Kunstbløff på Finn

Han kan ha funnet opp kunstnerne, gitt dem CVer fra gallerier som ikke eksisterer og utstedt juksetakster.Slik selger John Erik Hedemark (51) kunst via Finn.no.

Garasjesalg: John Erik Hedemark driver salg av kunst fra en garasje i Underhaugsveien. “Komposisjon” av den totalt ukjente Werner Jensen er “taksert” til 24.000 av hans eget galleriselskap, angivelig solgt til Hedemark selv for denne prisen, for så å gå på billigsalg på Finn fordi Hedemark angivelig har flyttet til mindre lokaler. Foto: Jenny Risvold

Denne artikkelen ble første gang publisert i Kapital nr 16/2016.

Byline: Siri Gedde-Dahl og Jenny G. Risvold

I en fellesgarasje under et leilighetsbygg i Underhaugsveien i Oslo står kunstselger John Erik Hedemark og bløffer på harde livet. Han skal vise oss fire oljemalerier av den angivelig anerkjente samtidskunstneren Werner Jensen – Oslo-gutt bosatt i Berlin, født samme år som Hedemark, kjent for sin nonfigurative “actionpainting”.

– Det er ikke akkurat galleribelysning her, sier Hedemark unnskyldende.

Som avtalt hadde vi ringt ham da vi sto utenfor garasjen, et steinkast fra rundkjøringen på Bislet. Han åpner døren og slipper oss inn i parkeringshuset. Hedemark står der brun og sommerkledd i halvlang shorts og piketskjorte og rekker frem hånden.

Bildene er annonsert på Finn.no, og vi er særlig interessert i “Oljemaleri på lerret av Werner Jensen – Kjøpt på Galleri Kunsthuset for 24.000 kroner. Pris 5.500,-”. Maleriet står helt ubeskyttet rett på det groskitne garasjegulvet støttet opp mot betongveggen sammen med tre andre action-dekorerte oljelerreter spent over ramme. Hvorfor i all verden selger han angivelig verdifull kunst fra et betonggulv i en dårlig belyst fellesgarasje på Bislet?

– Vi har hatt kontor her, vi driver og flytter ut derifra, forklarer Hedemark og peker på en jerndør i garasjen.

– Vi hadde syv hundre kvadratmeter med kontor og så flyttet vi til fire, og så har vi fått masse vinduer.

Galleri garasjegulv: John Erik Hedemark skal ha kjøpt disse bildene fra sitt eget galleri (uten omsetning) for 24.000 kroner og der omkring – pr. stk. Foto: Jenny Risvold

Tauet bort

Slik begrunner han hvorfor han selger så langt under “takst”, og slik er nesten alle kunstannonsene hans på Finn.no frontet – “vi” må selge unna dyr kunst billig, fordi det haster å komme inn i nye lokaler.

Hedemark forteller at han er ansatt i Sachs & Veneta Art Finance Nordic, et firma drevet av nordmenn i London, som finansierer utstillinger for kunstnere, og som altså har en Oslo-filial som inntil for få dager siden var lokalisert på deb andre siden av jerndøren i Underhaugsveien. Bak døren ligger næringsbygget Pilestredet 73.

Vi skal dagen etter få en annen versjon av Hedemarks tilhold i bygget. Eieren av Pilestredet 73 og garasjen er Stiansen Eiendom. Daglig leder Terje Pedersen svarer i en epost på vår forespørsel at “Hverken John Erik Hedemark eller Sachs & Veneto har noensinne leid noe av oss. Vi har ved to anledninger begjært borttauing av feilparkert bil på våre plasser i anlegget der eieren har vært John Erik Hedemark, men vi vet ikke hvordan han kommer seg inn.”

Sachs & Veneto Finance Nordic synes å være en våt drøm for kunstnere, ettersom selskapet ifølge Hedemark finansierer kunstutstillinger helt fra kunstneren har begynt å tenke på å lage utstilling. Hedemark finner investorer og millioner. Men Sachs & Veneto Finance Nordic er hverken registrert som firma i Norge eller i Storbritannia. Det finnes ingen adresser hverken her eller der, bare en Facebook-side med åtte likes og bilde av et gammelt våpenskjold fra Bayern. På John Erik Hedemarks personlige Facebook-side – der hans portrett er gjenkjennelig, men navnet mangler en e og er blitt til Hedmark – presenterer han seg som “managing director” i Sachs & Veneto Finance Nordic.

Tipp en takst: Dokumentasjonen på at bildet Hedemark selger er verdifullt kommer fra hans eget heleide selskap. Foto: Jenny Risvold

Werner har Nokia-telefon

Hedemark poserer på vår oppfordring med Werner Jensen-bildene under neonlyset midt i garasjen. Et av bildene har en bulk, som om det skulle være rygget på av en bil. Bildets eier synes hverken overrasket eller opprørt over at 24.000-kronersmaleriet er tydelig skadet. Trerammen under lerretet er påstemplet “Panduro”, den kjente hobbybutikken. Kjeden finnes i Hamburg også, men ikke i Berlin der angivelige Werner Jensen holder til. Panduro-kjeden sender ikke lerreter i posten, for de kan gå i stykker.

Har Werner Jensen dratt til Hamburg for å handle rammer? Hvor i Berlin holder han til? Kan vi få adresse? Mailadresse? Kontaktdata? Og hvorfor har han ingen hjemmeside? Hvorfor markedsfører han seg ikke?

– Werner kan kontaktes på Facebook. Han er gammeldags, har ikke hjemmeside, bare gammel Nokia-telefon, mange kunstnere av hans generasjon er slik, forklarer Hedemark.

Google er lite fortrolig med Werner Jensen, det er nesten bare treff på den påfallende og lite besøkte Facebook-siden “Werner Jensen Artist”. Profilen har ikke noe fotografi av kunstneren selv, bare amatørmessig gjengivelse av en håndfull bilder.

– Han har stilt ut på de fleste galleriene her i byen. Mye sammen med … alt fra, ja, mye kollektivutstillinger da, alt fra Nerdrum-elever, Weidemann, Sitter, Nesjar, you name it, forteller Hedemark.

Hobbybutikk: Man kan ikke utelukke at kunstnere kjøper lerretene sine på Panduro. Men det finnes ingen Panduro-butikk i Berlin, der Werner Jensen maler. Foto: Jenny Risvold

Inkasso-kunst

Kapital har kontaktet blant annet galleriet Kunsterforbundet, Galleri Briskeby og Blomquist Kunsthandel. Ingen kjenner Werner Jensen, og ingen kjenner Sachs & Veneta. De i kunstmiljøet som kjenner John Erik Hedemark, kjenner ham fra kunstkjøp og kommisjonssalg der han ikke gjør opp for seg. Da Hedemark på 1990-tallet drev Galleri V 17 i Vibes gate, og galleriet var den gang reelt nok, gjorde han heller ikke opp for seg.

En sjekk i Dun & Bradstreet viser fem inkassosaker siden 2012, samt en utleggsforretning. Sistnevnte stammer fra en tilståelsesdom for grovt tyveri av 600.000 kroner fra en barnehage i Bærum. I samarbeid med en nærstående som var ansatt der, tappet han barnehagen ved hjelp av fiktive fakturaer, kontantoverføringer til egen konto, kjøp av verdiløse bruktmøbler og kunstkjøp av blant andre Werner Jensen.

Vi vil se taksten som John Erik Hedemark har lovet oss. Et galleri har angivelig taksert maleriet “Komposisjon” til 24.000 kroner. Takstens heading inneholder navnet på galleriet – H7 Kunsthuset Samtidsgalleriet.

Det Hedemark ikke sier noe om, er at det er han selv som er eneeier i dette etablissementet, Samtidsgalleriet Kunsthuset H7 & Galleri V17 Holding. Galleriet har ikke gallerilokaler noe sted, men Hedemark sier det har hatt lokaler både på Briskeby, Gimle og Frogner tidligere. På Galleri Briskeby, et lite galleri som faktisk finnes, har de aldri hørt om “Kunsthuset avd. Briskeby”.

Signaturen på taksten – et etternavn – tilhører ifølge John Erik Hedemark daglig leder i selskapet. Det stemmer dårlig med Brønnøysund-registret, der John Erik Hedemarks bror er registrert som daglig leder. Etternavnet på taksten er identisk med etternavnet til Hedemarks tidligere samboer. Det er altså Hedmark selv/hans nærstående som utsteder taksten han angivelig skal ha kjøpt bildet for.

Galleri Stenersen

– Det var Yvonne Stenersen som startet galleriet, betror John Erik Hedemark oss i vår garasjesamtale. Han krydrer med litt artig historikk.

Uartig historikk: Den kjente interiørarkitekt og gallerist Yvonne Stenersen, dronning Sonjas nære venninne, skal ifølge John Erik Hedemark ha startet hans galleri i sin tid. Det avviser Stenersen blankt. Hedemarks galleriselskap har derimot vært både tyrkisk restaurant og kiosk. Foto: Lise Åserud/NTB

Yvonne Stenersen, en av dronning Sonjas nærmeste venninner, er ingen hvemsomhelst i kunstsammenheng. Hun var gift med nå avdøde Johan Stenersen, som igjen var nevø av Rolf Stenersen – en av Norges største kunstsamlere og personlig venn av Edvard Munch. Selv er hun interiørarkitekt som har innredet kongeresidenser, representasjonslokaler og lukushytter i stor stil. Hun er drivende kraft i Galleri JMS – Gyldenløve.

Men årsrapportene til Samtidsgalleriet Kunsthuset H7 & Galleri V17 Holding, som for øvrig ikke har hatt noen omsetning siden 2012, har ingen spor av Yvonne Stenersen. Selskapet ble etablert som tyrkisk restaurant og drev senere med kioskdrift, inntil Hedemark overtok aksjene og satte gallerinavn på det. Egenkapitalen er negativ, og galleriet er ikke momsregistret.

Yvonne Stenersen bekrefter vår mistanke om at hennes gründerskap i Hedemarks selskap ikke stemmer. “Har aldri hørt navnet hans tidligere, og har heller ikke startet noe galleri som er blitt overtatt av vedkommende”, skriver hun i en epost til Kapital.

(…) da jobbet han litt sånn … som dette her, grisa og styra fælt, han jobber i alle fall veldig, litt sånn impresjonistisk.
John Erik Hedemark om Werner Jensen

– Hva slags teknikker er det Werner Jensen bruker?

– Ut fra det lille jeg har sett – jeg har jo stått og sett i atelieret – han hadde jo verksted her for mange år siden. (…) da jobbet han litt sånn … som dette her, grisa og styra fælt, han jobber i alle fall veldig, litt sånn impresjonistisk, svarer Hedemark.

Kapital har fremlagt taksten og CVene til Werner Jensen og Jorunn Johansen, en annen kunstner Hedemark selger bilder av, for billedkunstnernes interesseorganisasjon Norske Billedkunstnere.

– Jeg kjenner hverken institusjonene, galleriene eller kunstnerne. Det står ingenting om kunstfaglig utdannelse eller annen skolering i CVene, og det er jo veldig sentralt. Det er derfor grunn til å tro at de er autodidakte. Det er selvsagt uproblematisk. Problemet relaterer seg til at det benyttes “takstbrev” i kunstomsetning, noe jeg er ukjent med, sier daglig leder Mari Aarre, og legger til:

– Vanligvis vil fagekspertise kunne gi gode takseringer og prisvurderinger, men dette henger jo nøye sammen med kunstners utstillingsfrekvens og offentlig og privat innkjøpshistorikk. Slik CVene fremstår her, vil det vanskelig kunne argumenteres for at prissettingen er riktig.

Aarre understreker at det ikke er noe prinsipielt galt i å selge kunst på denne måten.

– Utfordringen relateres til kjøpers muligheter til å få korrekt kunnskap om kunstnerskap og verkets reelle verdi. Og da mener jeg økonomiske verdi, fastslår Aarre.

Nedlagt galleri

Hvem som har malt bildene, vites ikke. Hvor mye verdt de er, vites ikke. Men “dokumentasjonen” fremstår som lureri. John Erik Hedemark spiller på til forveksling like navn med anerkjente gallerier og kunstnere. Og de aller fleste “galleriene” der kunstnerne han selger bilder av har hatt sine utstillinger, kan kobles til ham selv.

Både Kunsthuset og Galleri H7 er navn utledet av hans eget selskap, galleriene finnes ikke fysisk lenger, i den grad de har eksistert i det hele tatt. Galleri Nordstrand var et galleri, og et kjent navn. Hedemark overtok dette, men selskapet ble tvangsoppløst og slettet i mai 2010. Likevel fortsetter kunstnerne hans å ha utstillinger der, angivelige Werner Jensen så sent som i 2014. Mark & Moore Galleries, et navn som ligner på et amerikansk galleri, der Werner Jensen skal ha hatt hele 13 utstillinger mellom 2004 og 2014, er bare et nytt navn som Galleri Nordstrand fikk like før det ble tvangsoppløst i 2010. Det fremgår av Brønnøysund-registeret.

Gyldenløve kunsthandel, der Werner Jensen skal ha hatt utstilling både i 2004 og 2012, er det ingenting som heter. Derimot finnes Gyldenløwe Kunsthandel, med w, på Lambertseter. Galleriet avviser å ha stilt ut Werner Jensen.

Galleri Berntsen lyder kjent, og ifølge Hedemarks første opplysninger – han korrigerer dette i etterhånd – lå dette galleriet opprinnelig på hjørnet rett overfor Nasjonalgalleriet. Da vi påpeker at det vel var Kaare Berntsen Antikviteter som lå der, hevder han at det var utbrytere fra Kaare Berntsen Antikviteter og Blomquist Kunsthandel med flere som dannet Galleri Berntsen. Det nye Galleri Berntsen skal angivelig etter hvert skal ha flyttet til Tjuvholmen.

Galleri Berntsen fra de luftige merittlistene Hedemark produserer har ingen lokaler i dag, om det noen gang har hatt det. Det eksisterer heller ikke som selskap, opptrer bare på en Facebook-side – påført John Erik Hedemarks telefonnummer. Konfrontert med dette i etterhånd sier Hedemark at han jobber med Galleri Berntsen og at selskapet er “under etablering”.

To av Werner Jensens utstillinger skal ha vært i Sachs & Veneta Art Expo i London, og én er planlagt i Sachs & Veneta Art Expo i Los Angeles i 2017. Sachs & Veneta er uten andre spor enn de som fører til Hedemark selv. Eneste reelle galleri på Werner Jensens CV synes å være Galleri D 40 i Oslo, der Jensen skal ha deltatt på kollektivutstilling både i 2007 og i 2014. Dette avvises av Galleri D 40.

– Vi har aldri hatt noen utstilling av Werner Jensen, og vi kjenner ikke noe til kunstneren. Vi stiller oss helt uforstående, sier daglig leder Arne Danielsen i Galleri D40 til Kapital.

Jeg har klart meg med den formuen jeg har hatt.
John Erik Hedemark om alle nullene på selvangivelsen

Flere luftige CVer

John Erik Hedemark bekrefter at han også selger bilder av Jorunn Johansen, som annonseres på Finn. Werner Jensen “har samarbeidet mye med Jorunn Johansen”. Det heter også i annonsene for hennes malerier at “Vi har flyttet til kontorer med mange vinduer og har derfor et overskudd på malerier fra det tidligere kontoret.” Tilfeldigvis er også Johansens malerier kjøpt dyrt på Galleri Kunsthuset, Hedemarks “luftgalleri”, for så å selges billig på Finn. Det loves en takst fra samme galleri, og de elektroniske spor etter kunstneren begrenser seg til Finn og Facebook-siden “Jorunn Johansen Kunstner”, der det ikke finnes noe foto av kunstneren selv.

På Finn dukker også fotografen Erik Kron opp. Kron har tilfeldigvis stilt ut i akkurat de samme gallerier som Werner Jensen, og har ingen foto av seg selv på sin – nesten ikke besøkte – Facebook-profil. Det er så vidt vi kan se ikke spor på nettet, utover Finn og Facebook, etter denne fotografen. Erik Kron er ikke registrert i de norske ligningslistene.

Kjenner’n, ja! Ja, altså i den grad, ja altså jeg kjenner jo sikkert …
John Erik Hedemark om Werner Jensen

– Kjenner du Werner Jensen?

– Kjenner’n, ja! Ja, altså i den grad, ja altså jeg kjenner jo sikkert … har jo møtt de fleste kunstnerne som vi har bilder av. (…) Men i hvert fall, han bor i Berlin, har atelier der nede og jeg skal ned dit faktisk om 14 dager, da skal jeg nedover en tur, skal se om han har noe nytt, om jeg ryker på noe nytt.

Werner Jensen er innkjøpt av Politihøyskolen, heter det på CVen vi får i hånden av John Erik Hedemark i garasjen i Underhaugsveien. Mon det? Politihøyskolen finner ikke et eneste bilde signert Werner Jensen. Skolen har riktignok to usignerte bilder, der kunstner er ukjent. Men det er trykk, milevidt fra Werner Jensens uttrykk. Det meste tyder på at Werner Jensen ikke er innkjøpt av Politihøyskolen.

"Faller på sin egen urimelighet"

John Erik Hedemark mener at det “faller på sin egen urimelighet” at han skal ha funnet opp kunstnere. Han viser til Facebook og Finn.

– Du fremstiller Werner Jensen som en anerkjent og merittert kunstner, men alle galleriene du lister opp på CVen kan knyttes til deg, er nedlagt før utstillingen skal ha funnet sted eller vil ikke vedkjenne seg Werner Jensen som utstiller/kunstner?

– Hvis du anser det å stille ut i gallerier sammen med andre mer kjente kunstnere som anerkjent og merittert, så kan jeg støtte det til fulle. Jeg bruker ikke slike ord om kunstnere da det er et definisjonsspørsmål som er vanskelig å målsette, men ingen tvil om at kunstneren har stilt ut på de galleriene som står på hans liste. (…). Det at de andre galleriene ikke kan vedkjenne seg kunstneren får stå for deres egen regning.

Hedemark vil ikke oppgi presise adresser på galleriene eller kontaktdata på kunstnerne. 

Konfrontert med at taksten han fremla var utstedt av hans eget firma og undertegnet med tidligere samboers etternavn, sier Hedemark at han har solgt seg ut av dette firmaet. Da Kapital hentet ut sist leverte årsregnskap (2014) fra Brønnøysund, var det levert av Hedmark selv, så sent som 13. juni 2016. Hedemark fremholder at på grunn av problemer med oppgjøret er han likevel fortsatt oppført som eier.

Ikke noe å lure på

Tidligere samboers signatur vil han ikke kommentere, men mener taksten utelukkende inneholder faktaopplysninger og dermed er reell.

– Eksisterer Werner Jensen i det hele tatt? Kan vi få kontaktdata/fødselsdato eller lignende som kan bekrefte mannens eksistens og kunstnerskap?

– At Werner Jensen eksisterer er det vel ikke så mye å lure på, bildene er jo der og var malt, så hvis ikke Kapital mener at de har blitt printet eller på annen måte automatisert i produksjonen, så må det jo være et godt fysisk bevis på at kunstneren eksisterer.

– Også CV-opplysningene om Jorunn Johansen og fotografen Erik Kron er påfallende – kan du oppgi kontaktdata eller annet som kan bekrefte disse “kunstnernes” eksistens?

– Se mitt svar over.

– Er Sachs & Veneta-firmaet reelt?

– Sachs & Veneta Art Finance er ikke et firma, det er kun en gruppering med investorer som går sammen og finansierer kunstnere som jobber mot større utstillinger som er kapitalkrevende. Det fungerer slik at det blir lånt inn penger til de prosjekter som de ønsker å være med på for så å få oppgjør etter endt utstilling, så derfor ikke noe registrert firma pr. dags dato.

– Du gav oss uriktige opplysninger om filialen Pilestredet 73, noe slikt har aldri vært der?

– Jeg sa ikke noe om noen filial i Pilestredet 73, jeg sa at vi hadde hatt kontorer i bygget, aldri noen ”filial”, og at det var fraflyttet og at det var resten av interiøret som sto igjen som ble lagret i bygget.

– Det var heller ikke Yvonne Stenersen som hadde startet Samtidsgalleriet Kunsthuset H7 & Galleri V17?

– Jeg sa ikke at hun hadde startet Samtidsgalleriet Kunsthuset H7, jeg sa at Yvonne Stenersen hadde startet galleridrift i Frognerveien, som huset Kunsthuset sine gallerilokaler i sin tid.

– Har Samtidsgalleriet Kunsthuset H7 i det hele tatt eksistert som galleri? I så fall på hvilken adresse og i hvilket tidsrom?

– Ja, det har eksistert som galleri i flere år, se Brønnøysundregisteret. Det har hatt flere gallerier på Frogner i Oslo, ref. CV Werner Jensen samt bilder lagt ved i annonsene og på Facebook.

Hedemark avviser at det er ham selv som har opprettet Facebook-sidene til kunstnerne og galleriene.

Lever på formue

– Du har en rekke år hatt null i inntekt, formue og skatt. Hvordan henger dette sammen?

– Jeg har vært selvstendig næringsdrivende og investor og ikke hatt behov for å ta ut lønn i perioden, har klart meg med den formuen jeg har hatt, samt tilbakebetaling av lån jeg tidligere har gitt ut privat og nå fått tilbake over lang tid, samt ikke minst salg av overskuddsinventar som jeg ikke lenger har hatt bruk for eller plass til.

Hedemark sier Samtidgalleriet Kunsthuset har hatt null i omsetning siden 2013 fordi det kun har stilt lokaler til disposisjon for kunstnere, og “dette fungerte heller dårlig”. Videre sier han at det ikke har hatt momspliktige inntekter.

– Det kan se ut som du finner opp kunstnere og CVer, opererer med gallerier som ikke eksisterer og produserer falske takster. Er ikke dette å lure folk?

– Hvordan man kan finne opp en kunstnere er for meg en gåte. At en eller flere kunstnere velger å forbli uten egen hjemmeside eller ønske om å la deres person forbli anonyme, må faktisk være lov. At maleriene eksisterer, er vel hevet over enhver tvil.

– I den grad du er kjent i kunstmiljøet er det som en som ikke gjør opp for seg?

– Det er ingen tvil om at det til tider har vært betalingsproblemer i fortiden, med en til tider tung galleridrift som ikke genererer nok kontanter i kassa. Men den som lever får se, og nye mindre kapitalkrevende prosjekter er godt i gang, sier John Erik Hedemark.