– Vi åpnet fem varehus i løpet av 30 dager, forteller Kramer.
– Og de er der fortsatt?
– Ja, alle de varehusene vi har etablert siden 2014 er fortsatt i drift og gjør det bra. Til sammen har vi 36 varehus i Norge nå.
Etter starten i Sverige og utvidelsen til Norge er Rusta nå til stede i fire land. Mest nordisk, men nå også med ferske etableringer på kontinentet. - I Finland kjøpte vi nylig opp Hong Kong-kjeden med 25 butikker, og der holder vi akkurat nå på med å skru opp vår logo.
Tyskland er nå også i ferd med å bli et Rusta-land med så langt tre etableringer. – Der er vi under oppbygging, sier Kramer.
Svensk billigkjede: Daglig leder Erlend Kramer i Rusta har nå fått på plass 36 varehus med de gul-sorte fargene. Foto: Johnny Vaet Nordskog
Sminke og godterier
– Andre svenske kjeder som Jula og Clas Ohlson er de viktigste konkurrentene?
– Det er vanskelig å identifisere konkurrentene. Vi er en tydelig lavprisaktør som selger hjem- og fritidsprodukter til massemarkedet. Vårt fokus er innenfor livet hjemme, med enkle gjør det selv-produkter og interiør. Jula og Clas Ohlson har gjerne litt tyngre verktøy, det har ikke vi, fortsetter den norske Rusta-sjefen.
I Norge har kjeden også klart å bli et populært valg for kunder som vil ha tradisjonelle forbruksvarer. – Sminke, sjampo, vaskemidler og godterier er markeder der vi har etablert oss veldig godt i Norge.
– Og alle varene kommer fra Kina?
– Neida, vi har egne innkjøpskontorer i både Kina, Vietnam og India som følger opp produksjon og logistikk i de landene, men en stor andel av sortimentet kommer også fra nordiske og norske leverandører. For eksempel innenfor maling og tapet.
Innenfor varehandel handler de meste om logistikk, og alle varene triller inn på den sentrale distribusjonssentralen i Norrköping der 300 ansatte holder orden på 120.000 kvadratmeter.
2019 2018 2017
Omsetning 1.030 776 568
Årsresultat 18 22 16
Ansatte: 525
Bransje: Varehuskjede