– Det er et herlig eksempel på et selskap som har startet i Norge, ekspandert til Norden og Europa og siden blitt en av de globale lederne som partner for de store, internasjonale programvareleverandører, sier analytiker Petter Kongslie i SpareBank 1 Markets.
Det dreier seg om IT-rådgivningsselskapet Crayon Group Holding
. Selskapet gikk på børs i 2017, og har siden den tid gjort mer enn åttegangeren. Hittil i år er aksjen opp 135 prosent.Tror på januareffekten
– Hvorfor tror du Crayon vil gjøre det bra på nyåret?
– Karakteristikkene for nyttårsraketter ser ut til å være til stede. Vi har hatt en sterk tremånedersperiode, vanligvis blir år med børskrakk etterfulgt av kraftig nyttårsrally, og både vinnere (og tapere forsåvidt) har historisk sett steget mye etter nyttår.
Kongslie tror selskapet kan nyte godt av den såkalte januareffekten, som betegner aksjemarkedets tendens til å levere særlig bra avkastning i årets første måned. Effekten har historisk sett vist seg ekstra gjeldende etter børskrakk, og for de mindre selskapene på børsen. Med en markedsverdi på rundt 9,5 milliarder kroner, havner Crayon et sted i midtsjiktet.
– Kanskje det aller viktigste argumentet er at dersom Crayon ikke slår an som en nyttårsrakett, så er det fortsatt en aksje man skal eie over tid. De er ypperlig posisjonert for 15 til 20 prosent vekst i bruttofortjeneste, og det dobbelte i driftsresultat.
– Hva er kursmålet ditt for aksjen?
– 150 kroner på et halvt år, men over 250 kroner på tre til fem års sikt.
Avhengig av Microsoft
– Hva er risikoen i aksjen?
– En av risikoene er at selskapet har høy eksponering mot en enkeltkunde, nemlig Microsoft. Det skyldes at Microsoft har høy markedsandel i sluttmarkedet. En formildende faktor er at Microsoft er avhengig av distributører som Crayon for å skalere, sier Kongslie.
I februar skrev Finansavisen at hele 70 prosent av Crayons inntekter kommer gjennom Microsoft, som Crayon blant annet distribuerer skyløsningen Azure for.
– En annen risiko er at Crayon er i veldig mange land, og man kan risikere at de gaper over for mye.
Selskapet har i dag kontorer i nærmere 50 land, og hadde i 2019 en omsetning på 13,7 milliarder, opp fra 9,1 milliarder året før, og hadde dermed en omsetningsvekst på over 50 prosent.
– Så langt har de dog demonstrert en evne til å vokse internasjonalt og samtidig øke marginene, legger han til.
Frykter PE-exit
– Hvor er Crayon om fem år?
– Da er de nok dessverre tatt av børs og eid av et private equity-selskap som velger å ta selskapet av børs i en LBO (gjeldsfinansiert oppkjøp red.anm.). Selskapet er en av få som har positiv netto kontantbeholdning og genererer fri kontantstrøm, samtidig som de vokser bruttofortjenesten med over 20 prosent i året. PE-strategien vil nok være å støtte selskapet videre med en årlig vekst på 15-20 prosent, og øke EBITDA til brutto fortjeneste-marginene fra 17 prosent til 25-30 prosent.