+ mer
Arktisk ferie: Ekspedisjonsbåten Valiente med stålskrog og bekvemmelige lugarer tar gjester opp og ned til Svalbard, men du trenger ikke ha 70-foter for å seile langs kysten i Nord-Norge. Foto: SeilNorge/ Mats Grimsæth

Legg seilturen til Nord-Norge

Antallet seilbåter langs “verdens vakreste kyst“ er i ferd med å ta seg opp. Og du trenger ikke ha yacht eller ekspedisjonsfartøy for å klare turen.

Av Norges om lag 30.000 seilbåter med overnattingsmulighet befinner de fleste seg i Sør-Norge. Mange velger å bruke båten langs sørlands- og svenskekysten og muligens ta en tur til Danmark. Å seile båten til Nord-Norge blir av mange vurdert som for tøft – eller for langt. Det er kanskje fordi de ikke vet nok om farvannene i nord, hvor det sjelden er trangt om plassen.

– Alle som har vært i Nord-Norge blir slått av at naturen er helt spinnvill. Å seile der er som å gå fjellturer i Lofoten hele tiden. Du ferdes langs verdens vakreste kyst. Det er fint langs sørlandskysten også, men det er mye, mye mer spektakulært nordover. Det er klarere og grønnere vann og høye fjell, sier eventyreren, skribenten og fotografen Magne Klann.

Alle som har vært i Nord-Norge blir slått av at naturen er helt spinnvill. Å seile der er som å gå fjellturer i Lofoten hele tiden. Du ferdes langs verdens vakreste kyst.
Magne Klann, eventyrer

1.000 nautiske i jolle

I mai 2018 seilte Son-mannen fra Nordkapp til Lindesnes i en 13-fots jolle. 50-åringen satte verdensrekord for seilas i enmannsjolle og brukte en måned på turen, hvor han tilbakela rundt 1.000 nautiske mil. Turen resulterte i boken Norge om babord.

Det går an: Eventyrer og skribent Magne Klann seilte Nordkapp til Lindesnes i en 13-fots jolle. Han bruke en måned på turen. Foto: Magne Klann

– Er det flere som tar turen nordover i seilbåt nå?

–Ja, flere og flere gjør det. Og veldig mange snakker om å gjøre det. Og de som gjør det – snakker varmt om opplevelsen etterpå. Jeg tror vi kan snakke om en trend i en tidlig fase, sier Klann.

– Hvorfor velger flere å seile nordover?

– Det er en kombinasjon av flere ting. Når nordmenn må feriere i hjemlandet, har all utendørsaktivitet i Norge fått et voldsomt oppsving. Blant seilere er det blitt vanligere med store båter som går litt fortere, og dermed får man større aksjonsradius. Flere har vært ganske mye langs Skagerakkysten og har fått behov for å utvide horisonten litt. Da kan man velge å seile til England, Østersjøen eller oppover norskekysten. Andre seiler til Middelhavet eller over Atlanteren. Alle slike typer seilturer blir mer vanlig, sier Klann.

Flere har vært ganske mye langs Skagerakkysten og har fått behov for å utvide horisonten litt. Da kan man velge å seile til England, Østersjøen eller oppover norskekysten
Magne Klann, eventyrer

– Åpne strekk langs norskekysten som Stadt og Hustadvika får folk til å skjelve i buksene, er det grunn til det?

– Det er absolutt grunn til å ha respekt for de stedene du nevner og havet generelt, men jeg tror personlig jeg hadde en overdreven frykt for Nord-Norge. Jeg tenkte at der blåser det alltid “kjepper og spyd“ og at det er mye farligere å seile der enn Sørlandet. Og det tror jeg at jeg kan si at ikke stemmer. Lindesnes er kanskje like farlig som de stedene du nevner, i hvert fall på sommerstid, når de fleste seiler. I mai da jeg seilte fra nord til syd, er det i snitt mer vind på Lindesnes enn på Nordkapp. Og i sør er det gjennom våren og sommeren en solgangsbris som ofte kommer opp i liten til stiv kuling. I Nord-Norge er det faktisk lite vind om sommeren, men når den først kommer, kan det blåse mye. Det handler alltid om å ha respekt, følge med på værmeldingen og alltid legge inn en sikkerhetsmargin.

Historisk overnatting: Magne Klann seilte fra Nordkapp til Lindesnes i en jolle. Om nettene dro han båten på land og sov i telt – eller under båt og seil som fiskerne i nord gjorde før i tiden. Foto: Magne Klann

– Hvilken værmelding bruker du?

– Alle baserer seg mye på den samme informasjonen. Jeg pleier å bruke to forskjellige, bare for å dobbeltsjekke og fordi de visualiserer på ulik måte. Appen Windy er veldig godt visualisert og gir kjapt en god oversikt over et større område. I tillegg bruker jeg Yr, sier Klann og legger til et tips. 

For på sjøen er det kraftig vind som kan sette deg i livsfarlige situasjoner, ikke regn.

De gangene værmeldingen bommer kommer gjerne drittværet noen timer før eller seinere eller varselet kan bomme litt geografisk.
Magne Klann, eventyrer

– Jeg sjekker alltid værmeldingen for fyret lengst ute i havgapet for der jeg skal befinne meg. Så kan man heller prøve å tenke selv hvor mye det kommer til å blåse inne i fjorden. Og sjekk gjerne et sted litt lenger opp og litt lenger ned langs kysten også. De gangene værmeldingen bommer, kommer gjerne drittværet noen timer før eller senere, eller varselet kan bomme litt geografisk. Hvis det er meldt storm i Bergen, kan det hende at den stormen slår inn i Haugesund eller på Stadt i stedet.

Bruk den båten du har

– Hva slags båt og utstyr bør man ha om man skal begi seg rundt Lindesnes og oppover norgeskysten?

– Man bør bruke den båten man har. Jeg skal vedgå at det nok er for spesielt interesserte å seile en jolle som jeg gjorde. Men jeg har bevist at det er mulig. En helt vanlig turbåt er helt supert. Sikkerhet handler mer om holdninger og kunnskaper enn om størrelse på båten og mengden sikkerhetsutstyr.

Jeg opplevde egentlig ikke noe som var farlig. Det jeg opplevde var at jeg ikke hadde den kontrollen som jeg liker å ha.
Magne Klann, eventyrer

– Var du redd underveis?

– Ja, men jeg opplevde egentlig ikke noe som var farlig. Det jeg opplevde, var at jeg ikke hadde den kontrollen som jeg liker å ha. Det verste var faktisk den aller første dagen. Og det som gjorde at jeg ble redd var vindstille, og ikke storm. Jeg hadde seilt lenge, var blitt dyktig sliten og så døde vinden. Jeg trodde jeg skulle være fremme til overnattingsstedet om en time, men plutselig innså jeg at det uten vind kunne ta to eller opptil fire timer. Da begynte jeg å lure på om dette skulle gå og om dette ikke var noen god idé likevel. Det er klippekyst ved Nordkapp, så det er ikke så mange steder man kommer i land oppi der, forteller Klann, som fattet nytt mot etter en god natts søvn og en prat med sønnen sin på telefon.

En måned med sjøsprøyt: Magne Klann var aldri redd når det blåste friskt på vei fra Nordkapp til Lindesnes. Når vinden døde helt, var det verre. Foto: Magne Klann

– I tillegg var noen situasjoner hvor det blåste mye, men jeg hadde alltid en plan B og pushet ikke grenser, så det gikk stort sett greit hele veien sørover.

– Hva skulle du bevise ved å seile dette lange strekket i en så liten båt?

– Jeg liker å seile, jeg liker å være på tur og jeg har en egen fascinasjon for havner og steder å stoppe opp underveis. Båten var så lett at jeg kunne bære den i land, dermed kunne jeg overnatte på små, ubeskyttede holmer helt ute i havgapet, ettersom jeg slapp å lete etter trygge havner for natten, i fall det skulle blåse opp, forteller Klann, og legger til at opplegget for turen også hadde en historisk dimensjon.

– Nordmenn har ferdes langs kysten i veldig små båter i flere hundre år. I Nord-Norge var det helt dagligdags å bruke båter på den størrelsen jeg seilte til transport og fiske hele året. Når fiskerne var på litt lengre turer dro de båten i land og sov under den. Det tenkte jeg var en kul greie som jeg kunne prøve på. Jeg tok riktignok med meg telt i tillegg, men jeg sov under båt og seil en god del netter. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg følte jeg fikk kontakt med noe historisk norsk.

I min bevissthet var det veldig skummelt med Nord-Norge, men egentlig er det tryggere på grunn av alle stedene der man er beskyttet av skjærgård og øyer,
Magne Klann, eventyrer

– Hva er annerledes med å seile nordpå enn i smulere farvann sørpå?

– Mye mer spektakulær natur er nevnt, en annen ting er: Langs sørlandskysten må du veldig ofte ut i åpent farvann når du skal til neste by. Hvis du for eksempel skal fra Kragerø til Risør, må du passere endel åpent hav. Store deler av norskekysten nordover er veldig godt beskyttet. Du kan for eksempel gå hele Helgelandskysten bak et mylder av øyer. Det kan blåse kuling og du kan likevel ha flatt vann! Man ser det når man kikker på kartet – i min bevissthet var det veldig skummelt med Nord-Norge, men egentlig er det tryggere på grunn av alle stedene der man er beskyttet av skjærgård og øyer, avslutter Klann.

Kjøpte “Himmelblå”

Vakker natur og muligheter for seiling nordpå var blant grunnene til at seilgründer Emil Casper Engebrigtsen (37) inviterte med seg fire–fem gode venner som partnere og satset på opplevelsesturisme i Nord-Norge. 

Etter hvert kom samboer Linda Øverli Nilsen (37) med på laget, og nå har de base på Ylvingen blant Vega-øyene på Helgelandskysten i Nordland. Øya er også kjent fra NRK-serien “Himmelblå”, som ble sendt fra 2008 til 2010. 

Etter 12 års drift år er SeilNorge blitt landets ledende arrangør av seilkurs, seilturer og ekspedisjoner i Norge og Arktis. Selskapet tilbyr en mulighet for å seile i nordlige farvann for alle som ikke har egen båt, eller som ikke våger eller har tid til å seile egen skute oppover.

Upåklagelig beliggenhet: SeilNorge har base på Ylvingen blant Vega-øyene på Helgelandskysten i Nordland. Øya er også kjent fra NRK-serien “Himmelblå“. Foto: SeilNorge/ Mats Grimesæth

– Flere og flere får øynene opp for å seile nordover. I 2015 gjorde vi et stunt og seilte fra Lindesnes til Nordkapp på en uke, bare for å vise at det ikke tar så lang tid som mange tror, forteller Engebrigtsen. 

Mens det begynner å bli vanskelig å finne gode ankringsplasser sørpå i høysesongen, kan man velge og vrake i flotte muligheter i nord, nesten uten konkurranse fra andre båtfolk. 

Emil Caspers far er vokst opp på Ylvingen, og sønnen og samboeren så mulighetene for å skape et levebrød ved å by på storslått natur og tilgang til mange små reiselivstilbud som vokste frem i regionen.

I 2015 gjorde vi et stunt og seilte fra Lindesnes til Nordkapp på en uke, bare for å vise at det ikke tar så lang tid som mange tror
Emil Casper Engebrigtsen, seilgründer

– Vi tenkte at det er ikke noen grunn til at nordmenn må reise ut av landet for å dra på ferie når vi har så mye å by på i Norge. Veldig mange små restauranter og andre tilbud hadde oppstart i 2009 og 2010, omtrent samtidig som vi startet opp. Men vi så at det ikke var så lett å reise til disse flotte stedene. Derfor tenkte vi at vi skulle lage noen skikkelig kule turer hvor vi bruker seiling som aktiv transport mellom disse perlene. Samtidig lærer man å seile og jobber seg frem på egen hånd. Det gir en helt annen opplevelse enn å sitte på hurtigbåten, forteller Engebrigtsen, som jobber for at å feriere i seilbåt skal bli et alternativ for flere.

Frisk skole: Å lære folk å seile er en del av opplegget som SeilNorge tilbyr under turene på blant annet Helgelandkysten. Foto: SeilNorge/ Truls Rosenkrantz

– Vi er opptatt av at det vi gjør er bærekraftig og at vi lærer folk å seile. Vi fikser vår egen mat, og kommer tett på folk og kulturen, fordi vi er små grupper og kommer i små båter, fortsetter han og legger til at når man ferdes i båt, unngår man hele turistkaoset i Lofoten som en del steder har opplevd som følge av kraftig økning i turiststrømmen.

Vi fikser vår egen mat, og kommer tett på folk og kulturen, fordi vi er små grupper og kommer i små båter,
Emil Casper Engebrigtsen, seilgründer

– Lofoten har lykkes veldig godt og blitt en internasjonal merkevare, samtidig begynner lokalbefolkningen å klage på at det begynner å bli for fullt. Det merker man ingenting til når man kommer med båt.

Gjestene må jobbe selv

SeilNorge har fem seilbåter fra 35 til 70 fot og har knyttet til seg et tredvetalls skippere og instruktører, pluss mye seilkyndig mannskap. Resten av jobben gjør deltagerne på turene selv.

 – Vi skaper en trygg og sikker arena for prøving og feiling, utfordring og mestring, enten det er bak roret på båten, med stegjern på en isbre, på ski ned en fjellside eller med et fotokamera i toppen av masten, heter det på hjemmesiden. 

Selskapet arrangerer turer hele året med ulik varighet og innhold. Fra weekend-kurs i seiling i Oslofjorden til ekspedisjoner til Svalbard, Island og Grønland. 

I løpet av året skal SeilNorge gjennomføre en emisjon hvor de planlegger å hente inn 20 millioner kroner. Pengene skal gå til å satse hardere, kjøpe flere båter og få mer kraft i markedsføring og salg.

Bedre enn Ibiza? Seiling i Lofoten byr på vakre omgivelser, som her i Henningsvær. Foto: SeilNorge/ Simon Fosshaug

– Vi har hele veien hatt store ambisjoner med SeilNorge. Nå har vi brukt 12 år på å bygge erfaring og bli lønnsomme. De neste 10 årene skal vi skalere opp dette, legger Engebrigtsen til.

Pandemien har imidlertid gjort det siste året veldig krevende.

Vi hadde rekord-booking på turene vi gjør på Helgelandskysten og i Lofoten. Alt ble booket på noen uker i mai og juni.
Emil Casper Engebrigtsen, seilgründer

– Vi hadde mange utenlandske kunder på ski- og seil-turene i fjor som ikke kunne komme, og vi tapte derfor mange penger. Disse turene ble utsatt til i år, men har nå blitt utsatt nok et år til 2022. Derimot ble sommersesongen på fastlandet veldig god. Vi hadde rekord-booking på turene vi gjør på Helgelandskysten og i Lofoten. Alt ble booket på noen uker i mai og juni. På turer til og fra Svalbard hadde vi derimot en dårlig sesong med få bestillinger og kapasitetsbegrensninger på grunn av smittevern. Det gjorde det vanskelig å tjene penger, men vi kjørte endel turer bare for å gjennomføre, sier seilgründeren.

Ikke hvilehjem: Selv om gjestene jobber som mannskap underveis, er det lov å ta en strekk i hengekøya. Foto: SeilNorge/ Mats Grimsæth

Etterspørselen etter seilkurs har vært stabilt høy, og kurs har blitt gjennomført hver helg både i Nord-Norge og fra Aker Brygge i Oslo. Seilkursene koster fra 6.250 kroner pr. helg. Det koster fra 16.000 kroner for å være med SeilNorge på tur i en uke, inkludert mat og program. Svalbard-turene med 70-foteren, ekspedisjonsbåten Valiente med stålskrog, ligger mellom 40.000 og 60.000 kroner pr. uke.

Reise
Aktuelt nå