Lederstillinger omtales ofte som en livsstil. Stillingene krever ofte tilgjengelighet nærmest 24 timer i døgnet, mye ansvar, og de blir også til tider beskrevet som svært ensomme. Til tross for at han selv er leder, mener den nye sjefen for Økokrim, Pål Lønseth, at unge virkelig bør vurdere om de faktisk vil ha lederansvar eller ikke.
Kapital-sommer: Lederintervjuet
I sommer intervjuer Kapital samfunnstopper om arbeidsliv og ledelse. Neste ut er Pål Lønseth, nåværende sjef i Økokrim.
Lønseth er utdannet candidatus juris fra Universitetet i Bergen. Han har vært blant annet dommerfullmektig ved Asker og Bærum herredsrett (2000–2001), statsadvokat ved Oslo statsadvokatembeter (2001–2005) og juridisk rådgiver for FN i Afghanistan (2005–2006). I tillegg har han vært statsadvokat ved Det nasjonale statsadvokatembetet for bekjempelse av organisert og annen alvorlig kriminalitet fra 2006–2009. Han var statssekretær (AP) for justis- og beredskapsminister Grete Faremo fra 2009 til regjeringsskiftet etter stortingsvalget i 2013. I 2013 ble han partner og leder for granskningsenheten i PwC i Norge. I juni 2020 ble han utnevnt til sjef for Økokrim.
– Det viktigste er kanskje at man tenker grundig igjennom om man faktisk ønsker å bli leder. Jeg tror noen blir det uten å ha tenkt gjennom om man faktisk vil like arbeidsoppgavene og arbeidsmengden som følger med, sier Økokrim-sjefen.
Stor tro på involvering
– Hvem er ditt forbilde som leder?
– Jeg har ingen spesielle forbilder, men tar nok med meg elementer fra mange gode ledere jeg har hatt opp gjennom årene. Jeg stort sett vært heldig med mange dyktige ledere over meg, både i offentlig og privat sektor. Men jeg har også observert episoder som jeg ikke synes har vært håndtert veldig godt, og jeg håper jeg har tatt med meg lærdom fra slike tilfeller også.
– Har du en ledelsesfilosofi?
– Jeg har stor tro på å involvere medarbeidere bredest mulig, både enkeltvis og gjennom tillitsvalgte. Da får man et best mulig grunnlag for å kunne jobbe sammen i fellesskap mot en retning.
Jeg har stor tro på å involvere medarbeidere bredest mulig, både enkeltvis og gjennom tillitsvalgte. Pål Lønseth, Økokrim
Lønseth sier han er opptatt av at ansatte og ledelse skal operere som en enhet, et "vi". Men samtidig skal ansatte på alle nivåer ha rom og mulighet til selvstendig løsning av oppgaver.
– Det handler om å ha trygget til å gi ansvar og anerkjennelse, og styrke nok til å ta ansvar når noe går i feil retning. Man må stå for noe, både innad og utad. Vingling tar seg sjelden godt ut, selv om det må være lov å justere litt kurs underveis også. Og så tror jeg gode ledere må være veldig tilgjengelige for organisasjonen og involvert i den daglige virksomheten. Hvis man fjerner seg fra den blir man fort irrelevant som leder også.
– Hvordan har du utøvd lederskap i "disse coronatider"?
– Jeg tror det er viktig å være tilgjengelig og synlig som leder. I coronatider er det ekstra krevende fordi man ikke har de vanlige formelle og uformelle kontaktpunktene med de ansatte. Heldigvis lever vi i en tid hvor digitale møteflater avhjelper utfordringene noe.
Byttet til offentlig sektor: Pål Lønseth ble den nye sjefen i Økokrim godt inne i pandemien. Foto: NTB Scanpix
Flittig bruk av disse verktøyene er noe Lønseth har jobbet med å lære seg gjennom våren. Han forteller også at han snakker mye mer en-til-en på telefon enn det han gjorde før.
– I kommunikasjonen er det viktig å være ærlig på utfordringene, sier han.
Det gjelder å være tilpasningsdyktig
I mars jobbet Lønseth fortsatt i privat sektor. Der var det viktigst for ledelsen å sikre en trygg arbeidsplass, ettersom stor personlig usikkerhet kunne følge om bedriftens oppdragsmengde falt drastisk. Situasjonen i offentlig sektor er annerledes.
– I den delen av offentlig sektor jeg kjenner vil oppgavene bestå og heller bli flere. Oppi dette gjelder det å være tilpasningsdyktig for nye muligheter og utfordringer. Det gjelder for begge sektorer. Det krever hard arbeid å prøve å være i forkant av endringene som vil komme, og forberede organisasjonen på det.
– Er det norske arbeidslivet effektivt nok?
– Jeg tror det definitivt er rom for økt effektivitet. I arbeidet med å forbedre effektivitet tror jeg imidlertid man som leder må vokte seg for å gå for raskt frem slik at man skader det utrolig viktige samarbeidet mellom ledelsen og ansatte. Jeg er helt sikker på at effektiviteten vil stupe hvis den tilliten som i stor grad er særegent for norsk arbeidsliv kastes ut med badevannet.