Startet netthandelssuksess fra kjøkkenbenken

I Gründerpraten denne uken møter vi trønderen Silje Landevåg. Hun bygget opp nettbutikken Get Inspired, som omsatte for 400 millioner kroner i fjor, fra kjøkkenbenken i sin lille Oslo-leilighet. Nå satser hun på ny med investeringsselskapet “Do it with passion by Silje”.

Støtte hjemmefra: Silje Landevåg fikk støtte fra foreldrene sine, som også er gründere, til å tørre å satse på sitt første selskap, netthandelstjenesten Get Inspired.  Foto: Stian Engh-Halstvedt
Jobb

I Kapitals nettspalte Gründerpraten ønsker vi å bli bedre kjent med Norges yrende gründermiljø.

Neste kvinne ut er Silje Landevåg, gründer av netthandelstjenesten Get Inspired, som hun i desember solgte deler av for å satse på ny. Denne gang for å bygge opp investeringsselskapet “Do it with passion by Silje”. Hennes første investering var i det Trondheimsbaserte investeringsselskapet Salvesen & Thams, som står bak blant annet Sabrura, Jordbærpikene og Big Bite.

42 millioner kroner i overskudd

Landevåg begynte å bygge nettbutikken Get Inspired fra kjøkkenbenken i sin lille Oslo-leilighet i 2009. Siden den gang har selskapet vokst i rekordfart, og har i dag 3.300 kvadratmeter lagerplass og 70 ansatte. 

Sortimentet er fylt av produkter fra mange, kjente merkevarer, og selskapet omsatte for 400 millioner kroner i fjor og endte med et resultat før skatt på 42 millioner kroner.

– Hvorfor ble du gründer?

– Jeg har alltid hatt en drøm om å starte noe eget, inspirert av mine foreldre, som begge har vært gründere. Planen var derimot å få litt jobberfaring først, men det rakk jeg aldri. Da jeg var ferdig på gründerskolen som 24-åring i 2009, møtte jeg på finanskrisen og et tøft jobbmarked. Parallelt med at jeg var jobbsøker arbeidet jeg med en forretningsplan. I utgangspunktet synes jeg ideen bare var sånn passe god. Men etter hvert som planen utviklet seg og jeg fikk god tilbakemelding på markedsundersøkelsen, begynte jeg å få troen. Jeg tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på å prøve, og at erfaringen jeg ville få var verdt det. Jeg satset heller ikke mer enn jeg hadde råd til å tape. Oppstartskapitalen var på 200.000 kroner. I tillegg hjalp det veldig at pappa pushet meg til å tørre å prøve.

– Gründertilværelsen er mentalt krevende

– Hva er det beste med å være gründer?

– Skapergleden, friheten og varierte dager. Det at jeg får brukt hele meg og være både kreativ, nytenkende, strategisk og analytisk. I tillegg får jeg jobbet med dyktige folk og opplevd mye. Læringskurven har vært ekstremt bratt, både faglig og personlig. Det er fantastisk å ha lidenskap for jobben, da den er en så stor del av livet. Den er også favoritthobbyen min.

– Hva har vært mest utfordrende på din gründerreise?

– Følelsen av å ikke strekke til og være profesjonell nok. Jeg startet som 24-åring med bakgrunn innen markedsføring. Du må håndtere alle felt, for det kan ta årevis før du har råd til å ansatte flere hender, annen kompetanse, eller investere i nye systemer. Det er krevende å brøyte vei og tilegne seg kunnskap om alle fasene man går igjennom når selskapet vokser raskt. Jeg har flere ganger gjort og sagt ting jeg ikke burde, i uvitenhet. Som gründer er det avgjørende å lære, erfare raskt og hele tiden søke ny kompetanse. Gründertilværelsen er mentalt krevende til tider. Det er fantastisk deilig når det flyter og går bra, og ekstremt tungt de periodene hvor bildet er motsatt.

Realist: Silje Landevåg, gründer av Get Inspired, satset ikke mer enn hun hadde råd til å tape da hun startet sitt første selskap rett etter finanskrisen i 2009. Foto: Stian Engh-Halstvedt

Starter på ny

– Hva skiller din arbeidsdag fra å være en ansatt?

– Ansvaret og risikoen jeg tar på meg. Som bedriftseier går du all in, både med hjerte og kapital. Til syvende og sist er vi ansvarlig for hele bedriften, og kan ikke bare slutte i jobben. Dagene som gründer er varierte, ettersom alle arbeidsoppgaver må løses – enten du har kompetanse på det eller ei. Det gjelder alt fra å lage forretningsplan, ha kontroll på økonomien og utføre administrative oppgaver til å gjøre alt av markedsføring, håndtere eventuelle rekrutteringsprosesser og alt annet som skjer i en bedrift. De første årene gikk jeg personlig til postkontoret for å sende pakkene til kundene, og hadde alle varene sortert i et hjemmesnekret lagersystem som jeg koordinerte, jeg besvarte alle henvendelser på kundeservice, samtidig som jeg utviklet nettbutikken og sortimentet. Tolv år senere er jeg tilbake til start igjen nå som jeg på ny satser på å bygge opp investeringsselskapet “Do it with passion by Silje”. Men denne gang med mer erfaring, mer ressurser og et fantastisk nettverk rundt meg. Jeg føler meg heldig som har mulighet til å søke råd og benytte dyktige samarbeidspartnere.

Brukte sosiale medier og influencere flittig fra start

– Hva har vært det viktigste for din suksess?

– Det er en kombinasjon av mange ting, blant annet timingen på netthandel. Vi var tidlig ute og fikk en god posisjon. Vi hadde et tydelig nisjekonsept med sportsklær for kvinner. Vi har alltid kun brukt markedsmidlene digitalt, og vi har brukt sosiale medier og influencere helt siden oppstarten. I dag er vi ni ansatte som jobber i markedsavdelingen til Get Inspired. Vi har på en måte et in house-byrå, og vi har alltid gjort all markedsføring på egen hånd. Vi har også teft for trender kombinert med at vi er tilpasningsdyktige, både når det gjelder sortiment og markedsføring. Først var vi store på treningsklær, og de siste årene har turklær dominert. Nå øker vi blant annet på fashion, og det blir spennende å se etter corona. Det gjelder å være tett på markedet. Vi er samtidig investert i kompetanse, og har et driftig og kompetent management og gode systemer, blant annet et robotisert lager.

– Hvordan er det å være gründer i Norge i dag, og hva kan politikerne gjøre for at det skal bli enda bedre å være gründer i Norge?

– Det er fint og forholdsvis trygt å være gründer i Norge. Vi har en stat som tar vare på oss om vi i verste fall går på trynet. Gründerskapet er særdeles viktig for Norges utvikling og våre etterkommere. Vi må finne nye kilder å leve av etter oljen og henge med på den teknologiske og bærekraftige utviklingen. Fokus på verdiskapning må komme i tidlig skolealder. Vi må gi folk tro, lyst og guts til å satse – i kombinasjon med verktøyene som trengs for å starte opp og for å lykkes.

Kompletterende team: Landevågs mål har alltid vært å frigjøre tid og oppgaver slik at hun kan fortsette å gjøre det hun er best på, nemlig forretningsutvikling og markedsføring. – Den første stillingen jeg delegerte bort var daglig leder, sier hun. Foto: Stian Engh-Halstvedt

Fem gode råd

– Hvilke fem råd vil du gi de som nå skal starte sin gründerreise?

  1. Skriv en forretningsplan og gjør en markedsundersøkelse for å se om det er behov for produktet ditt. Det finnes maler på nett du kan følge. Planen kommer til å endre seg underveis, men sjansen for å lykkes er mye større om du gjør et grundig forarbeid.
  2. Sett sammen et team som kompletterer deg. Både med kompetanse, alder, kjønn og bakgrunn. Målet mitt har alltid vært å frigjøre tid og oppgaver slik at jeg kan fortsette å gjøre det jeg er best på, som er forretningsutvikling og markedsføring. Den første stillingen jeg delegerte bort var daglig leder.
  3. Vær tett på drift og ha tydelige mål. Det er viktig at du har forståelse av og oversikt over hele bildet; alt fra økonomi og marked, til logistikk og trender. Det vil derimot ikke si at du skal gjøre alt selv. Gi folk tillit og mulighet til å utvikle seg. Ha tydelige mål som alle har eierskap til. Sørg for jevnlig evaluering sammen. Det er viktig at hele teamet drar sammen i riktig retning.
  4. Avklar med dine nærmeste at du nå satser og vil trenge støtte og heiarop både på oppturene og nedturene. For det vil bli begge deler. Det vil muligens være behov for endel avklaringer av hvordan det praktisk skal fungere hjemme nå som du vil bruke mer tid på jobb.
  5. Skaff deg en skikkelig god selger, om du ikke er det selv. Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt, om ingen vet om det.

Har møtt forbildene sine

– Hvem er ditt gründerforbilde og hvorfor?

– Odd Reitan og Petter Stordalen. Odd er visjonær, tenker stort og er alltid sulten. Jeg har møtt ham flere ganger, og jeg er alltid supermotivert etterpå. I tillegg er jeg en tilhenger av hvordan de jobber med verdibasert ledelse. Det er en imponerende kultur de har bygget. Petter Stordalen fordi han har bygget sin egen merkevare parallelt med at han har bygget selskapene sine. Han har delt raust av sine erfaringer og inspirerer folk til å tørre å tro på og gå for drømmene sine.

Drømmen oppfylt: Da Kapital intervjuet Landevåg, drømte hun om å få møte gründerforbildet sitt, Petter Stordalen. Sitt andre gründerforbilde, Odd Reitan, har hun møtt flere ganger. Foto: CF Wesenberg

– Hva skulle du gjerne spurt dem om hvis du hadde sjansen?

– Akkurat nå står lunsj med Petter på ønskelisten. Det hadde vært spennende å høre om den første tiden som investor. Hvilke kriterier han satte seg, hvilke case han så på, hvordan han bygget teamet sitt fra den spede begynnelse, og hvordan han strategisk har jobbet med å utvikle sin egen merkevare parallelt med at han har bygget opp Choice. Jeg er nysgjerrig på hvilke tips han har til meg som er helt fersk i gamet. Kanskje har han også noen konkrete investeringsforslag jeg bør se på. Jeg er skikkelig motivert for den nye reisen.

I etterkant av dette intervjuet fikk Landevåg oppfylt drømmen om å også møte Petter Stordalen, gründerforbildet sitt.

Kjenner du en spennende gründer vi burde ta en prat med?

Tips oss her!