– Det er mange ting som er viktig for å lykkes, men det viktigste for meg er kanskje at vi har vært to. Da er det mye enklere å komme på gode ideer, få ting gjort og holde et høyt tempo. Og ikke minst motivere hverandre og ha det gøy på veien. Dette gjelder spesielt i en startfase. Andreas og jeg satt oppå hverandre hele døgnet i en råtten kjeller de første månedene, hvis ikke vi sto utenfor og delte ut gratis kaffe for å få folk inn i salongen. Samholdet vi to hadde da har vi forsøkt å videreføre til frisørene, som står på hver dag og klipper tusenvis av kunder.
– Hvordan er det å være gründer i Norge i dag, og hva kan politikerne gjøre for at det skal bli enda bedre å være gründer i Norge?
– Politikerne burde være mest opptatt av hva de ikke skal gjøre. Gründere starter bedriftene sine uansett. Uten kanskje å være klar over det legger politikerne hindringer i veien. Det handler om rapporteringsplikt, godkjenninger, forbud, påbud og andre reguleringer. Jeg har snart ikke telling på hvor mange meningsløse krav vi har slåss mot siden vi startet opp i 2015. Blant annet ble vi på et tidspunkt truet med bøter av Skatteetaten hvis ikke vi kjøpte inn printer til alle salongene for å skrive ut papirbaserte timelister for de ansatte.
– Hvilke fem råd vil du gi de som nå skal starte sin gründerreise?
1) Kjør på. Det er altfor mange som går rundt med en idé, men som aldri gjør noe med den. Du trenger ikke gå på jobbintervju for å bli gründer. Og når du først bestemmer deg, så dediker deg og gjør det fullt og helt. Hvis ikke du gjør det, vil heller ingen andre gjøre det.
2) Sørg for et bra lag. Uten fornøyde, motiverte og dyktige ansatte kommer du aldri i mål. Om bedriften lykkes eller ikke, avhenger av hvor dyktige folk du har rundt deg og om de er fornøyde. På sikt er det også viktig å få inn et profesjonelt eiermiljø for å vokse videre.
3) La deg inspirere. Da vi startet Cutters, var det basert på et konsept Andreas hadde sett i Japan. Det er lov å rappe ideer hvis du ser noen andre gjør det bra. De fleste som starter noe finner ikke opp hjulet på nytt, men gjør noe som andre har gjort – men bare litt bedre.
Forbilde: Kristian Solheims gründerforbilde er avdøde Sam Walton, som startet detaljistgiganten Wal-Mart. Foto: Danny Johnston
4) Utnytt tilgjengelig teknologi. Vi har ingen frisører som besvarer telefonen eller tar imot betaling. Kundene registrerer seg selv og forhåndsbetaler enten direkte i salongen eller gjennom appen vår. Vi har også en robot som planlegger hvor mange frisører som skal være på jobb til hvilken tid.
5) Ikke aksepter vedtatte sannheter. Da vi startet, var det ingen som trodde folk kunne få en god hårklipp på femten minutter uten å vaske håret. Spesielt ikke resten av bransjen. Du skal ikke finne deg i hva som helst, selv om det står skrevet et eller annet sted, eller noen med pondus sier det.
– Hvem er ditt gründerforbilde og hvorfor?
– Det er mange å velge mellom, men hvis jeg skal nevne en som kanskje er litt kontroversiell, må det være Sam Walton, som grunnla Wal-Mart i 1962. Et av hans mottoer var “Give people what they want”. I dag har Wal-Mart nesten 6.000 butikker med over 100 millioner kunder i uken, spredt over 25 land.
– Hva skulle du gjerne spurt vedkommende om hvis du hadde sjansen?
– Overskudd og vekst er ikke alt. Walton støttet også forskjellige veldedige formål. Etter hans død har selskapet fått mye kritikk for å presse ut mindre konkurrenter, gi elendig lønn til de ansatte og aktivt motarbeide fagorganisering. Hvis jeg fikk sjansen til å spørre ham om noe mens han ennå var i live, ville jeg utfordret ham på hvilket ansvar han mener bedriften burde ha utover å skape verdier for aksjonærene.
Kjenner du en spennende gründer vi burde ta en prat med?
Tips oss her!