. Det største problemet før corona var å ta unna alle som ville komme hit og spise på restauranten, og ha nok personell til å ta unna alle menneskene, sier Svindal, og tilføyer: – Da vi måtte stenge ned i mars, var det stappfullt på hotellet, så vi fikk nok bevis på at konseptet fungerer.
Tror nordmenn vil droppe alpeturen i vinter
For i mars måtte også resorten, i likhet med mange andre av landets virksomheter, stenge dørene, etter kun å ha hatt åpent et par måneder. Men til tross for at bedrifts- og konferansemarkedet mer eller mindre forduftet over natten, prøver Buchardt og Svindal å holde motet oppe.
– Det finnes muligheter i denne situasjonen også. Det er sikkert mange som kunne tenkt seg helgeturer til utlandet nå i høst, men som må tenke alternativt. Vi har kanskje et nesten sterkere kundegrunnlag i privatmarkedet nå enn vi ville hatt i normale tider. Og får kanskje vist frem dette til flere, slik at flere blir kjent med produktet, og kommer tilbake, sier Buchardt.
Svindal tror også flere nordmenn vil vurdere å legge de årlige “alpeturene” til norske skidestinasjoner i vinter i stedet.
– Det var en periode hvor en tredel av all coronasmitte i Norge kunne spores tilbake til afterski i Østerrike. De i mitt nettverk som er vant til å reise på alpetur, kommer ikke til å gjøre det nå. Dette er også folk som ikke bare vil ha en seng, men en totalopplevelse. Hotellet skal være en del av turen, og der tror jeg vi er veldig bra posisjonert, sier Svindal.
Etterlyser bedriftsmarkedet
Men som et hotell som etter planen skal holde åpent hver dag, hele året fra desember av, er de likevel litt urolige for hvor lang tid det vil ta før bedrifts- og konferansemarkedet kommer tilbake.
– Hvorfor er det slik nå at de store selskapene i Norge kjører mye strengere regime enn myndighetene gjør? Retningslinjene for smittevern burde være tilstrekkelig, men det ene selskapet skal overgå det andre i å være “flink” og kjøre mye strengere retningslinjer. Selv om vi kan avholde en konferanse for inntil 200 personer, og ivareta alle smittevernskrav, så avbestiller de. Det er med på å forverre krisen og skaper problemer for en hel bransje, sier Buchardt.
Ifølge hotelldirektør Henric Jacobsson har 95 prosent av konferansemarkedet forduftet siden coronakrisen inntraff i mars.
– Særlig på grunn av konferansevirksomheten blir dette en litt tyngre start enn vi hadde tenkt, men vi må ha is i magen, sier Svindal.
– Dere frykter ikke at dette er et tapsprosjekt?
– Absolutt ikke. Men har vi corona i fem år til, da er det vel mange som kommer til å slite, inkludert oss, sier Buchardt.