Cutters-gründer mener politikerne legger hindringer i veien

I Gründerpraten denne uken blir vi bedre kjent med Cutters-gründer Kristian Solheim, som mener at politikere, gjerne uten å være klar over det, legger hindringer i veien for norske gründere.

Utfordrende: Noe av det mest utfordrende med gründertilværelsen er usikkerheten, og det man ikke kan kontrollere, som da regjeringen stengte ned alle frisørsalongene til Cutters i løpet av et par timer i mars 2020, forteller Kristian Solheim, gründer i Cutters. Foto: Cutters
Jobb

I Kapitals nye nettspalte Gründerpraten ønsker vi å bli bedre kjent med Norges yrende gründermiljø.

Nestemann ut er Kristian Solheim, gründer og daglig leder i Cutters, et norsk frisørkonsept som tilbyr rask og effektiv hårklipp for damer og menn – til fastpris.

Solheim grunnla Cutters sammen med Andreas Kamøy i 2015. Siden den gang har selskapet vokst til å ha over 100 salonger i Norge, Sverige, Danmark, Nederland og Finland, med rundt 500 frisører. I fjor passerte Cutters en stor milepæl, nemlig å ha klippet over en million kunder.

Solheim, som også figurerte på Kapitals liste over 40 under 40 i fjor, startet Cutters mer eller mindre rett fra skolebenken på NHH, der han fikk sin mastergrad i 2014. Men først jobbet han et år som konsulent i FNs organisasjon for ernæring og landbruk, FAO, i Roma.

Idé fra Japan: Det var Andreas Kamøy (t.h.) som kom på ideen om å starte frisørkonseptet Cutters i Norge. Han hadde plukket opp ideen i Japan. Her med medgründer Kristian Solheim. Foto: Cutters

– Hvorfor ble du gründer?

– Jeg har alltid hatt lyst til å skape noe eget, men hadde faktisk ikke en langsiktig plan om å starte opp en frisørkjede. Det var Andreas Kamøy, min medgründer, som spurte om jeg ville være med og sørge for at alle nordmenn kunne få seg en hurtig hårklipp til en lav pris og god kvalitet. Han fikk denne ideen fra Japan. Da han spurte, kunne jeg ikke si nei.

– Hva er det beste med å være gründer?

– Å skape noe sammen med andre. Den kanskje viktigste oppgaven til en gründer er å sette sammen et lag med mennesker som er flinkere enn en selv og sørge for at alle er motiverte. I tillegg til dette er det vanvittig gøy å se at hardt arbeid gir resultater, og ikke minst at kundene kjøper produktet. For uten fornøyde kunder kan man likeså godt legge ned.

– Hva har vært mest utfordrende på din gründerreise?

– Det første er arbeidsmengden. På et eller annet tidspunkt vil alle gründere oppleve at arbeidsbelastningen er ekstrem. Det er mange oppofrelser som er nødvendig. Det andre er usikkerheten. Det er uendelig mange valg som må gjøres på veien, og i tillegg til dette kommer alt det du ikke kan gjøre noe med. For oss ble det tydelig da regjeringen stengte alle frisørsalongene våre i løpet av et par timer i mars 2020.

– Hva skiller din arbeidsdag fra å være en ansatt?

– Friheten, men også ansvaret. Som gründer og eier har du det overordnede ansvaret for å skape trygghet. Til slutt er det du som leder som har ansvaret for at de ansatte har det bra, at kundene får valuta for pengene, og at samarbeidspartnere er fornøyde. I starten er også stillingsbeskrivelsen altomfattende som gründer. Den første tiden var vi to mann som tok oss av alt fra regnskap og markedsføring til bygging av salongene.

Million: I fjor nådde selskapet Cutters en stor milepæl, nemlig å ha klippet over en million kunder. Foto: Cutters

– Hva har vært det viktigste for deres suksess?

– Det er mange ting som er viktig for å lykkes, men det viktigste for meg er kanskje at vi har vært to. Da er det mye enklere å komme på gode ideer, få ting gjort og holde et høyt tempo. Og ikke minst motivere hverandre og ha det gøy på veien. Dette gjelder spesielt i en startfase. Andreas og jeg satt oppå hverandre hele døgnet i en råtten kjeller de første månedene, hvis ikke vi sto utenfor og delte ut gratis kaffe for å få folk inn i salongen. Samholdet vi to hadde da har vi forsøkt å videreføre til frisørene, som står på hver dag og klipper tusenvis av kunder.

– Hvordan er det å være gründer i Norge i dag, og hva kan politikerne gjøre for at det skal bli enda bedre å være gründer i Norge?

– Politikerne burde være mest opptatt av hva de ikke skal gjøre. Gründere starter bedriftene sine uansett. Uten kanskje å være klar over det legger politikerne hindringer i veien. Det handler om rapporteringsplikt, godkjenninger, forbud, påbud og andre reguleringer. Jeg har snart ikke telling på hvor mange meningsløse krav vi har slåss mot siden vi startet opp i 2015. Blant annet ble vi på et tidspunkt truet med bøter av Skatteetaten hvis ikke vi kjøpte inn printer til alle salongene for å skrive ut papirbaserte timelister for de ansatte.

– Hvilke fem råd vil du gi de som nå skal starte sin gründerreise?

1) Kjør på. Det er altfor mange som går rundt med en idé, men som aldri gjør noe med den. Du trenger ikke gå på jobbintervju for å bli gründer. Og når du først bestemmer deg, så dediker deg og gjør det fullt og helt. Hvis ikke du gjør det, vil heller ingen andre gjøre det.

2) Sørg for et bra lag. Uten fornøyde, motiverte og dyktige ansatte kommer du aldri i mål. Om bedriften lykkes eller ikke, avhenger av hvor dyktige folk du har rundt deg og om de er fornøyde. På sikt er det også viktig å få inn et profesjonelt eiermiljø for å vokse videre.

3) La deg inspirere. Da vi startet Cutters, var det basert på et konsept Andreas hadde sett i Japan. Det er lov å rappe ideer hvis du ser noen andre gjør det bra. De fleste som starter noe finner ikke opp hjulet på nytt, men gjør noe som andre har gjort – men bare litt bedre.

Forbilde: Kristian Solheims gründerforbilde er avdøde Sam Walton, som startet detaljistgiganten Wal-Mart. Foto: Danny Johnston

4) Utnytt tilgjengelig teknologi. Vi har ingen frisører som besvarer telefonen eller tar imot betaling. Kundene registrerer seg selv og forhåndsbetaler enten direkte i salongen eller gjennom appen vår. Vi har også en robot som planlegger hvor mange frisører som skal være på jobb til hvilken tid.

5) Ikke aksepter vedtatte sannheter. Da vi startet, var det ingen som trodde folk kunne få en god hårklipp på femten minutter uten å vaske håret. Spesielt ikke resten av bransjen. Du skal ikke finne deg i hva som helst, selv om det står skrevet et eller annet sted, eller noen med pondus sier det.

– Hvem er ditt gründerforbilde og hvorfor?

– Det er mange å velge mellom, men hvis jeg skal nevne en som kanskje er litt kontroversiell, må det være Sam Walton, som grunnla Wal-Mart i 1962. Et av hans mottoer var “Give people what they want”. I dag har Wal-Mart nesten 6.000 butikker med over 100 millioner kunder i uken, spredt over 25 land.

– Hva skulle du gjerne spurt vedkommende om hvis du hadde sjansen?

– Overskudd og vekst er ikke alt. Walton støttet også forskjellige veldedige formål. Etter hans død har selskapet fått mye kritikk for å presse ut mindre konkurrenter, gi elendig lønn til de ansatte og aktivt motarbeide fagorganisering. Hvis jeg fikk sjansen til å spørre ham om noe mens han ennå var i live, ville jeg utfordret ham på hvilket ansvar han mener bedriften burde ha utover å skape verdier for aksjonærene.

Kjenner du en spennende gründer vi burde ta en prat med?

Tips oss her!