Motehotell i særklasse
Nå kan du sjekke inn på luksushoteller designet av eksklusive motemerker som Christian Louboutin, Karl Lagerfeld – og muligens også Louis Vuitton. Men det vil koste skjorta.
Hva har Armani, Bulgari og Versace til felles, ved siden av å være noen av verdens mest ettertraktede luksusmerker? De har alle klistret det berømte navnet sitt på hoteller og eiendommer. Det har Karl Lagerfeld og Christian Louboutin nå også gjort. I tillegg svirrer ryktene om at Louis Vuitton skal åpne sitt første hotell i Paris. Oh la la! Adressen skal være ingen ringere enn Champs-Élysées, ifølge nettstedet Fashion Network.
De er heller ikke de eneste nykomlingene som entrer hotellverdenen. I vinter fikk en av britenes nasjonalskatter, sir Paul Smith, designe en suite på ærverdige Brown’s Hotel i London. Moteskaperen fikk tilsynelatende frie tøyler til å sette sin berømte quirkiness på hotellrommet, med elementer som en banan i brass som dørhåndtak.
Denne sommeren åpner The Karl Lagerfeld på Grand Lisboa Palace Resort i Macau, sør i Kina. Det overdådige hotelltårnet er designet i sin helhet av den ikoniske motedesigneren med samme navn, og ble hans siste interiørprosjekt før han gikk bort i 2019 – i en alder av 85 år.
Allerede over inngangspartiet drar man kjensel på designeren og hans signaturstil via et kamélignende portrett, med mørke solbriller, høy skjortekrage og det lange, hvite håret i hestehale.
The Karl Lagerfeld Macau
Hotelltårn på Grand Lisboa Palace Resort i Macau, sør i Kina som åpner sommeren 2023. Designet av Karl Lagerfeld før hans bortgang i 2019, eies av SJM Resorts S.A og tilbyr 271 rom, Mesa restaurant, book lounge, spa, gym og innendørs- og utendørsbassenger.
Alle 271 rom blander spenstige farger og mønstre hvor klassisk kinesisk design møter vestlig estetikk – et aldri så lite must i Grand Lisboa Palace-universet. Alt visstnok designet av Lagerfeld ned til hver minste detalj, fra slåbrokene til sengetøyet.
I hotellets såkalte book lounge kan mote-fansen utvide sinnet med over 4.000 håndplukkede bøker. Med en privat samling på over 300.000 bøker var Lagerfeld selv kjent som en ihuga lesehest.
Prisen for en bit av Lagerfeld-universet er ikke så verst – fra 277 dollar pr. natt, tilsvarende drøyt 3.000 kroner. Frister glorete, italiensk luksus mer enn fransk og kinesisk estetikk, kan man alltids sjekke inn på nabotårnet, Palazzo Versace Macau.
En skoelskers drøm
Et sted som allerede har åpnet dørene, er Christian Louboutins portugisiske boutiquehotell Vermelho Melides.
En liten kjøretur unna pulserende Lisboa finner man den verdensberømte skodesignerens første hotell, i den pittoreske landsbyen Melides. Byen ble i fjor omtalt av Condé Nast Traveler som Portugals “neste store badeby”. Designeren har eid ulike hjem i Portugal siden 90-tallet og falt for den lille, vakre byen for flere tiår siden, da han kjørte forbi Melides på vei hjem fra sykehuset etter å ha skadet seg under utarbeidelsen av en skokolleksjon.
Vermelho betyr “rød” på portugisisk og er et subtilt nikk til Louboutins ikoniske røde såle. Hotellet som åpnet i april består kun av 13 rom, nøye dekorert i en eklektisk miks med både portugisiske detaljer som fargerike fliser, men også objekter som spiller på designerens franske og egyptiske bakgrunn – samt hans mange eksotiske reiser.
Vermelho Melides
Boutique-hotell i Melides, Portugal som åpnet i april. Christian Louboutins første hotellprosjekt, som eies av Marugal-gruppen. Inneholder 13 rom, restaurant, bar, utendørs basseng og spa.
Obligatoriske fasiliteter som restaurant, bar, spa, basseng, hage og terrasse gjør dette til den perfekte getaway’en. Men det koster. På Booking.com ligger det rimeligste rommet, en king suite med ekstra stor dobbeltseng, på cirka 20.000 kroner for to netter i juli. Det er prisen for to–tre par Louboutin-hæler. Suiten med utsikt over hagen koster rundt 42.000 kroner for to netter.
– Jeg innså at mange mennesker fantaserer om å designe eller eie et hotell. Jeg liker å gjøre drømmene mine til virkelighet. Derfor ble Vermelho født, sier Louboutin i en pressemelding.
Grunnleggende skifte i luksusforbruk
Olga Gjerald, førsteamanuensis i serviceledelse ved Norsk hotellhøgskole på Universitetet i Stavanger, synes tendensen med motehus og -merker som går inn i hotellnæringen viser hvordan merkenavnene jobber med å utvide sin virksomhet utover tradisjonelle områder – og utvide sin innflytelse i en rekke ulike bransjer.
Karl Lagerfeld
Tysk Paris-basert moteskaper født i 1933 i Hamburg og som døde i 2019. Kreativ direktør i Fendi fra 1965, og i Chanel siden 1983. Lanserte sitt selvtitulerte merke i 1984.
– Motehus har lenge samarbeidet med luksushoteller gjennom å levere eksklusive produkter til hotellene. “Motehus-hotell” gir mulighet til å diversifisere sin virksomhet og øke sin globale tilstedeværelse enda mer, sier Gjerald.
Hun mener det hele er forankret i et grunnleggende skifte i luksusforbruk de senere årene – fra det å eie til det å være.
– Dette er også en del av noe som kan være beskrevet som conspicuous consumption, altså forbruk som er rettet mot å demonstrere ens sosiale status. For motehusene gir det dem muligheten til å utvide sin merkevare og skape en mer helhetlig opplevelse for kundene som ikke bare inkluderer produktene deres, men også en opplevelse ved å bo på hotellet.
Sett fra hotellenes side kan det å samarbeide med et velkjent motehus tiltrekke en ny kundegruppe som er interessert i mote og design eller i å bygge sin sosiale identitet – som at “jeg er en person som er interessert i mote og design”, mener Gjerald.
Christian Louboutin
Fransk skodesigner født i 1963 i Paris. Åpnet sin første skobutikk i 1991, og oppfant den røde signatursålen i 1992. Lanserte skinnprodukter som vesker året etter.
– I tillegg kan samarbeidet også føre til at hotellene får tilgang til eksklusive designelementer og produkter som kan utvikle hotellets estetikk og gi gjestene en spesiell opplevelse.
Motejournalist: – En ekstra piff på ferien
Sissel Hoffengh, motejournalist i Dagsavisen, tror det for designere kan være “en spennende utfordring å utfolde seg kreativt og utvide horisonten fra klær og duft til møbler og interiørdesign”.
– Moteskapere har gjerne skapt egne visuelle univers rundt sine kolleksjoner, så jeg vil tro det oppleves nesten naturlig å trekke tråden videre til interiør, kanskje til og med arkitektur, sier Hoffengh. – For forbrukere som er interessert i mote, kan det sikkert sette en ekstra piff på ferien å bo på et hotell innredet av favorittdesigneren.
I tillegg er det hele business-smart, påpeker hun.
– Dette handler også om å nå målgruppen. Folk som har råd til å bo på såkalte fashion-hoteller er også mennesker med god nok økonomi til å handle luksusvarer. Formålet med de fleste merkevare-samarbeid er å engasjere og begeistre sine respektive kunder ved å gi dem noe av merverdi, enten det er et produkt i begrenset opplag eller et unikt tilbud.
Formålet med de fleste merkevare-samarbeid er å engasjere og begeistre sine respektive kunder ved å gi dem noe av merverdi, enten det er et produkt i begrenset opplag eller et unikt tilbud.Sissel Hoffengh, motejournalist
Det kan gjøres i form av opplevelser eller tilbud om kjøp av eksklusive produkter, for når folk er på ferie, er mange også i shoppingmodus, mener Hoffengh.
– Mange faktorer som kan påvirke hotellenes popularitet
Vil hoteller signert motehus faktisk trekke flere gjester dit?
Førsteamanuensis Gjerald synes det er vanskelig å si, ettersom det avhenger av en rekke andre faktorer som beliggenhet, målgruppe, fasiliteter og design-estetikk.
– Motehus-designede hoteller kan absolutt tiltrekke seg en spesiell gruppe gjester som er interessert i mote og design, og som ønsker å bo på et hotell som reflekterer deres interesser, sier hun.
Disse gjestene kan være villige til å betale en høyere pris for å oppleve et hotell som er designet av et motehus, tror Gjerald.
Samtidig er det mange andre faktorer som påvirker hotellenes popularitet.
– For mange reisende kan det være viktigere å ha en god beliggenhet eller tilgang til fasiliteter som svømmebasseng eller spa, enn å bo på et hotell som er designet av et motehus.